ammeskjold? erfaringer?

Fått sin egen Emily

Gift med forumet

Noen som har noen erfaringer med det her?

Samboeren kjøpte en to stykker til meg, avent sin type, da jeg lå på sykehuset fordi jeg var så j**lig sår! [:o]

Nå er jeg ikke så sår lenger, men i dag siden hun har et økedøgn (tror jeg) så begynner det å friste litt å prøve skjoldene...

Jeg bruker skjold, fikk det på sykehuset fordi jeg ikke fikk til å amme han ordentlig uten. Nippelen ble for stor for munnen hans så når jeg ammet så gjorde det så inn i h**** vondt! Har brukt det siden, prøver jeg uten skjoldet nå så får han ikke til stakkar.. hehe.. Men jeg synes det fungerer fint med skjoldet, blir litt mer søl, men er bare å dekke seg til med gulpekluter.. Han har heller ingen problemer med å ta flaske fordi tuten på flasken er jo lik skjoldet. Ganske kjekt det egentlig[:)]

får de ikke helt til..? er jo så lange framme, blir jo kvelt ungen hvis eg bruker dem...? Tips?

ORIGINAL: Pompi

Jeg brukte det på sykehuset og hjemme pga sårhet. Men erfarte at han ikke klarte å tømme den puppen jeg brukte det på og endte med brystbetennelse[&:] Men funker veldig greit så lenge bebisen klarer tømme puppen[:)] Var bedre å bruke det når jeg var så sår.

hmm, livredd for brystbetennelse [:'(]

takk for at du delte [:)]

Jeg har begynt å bruke på ene brystet i dag fordi hun ikke får tak når jeg har sånn melkespreng. Men bruker det bare i begynnelsen av ammingen, så tar jeg det vekk etterhvert når brystvorten kommer mer ut. Det går jo an å prøve det når du er sår? At du ammer en stund med skjold, så får hun ta siste resten uten. Så får hun tømt brystet samtidig som det blir litt mer skånsomt.

ORIGINAL: Pompi

Jeg brukte det på sykehuset og hjemme pga sårhet. Men erfarte at han ikke klarte å tømme den puppen jeg brukte det på og endte med brystbetennelse[&:] Men funker veldig greit så lenge bebisen klarer tømme puppen[:)] Var bedre å bruke det når jeg var så sår.

samme her og har hatt 4 brystbetennelser til no..så no har eg rett og slett sluttet og begynt med mme..men de på sykehuset sa at for noen funker det som bare det og for andre ikke..at de ikke får tømt brystene helt og ender opp med betennelse..

Sendte forsåvidt dette på mld til deg da, men kan sette det her også:) dette er hva spedbarnsboken som jeg fikk på sykehuset sa om ammeskjold:skjold av tynn fleksibel silikon er best.Fasongen gjør at de sitter helt inntil brystknoppen uten å klemme. Det gjør kanskje mindre vondt med skjold, men barnet lærer heller ikke riktig dietak.ammingen tar derfor lengre tid fordi utmelkingen blir mindre effektiv. Det kan ofte være vanskelig å venne barnet av med skjold. I værste fall kan der føre til tidlig avvenning fta brystet, uten at du egenlig ønsker det. Derfor bør du alltid få tett oppfølging fra ammenyndige hjelpere så lenge du trenger brystskjold

Tips fra moi :
Jeg brukte det de første 5-10 min når Lucas sutter hardest.. Var da det var mest vondt for min del.. Det gjorde liksom puppen "myk" før jeg tok den av og han fikk rett fra brystet.. Så klarer tulla de det så tror jeg det vil lette veldig på brystet.. [:D][:D][:D]

Jeg begynte med ammeskjold pga såre brystvorter. Det tar bort sårheten og gjør det lettere å få tak ved melkesprengte bryster. Det som jeg lærte med skjold er:
-varm skjoldet opp (jeg bruker kopp med varmt vann) før bruk
-brett litt ned på knoppen før du setter det på brystet
-pass på hvilken vei du legger det på brystet sånn at baby ikke får det foran nesen
-skylles i kaldt vann etter bruk
-steriliseres 1 gang i døgnet
-oppbevares i kjøleskap når ikke i bruk

i tillegg så er det viktig og tømme brystet 1 gang i døgnet for de rester baby ikke får ut, for å unngå brystbetennelse. Jeg pumper meg etter morgen måltidet og sparer på melken i kjøleskap. Kan også fryses.

Hva jeg lærte idag var at ved såre brystvorter så kan dette hjelpe:
-Avent sine bryst beskyttelser, som skjermer vorten inni bh/klær.
-den letter trykket på melkesprengte bryst og gjorde det mye lettere for baby og starte suging
-egen oppsamler for melk medfølger pakken.
-simplex øyesalve til å smøre brystvorten med.

Allerede etter kun bruk i ettermiddag/ kveld merker jeg bedring!

Jeg har kjøpt alt på apotek og fikk tips/råd av ammehjelpen i Sandnes idag. Genialt konsept og ivaretakelse av oss som ammer og ikke helt har teknikken inne. De åpnet helsestasjonen for meg idag og ga meg all informasjon og hjelp jeg trengte. Baby er også kun 5 dager gammel så det gjorde godt for meg og få den hjelpen umiddelbart!!

Lykke lykke til :) det går seg snarlig til for deg også.

Nb! Kjenn etter i brystet når du ammer at der ikke er tette melkekanaler / melkekjertler. Det er de som kan gi brystbetennelse! Masseres kun når melken renner, ikke ellers.

Klem lanken

Back
Topp