Ammeslutt

• Trådstarter Trådstarter Guttemamma
  • Opprettet Opprettet
G

Guttemamma

Guest
Sønnen min er nå 8 mnd og jeg vurderer nå sterkt å slutte med amming, da jeg er sliten og rett å slett litt "mettet" hele ammingen. Noe som har en grei amme-avslutnings-metode å dele?

Så en annen ting.. Skal jeg gi babyen mme frem til han er et åt eller? Dersom jeg i det hele tatt greier slutte.

Kutt ned på ammingen gradvis, kanskje et måltid om gangen. La dere bli vant til et måltid mindre med mm i noen dager/en uke eller to, og kutt så ut et måltid til. Nå vet jeg ikke hvor mye du ammer, men jeg regner med at du allerede har introdusert barnet for grøt og frukt/grønnsakspure. Barnet bør ikke ha kumelk det første året, og jeg tror man gir mme istedet for mm til 1 år.
Skjønner godt at du er mettet på ammingen. Jeg var det selv, men samtidig klarte jeg ikke å slutte. Jenta mi var hele 19 måneder før det ble helt stopp. Savner det masse! Helt rart igrunn, for jeg har ikke vært en av de som koste meg mest mens jeg ammet.
Om du klarer å amme til 1 år så gjør gjerne det. Gjør det du føler er best, barnet har tross alt fått 8 mnd med morsmelk, og det er kjempefint :)

Babyer skal ikke ha kumelk før 12 mnd, så hvis du ikke ammer må du gi mme ja. Jeg personlig synes det er litt merkelig å gi erstatning når man har ekte vare. Det anbefales også med mm framfor kumelk etter barnet er ett år. Hva er det som gjør deg lei ammingen? Kanskje du kan begrense det til spesielle måltider, ettersom baby spiser mer og mer fast føde. Er det nattammingen som plager deg kan du fint bare kutte ut den. Husk at det er din kropp og du skal fint kunne bestemme når amming skal skje når baby er så stor - at du ikke har døgnåpen servering hvorsomhelst og nårsomhelst.

Jeg skjønner deg godt. Men har dessverre ikke noen erfaring med den typen slutt. Her sluttet han selv gradvis fra 5 mnd alder.

Sent from my Nexus 4 using BV Forum mobile app

Vil tro det vil være best å trappe ned på ammingen, både for melkeproduksjonen din og barnets del. Har ingen erfaring selv, da sønnen min ordnet dette selv. Men ja, du må nok gi erstatning da de ikke skal ha kumelk før over ett år. Lykke til :)

Jeg fikk beskjed av hs at den beste metoden for både mor og barn er å trappe ned. Først sluttet jeg med nattammingen (da gullet var 8 mdr). Fortsatte å amme til alle måltider (fem ganger om dagen) i en måned. Trappet ned til fire måltider da hun var 9 mnd, og har nå trappet ned til tre måltider ved ti mdr. Om en måned trapper jeg ned til to, og fortsetter med det til hun er et år. På denne måten får hun nok mm til at hun ikke trenger erstatning i tillegg. Når hun er et år kan jeg introdusere kumelk, og det er en fordel at jeg fortsatt ammer når jeg gjør det ("kumelk skal introduseres under en paraply av morsmelk". Sitat hs). Til slutt kutter jeg ned til en gang om dagen, så en gang annenhver dag, før jeg slutter helt.

Lykke til! :)

Jeg fikk beskjed av hs at den beste metoden for både mor og barn er å trappe ned. Først sluttet jeg med nattammingen (da gullet var 8 mdr). Fortsatte å amme til alle måltider (fem ganger om dagen) i en måned. Trappet ned til fire måltider da hun var 9 mnd, og har nå trappet ned til tre måltider ved ti mdr. Om en måned trapper jeg ned til to, og fortsetter med det til hun er et år. På denne måten får hun nok mm til at hun ikke trenger erstatning i tillegg. Når hun er et år kan jeg introdusere kumelk, og det er en fordel at jeg fortsatt ammer når jeg gjør det ("kumelk skal introduseres under en paraply av morsmelk". Sitat hs). Til slutt kutter jeg ned til en gang om dagen, så en gang annenhver dag, før jeg slutter helt.

Lykke til! :)
Kjekt å vite for oss andre som lurer også :)

Back
Topp