Ammeskjold.

-Siri-

Flørter med forumet
Jeg lurte på om det er noen andre som ammer med skjold..?

Sønnen min ble tatt med sugekopp så han var ikke helt klar for å amme. I tillegg har/hadde jeg ganske små brystvorter så det var vanskelig for han å ta.
På barsel fikk jeg skjold og de lærte han til å ta det. Prøvde noen få ganger med rene brystet, men det funket ikke. Han fikk og en del mme av jordmødrene da han hadde vondt og ikke alltid ville ta.
Hjemme har han fått mme 4 ganger (den første uken vi var hjemme) ellers har jeg pumpet om han har vært umulig ved brystet. Så fra før uke 2 har det kun gått i mm.

Men, jeg ammer enda med skjold.
Prøver uten og han har tatt noen få ganger, men han gir opp og blir virkelig frustrert om jeg presser han mer.
Han er 6 uker i morgen.

Noen som har det på samme måte?
 
Hei! Ja! Det samme skjedde med meg, delvis pga små brystvorter og fordi han var slapp og sliten med infeksjon etter fødsel.

Frustrerende og irriterende med skjold, men ikke gi opp! Jeg ammet med skjold i 6-7 uker. Da byttet jeg fra Medela sine skjold til et stort skjold fra MAM. På dette skjoldet måtte han gape mye større.
Så prøvde jeg uten skjold HVER amming (ikke på natt) i noen minutter. Selvom det var grining og kaving. Hamburgergrepet hjalp meg veldig. Samboer måtte ofte hjelpe meg å dytte brystet (les; brystet og ikke bare nippel) inn i munnen til gutten vår.

Til slutt gikk det! Nå ammer jeg bare uten skjold :)

Håper det løser seg for dere!
 
Min er 3 uker gammel, bruker skjold ,pumper og mme. Det er siste 2 dagene hun klarer å spise selv med skjold. Sliter å suge ordentlig søler mer enn får i seg . Har selv små bryst og nippel. Men må bruke mme i tillegg
 
Hmmm min ble tatt med vakum og vi har slitt med amming. Den siste uken har jeg bare ammet en gang. Resten har jeg pumpet og gitt med kopp + litt mme når min ikke har vært nok. Synes ikke amming er noe godt og både jeg og jr blir frustrert. Har ikke prøvd skjold. Hvilket anbefaler dere? Hadde vært digg å få til amming om natten hvertfall. Mini er straks 4 uker.
 
Sniker fra november og vi slet også med ammingen og brukte skjold. Øvde på å amme uten men det gikk aldri for vår del og etter 8 uker med skjold gav vi opp og begynte å pumpe. Vi mistet ofte vakuum og fikk melk under. Viste seg i ettertid at vi var blitt anbefalt feil størrelse på skjoldet og at sugetaket var feil.
 
Hmmm min ble tatt med vakum og vi har slitt med amming. Den siste uken har jeg bare ammet en gang. Resten har jeg pumpet og gitt med kopp + litt mme når min ikke har vært nok. Synes ikke amming er noe godt og både jeg og jr blir frustrert. Har ikke prøvd skjold. Hvilket anbefaler dere? Hadde vært digg å få til amming om natten hvertfall. Mini er straks 4 uker.

Anbefaler egentlig ikke å begynne med skjold, MEN for vår del var det skjold eller flaske. Hadde jeg ikke begynt med skjold i starten hadde jeg nok ikke kunnet fullamme nå. Så hvis alternativet er å amme eller ikke amme ville jeg prøvd ut skjold.
Men vær obs på at mange sliter med å slutte med skjoldet da. (Men har hørt om folk som fint ammer i 12 mnd med skjold og ikke synes det er problematisk)

Anbefaler Medela sine skjold i riktig størrelse, jeg brukte S og M.
 
Anbefaler egentlig ikke å begynne med skjold, MEN for vår del var det skjold eller flaske. Hadde jeg ikke begynt med skjold i starten hadde jeg nok ikke kunnet fullamme nå. Så hvis alternativet er å amme eller ikke amme ville jeg prøvd ut skjold.
Men vær obs på at mange sliter med å slutte med skjoldet da. (Men har hørt om folk som fint ammer i 12 mnd med skjold og ikke synes det er problematisk)

Anbefaler Medela sine skjold i riktig størrelse, jeg brukte S og M.
Blir nok skjold eller flaske her. Får meg ikke til å amme :( Litt "traumatisert" etter amming med brystbetennelse og veldig ammefokus på sykehuset da jeg var dårlig. Skal prøve Medela sitt. Takk for tips :)
 
Jeg er veldig glad for at jeg får til å amme selv om det er med skjold. Skulle ønske jeg kunne uten, men heller med enn ikke i det hele tatt.

Begynner å bli vant til det, og om natten.
Prøver enda uten, men det er lett å putte på skjoldet når vi begge er sliten enn å prøve å få det til uten.
 
Får ikke til å bruke skjold. Blir bare styr.
 
Jeg sniker inn fra januar, fordi jeg lurer på akkurat det samme. Han får ikke tak i brystet, ble bare kav og dermed en del erstatning på sykehuset. En av barnepleierne mente han kanskje har litt kort tungebånd , og at det kan være grunnen til at han ikke får tak. Hun lot meg da prøve med skjold, og det har vi brukt siden. Han er elleve dager gammel nå, og spiser veldig godt med skjoldene på. Trenger ikke erstatning lenger, men pumper ca. en gang om dagen og gir han gjerne det i tillegg til det han får ut av brystet ved siste amming før kvelden.

Problemet med skjoldet er i hovedsak at det er litt mye styr synes jeg, og så har jeg fått sinnsykt vondt i brystvortene :-( Må bite tennene sammen når han suger seg fast. Mange bruker vel skjold for å lege de såre brystvortene? Kan det være han har feil tak og at det er derfor? Jeg skal nok klare å lide meg gjennom dette her noen måneder, men det blir nok ikke fullamming i lange tider hvis dette ikke bedrer seg.
 
Hei! Jeg sniker fra september 2016,og jeg vil bare råde deg til å pumpe minst to ganger i døgnet. Er du sikker på at baby tømmer brystet helt etter hver amming? Om det ikke tømmes, villedet gradvis minske produksjonen. Jeg fikk elendig oppfølging og hjelp til amming på barsel, og siden jeg har hatt en veldig dårlig ammeopplevelse driver jeg nå råde propaganda ;)

Ingen fortalte meg at jeg måtte pumpe ved bruk av skjold. Ingen fortalte at str på skjold skal passe akkurat dine brystvorter.

Lille hos meg gikk dårlig oppnå vekt, og de urolige periodene han hadde var fordi han var sulten. Etter 2,5 mnd med fullamming med skjold, måtte vi begynne med mme i tillegg. Da ville han bare flaske men ville etterhvert ammes på natt/ morgen. Jeg pumpa hver 3.time døgner rundt, men rett etter nytt år mistet jeg melka, og lille er flaskebarn.

Ikke for å skremme, men pass på at du:
- har riktig str på skjoldet
- at brystet tømmes helt etter amming
- at trakten på brystpumpa passer for akkurat deg
- at lille har minst 7-8 godt våte bleier i døgnet

Jeg klarte aldri å avvenne bruk av skjold, men kanskje jeg har en veldig sta gutt ;)

Håper det går bedre for deg enn meg :) lykke til!
 
Jeg sniker inn fra januar, fordi jeg lurer på akkurat det samme. Han får ikke tak i brystet, ble bare kav og dermed en del erstatning på sykehuset. En av barnepleierne mente han kanskje har litt kort tungebånd , og at det kan være grunnen til at han ikke får tak. Hun lot meg da prøve med skjold, og det har vi brukt siden. Han er elleve dager gammel nå, og spiser veldig godt med skjoldene på. Trenger ikke erstatning lenger, men pumper ca. en gang om dagen og gir han gjerne det i tillegg til det han får ut av brystet ved siste amming før kvelden.

Problemet med skjoldet er i hovedsak at det er litt mye styr synes jeg, og så har jeg fått sinnsykt vondt i brystvortene :-( Må bite tennene sammen når han suger seg fast. Mange bruker vel skjold for å lege de såre brystvortene? Kan det være han har feil tak og at det er derfor? Jeg skal nok klare å lide meg gjennom dette her noen måneder, men det blir nok ikke fullamming i lange tider hvis dette ikke bedrer seg.


Hvis det er stramt tungebånd anbefaler jeg å få det klippet, det hjalp på sugetaket til vår lille.
 
Hei! Jeg sniker fra september 2016,og jeg vil bare råde deg til å pumpe minst to ganger i døgnet. Er du sikker på at baby tømmer brystet helt etter hver amming? Om det ikke tømmes, villedet gradvis minske produksjonen. Jeg fikk elendig oppfølging og hjelp til amming på barsel, og siden jeg har hatt en veldig dårlig ammeopplevelse driver jeg nå råde propaganda ;)

Ingen fortalte meg at jeg måtte pumpe ved bruk av skjold. Ingen fortalte at str på skjold skal passe akkurat dine brystvorter.

Lille hos meg gikk dårlig oppnå vekt, og de urolige periodene han hadde var fordi han var sulten. Etter 2,5 mnd med fullamming med skjold, måtte vi begynne med mme i tillegg. Da ville han bare flaske men ville etterhvert ammes på natt/ morgen. Jeg pumpa hver 3.time døgner rundt, men rett etter nytt år mistet jeg melka, og lille er flaskebarn.

Ikke for å skremme, men pass på at du:
- har riktig str på skjoldet
- at brystet tømmes helt etter amming
- at trakten på brystpumpa passer for akkurat deg
- at lille har minst 7-8 godt våte bleier i døgnet

Jeg klarte aldri å avvenne bruk av skjold, men kanskje jeg har en veldig sta gutt ;)

Håper det går bedre for deg enn meg :) lykke til!
Jeg har faktisk ingen aning angående størrelse på skjold :-\
Vi dro fra barsel 2 juledag og jeg sprang bare innom vaktapoteket og tok det eneste jeg fant. Men han spiser godt og har fått skryt av helsesøster for appetitten (hun så på at jeg ammet før timen), det er godt vakuum og jeg tror nå brystene tømmes.
Pumper bare en sjelden gang i tilfelle jeg trenger pass så han får mm om han blir sulten.

Jeg syntes det fungerer ganske bra og han er en baby som koser seg med puppen :)

Jeg vet liksom ikke om jeg tør å endre noe ettersom det fungerer. Skal selvfølgelig prøve å få han til å ta bare bryst da det hadde vært det beste, men om det ikke fungerer er skjold bedre enn ingenting.
 
Amma første ungen med skjold til hun var 11 måneder og ble uinteressert i puppen. Ammer også med skjold denne gangen. Mine unger tar rett og slett ikke ordentlig tak i puppen...

har vært å klippa tungebåndet litt fordi helsesøster mente det kunne være problemet, selv om tannlegen som gjorde det mente at det ikke var stramt (men han klippa litt for sikkerhetsskyld.) Har også vært hos fysioterapeut med henne fordi hun virka veldig stiv i kroppen, og det viste seg at hun hadde en låsning i ryggen som ble fiksa. Likevel får hun ikke ordentlig tak uten skjold, så har godtatt at det bare er sånn :) Så lenge det funker så er det jo ikke noe problem
 
Back
Topp