Ammeslutt

Occiput

Forumet er livet
Januar 2017
Junilykke 2020 ♡
Har ikke bestemt meg 100% enda, men amminga henger i en tynn tråd i skrivende stund..
- Må man i kontakt med noe helsepersonell eller kan man bare følge oppskriften på Ammehjelpens nettside?
- Finnes det noen legemidler som kan hjelpe til med å dempe/stoppe produksjonen?
- Lillegutt er snart 10 uker gammel, tar flaske når han blir tilbudt (fått pumpet mm når jeg har vært ute et ærend), og tar smokk. Føler han kun "bruker" puppen som mat, spiser raskt og er ferdig med den. Hvordan blir overgangen for han? Er han liten nok til at puppen ikke kommer til å bli noe voldtsomt stort savn? Noen med erfaring?
 
Du trenger ikke kontakte helsepersonell for slutte, bare å følge det som står på ammehjelpa sin side. Bare vær veldig ops på tette melkeganger så du slipper å få brystbetennelse. Det finnes legemidler, men tror de anbefaler å prøve å stoppe uten disse i første omgang.
Burde ikke være noe problem med overgang så lenge han tar flaske og selvfølgelig får nærheten han trenger. Melka blir jo ikke borte over natten, så du vil nok merke om det går bra med bare flaske og går det ikke så kan dere puppe litt.
Håper dere finner ut hva som er best for dere. :)

På ammehjelpen sin Facebook gruppe kan du evt få flere svar, kan legge ut anonymt også.
 
Eg slutta å amme når størstesøster va 1 uke og mellomste var 11mnd.
Trenger ikkje informere nåken. Men kan søke råd oss helsepersonell.
Finnes legemiddel på resept, men trur ikkje kem som helst får dei. (Mest for å stoppe produlsjon ved dødfødsel og adopsjon).
Eg merka ikkje noko savn oss jentene. Dei tok flaske og var fornøyde med det.
Blei spreng oss meg 1-2 dager. Tok varm dusj og håndmelka forsiktig for å lette på sprengen.
Overgangen her gjekk veldig fint. Så lenge han tar flaska ser eg ikkje noko problem. Men ver forsiktig når du håndmelker. Ikkje for lenge, for da stimulerer du meir melk. Og vask deg på hendene så du ikkje får betennelse.
Men du må ikkje gå for lenge med spreng heller. Då kan du få tette melkeganger.
 
Du trenger ikke kontakte helsepersonell for slutte, bare å følge det som står på ammehjelpa sin side. Bare vær veldig ops på tette melkeganger så du slipper å få brystbetennelse. Det finnes legemidler, men tror de anbefaler å prøve å stoppe uten disse i første omgang.
Burde ikke være noe problem med overgang så lenge han tar flaske og selvfølgelig får nærheten han trenger. Melka blir jo ikke borte over natten, så du vil nok merke om det går bra med bare flaske og går det ikke så kan dere puppe litt.
Håper dere finner ut hva som er best for dere. :)

På ammehjelpen sin Facebook gruppe kan du evt få flere svar, kan legge ut anonymt også.

Er nettopp pga tette melkeganger jeg nå vurderer å trappe ned. Er på min syvende runde på bare en mnd nå, og jeg orker snart ikke mer. Amminga har jo gått over til å være en kronisk bekymring for å få tømt ofte nok, unngå spreng og hele tiden frykt for tetning og betennelse.
Har vært i kontakt med ammehjelp både på mail og på FB angående tette melkeganger (dog ikke nedtrapping og ammeslutt), men føler bare jeg får helt generelle råd som jeg allerede følger.. [emoji20]
 
Tenker du må bare trappe gradvis ned..så du ikke får mer tilstoppede melkeganger..
 
Tenker du må bare trappe gradvis ned..så du ikke får mer tilstoppede melkeganger..

Ja, driver og leser på Ammehjelpens sider nå. Har vel egentlig bestemt meg for at dette er veien å gå. Amming er blitt til en jobb etter klokka, med en konstant frykt for tetninger..
Tror gradvis avvenning er det beste for alle parter. Mini må jo tilvennes mme også.
 
Ja, driver og leser på Ammehjelpens sider nå. Har vel egentlig bestemt meg for at dette er veien å gå. Amming er blitt til en jobb etter klokka, med en konstant frykt for tetninger..
Tror gradvis avvenning er det beste for alle parter. Mini må jo tilvennes mme også.
Samt det :) du holdt ut lenge :)
 
Jah, har vel nådd bristepunktet nå.. får håpe at med så mye uflaks, så går avvenningen uten problemer.
Krysser fingrene for det :) lykke tik
 
Varme dusjer er gull :) Jeg spurte om medisin på sykehuset, men ble frarådet pga mye bivirkninger.
 
Har du begynt nedtrappingen?
 
Har du begynt nedtrappingen?

Tett melkegang igjen (syvende gang på 3,5 uke fant jeg ut), så når denne er løst opp så begynner jeg nedtrappingen og overgang til mme. Når er jeg LEI tette steinpupper....
 
Tett melkegang igjen (syvende gang på 3,5 uke fant jeg ut), så når denne er løst opp så begynner jeg nedtrappingen og overgang til mme. Når er jeg LEI tette steinpupper....
Forstår deg godt! Selv om jeg bare har hatt det en gang. God bedring
 
Forstår deg godt! Selv om jeg bare har hatt det en gang. God bedring

Takk, håper det slipper taket fort. Holdt på siden kl 6 i dag, ingen tegn til å slippe taket enda. Denne leker ikke tetning... [emoji58]
 
Back
Topp