Ammesmerter

LinnS

Glad i forumet
Oktoberbarna 2021♡
Noen som har noen tips? :/ er smerter fra helvete! Hadde samme med første, å det ga seg ikke uansett hvilke tiltak som ble gjort.. Var hos ammehjelper, klipte tungebånd osv.. Mini er bare 4 dager, men smertene er akkurat like uutholdelige som sist, gråter hver gang han vil ha mat :/ Kjenner terskelen for og gå over til MME er myye lavere denne gangen enn det var sist.. Men samvittigheten gnager egentlig bare ved tanken, blir så frustrert og rådvill!

Noen som har noen tips? :/ er smerter fra helvete! Hadde samme med første, å det ga seg ikke uansett hvilke tiltak som ble gjort.. Var hos ammehjelper, klipte tungebånd osv.. Mini er bare 4 dager, men smertene er akkurat like uutholdelige som sist, gråter hver gang han vil ha mat :/ Kjenner terskelen for og gå over til MME er myye lavere denne gangen enn det var sist.. Men samvittigheten gnager egentlig bare ved tanken, blir så frustrert og rådvill!

Sniker litt fra mars. Har du prøvd ammeskjold? Jeg hadde blødende sår på brystvorta mi med sistemann, og det var så grusomt! Jeg gråt hver gang jeg ammet, helt til helsesøster anbefalte å prøve ammeskjold. Det ble en reddende engel! Sårene fikk gro, og det var laaaangt ifra like smertefullt å amme. Føler med deg, det er helt forferdelig! Lykke til ♡

Har dessverre ingen gode tips annet enn å passe på at de får "mye" av puppenninn i munnen, men det har gått seg gradvis til med begge mine. De første dagene, hadde riktignok ikke melk da heller, var nærmest uutholdelig, som knivstikk. Ble etterhvert kun vondt i starten av hver ammerunde, og nå etter to uker kjenner jeg nesten ingenting. Var virkelig ikke forberedt på at det skulle gjøre så vondt! Håper du også kjenner forbedring slik at du får motivasjon til å fortsette :)

Å stakkars deg, skal jo ikke være slik. Når babyen suger riktig kiler det egentlig bare litt. Litt ubehag om man har spreng og de ikke får grep skikkelig, men bruker da cotenmansgrep først og hamburgergrep på puppen og dytter nok pupp inn i munnen på babyen. Lippene skal se ut som en sugefisk og både undelippen og overlippen godt utover det brune område på puppen. Med min første slet vi med at han ikke gapte høyt nok og jeg ble sykt sår. Fikk hjelp av dyktig ammehjelper på sykehuset. Hun hjalp meg å koble han på og dro haken hans litt ned ved påkobling slik at gapet ble høyt nok. Han forstod fort hvordan han gjorde det selv og jeg ble nesten med en gang bedre.( men dette trenger du nok hjelp til for å få til om det er problemet) Jeg syns det er fint å lese på ammehjelp sidene både på facebook og på nettet da jeg stadig lærer meg noe nytt. Men man skal ikke ofre alt for å få til ammingen. Funker det ikke så gjør det ikke det og da skal du ikke ha dårlig samvittigheten for å gå over på mme. Prøv, ta i mot hjelp og råd med gi det en frist og funker det ikke så klapp deg på skulderen for forsøket og gå over med god samvittighet

Multi-mam pads har hjulpet meg med mine såre brystvorter.. på dagtid har jeg på ammeskjold som puster, slik at de ikke ligger inntil genseren.. 2. Dag med dette og amming er noe heeelt annet :) lisja er 5 dager her :)

Hvilken smerte er det? Er du sår, øm eller hva?

Ta alle måltider som en seier, det gjør jeg :) Men ikke la deg gå på helsa løs! Hva med å håndmelke og koppmate noen måltider for å avlaste brystene? Her går det mye mme, men jeg gjør så godt jeg kan for å få ut morsmelk også og er fornøyd med det.

Har du bryst spreng? denne gangen har jeg slitt litt mer ammingen. Fikk beskjed om at det var lettere for baby å få godt tak om brystet ikke er sprengt. Så håndmelket litt og pumpet litt. da blir brystet mykere å gjøre nå mindre vondt.

Hadde det vært en ide å håndmelle litt først og gi på kopp først som det sies over her (evt flaske), og så legge til brystet etterpå. Sånn at han ikke er så sulten og ivrig.

Har også mye smerter ved amming, bruker skjold da han ikke klarer å ta brystet, men det blir ikke bedre. Har i samråd med helsesøster begynt å amme så lenge smertene er overkommelige og deretter gi flaske med pumpet mm dersom babyen ikke er fornøyd.
Har dessverre ingen tips for å løse problemet, men dersom du får ut nok melk ved pumping, kan du jo forsøke å pumpe og amme så mye du klarer, samtidig som du prøver andre råd for å løse problemet. Det ga hvertfall meg motivasjon til å prøve litt til. Mange forteller hvor tungvint det er med koking av utstyr, men for meg var det en lettelse å gi litt slipp på ammingen og kose meg med babyen!

Du har ikke sopp da? Jeg hadde helt forferdelig vondt inni brystet - litt sånn brennende og stikkende smerte! Men begynte med canesten og det har gitt seg :D Gråt av smerter sjæl før dette !

Back
Topp