Ammesjal

Det kommer an på. Men jeg kjenner folk som bytter sykehus og ob/gyn for at de skal få samme lege til å følge seg gjennom svangerskap og under fødsel. Jeg får samme ob/gyn kun dersom jeg føder på lørdag eller søndag tror jeg. Men jeg bryr meg fint lite om det. Født to ganger gjennom det norske systemet og så lenge mannen er med så klarer jeg meg [emoji4]

Så store forskjeller[emoji4] hvor lenge er en på sykehus der da? Får en alenerom?
"Betaler" dere for fødselen selv igjennom en forsikring?

Så store forskjeller[emoji4] hvor lenge er en på sykehus der da? Får en alenerom?
"Betaler" dere for fødselen selv igjennom en forsikring?

Jeg får alt mulig dekt gjennom forsikring, men det er jo store forskjeller på forsikringer så alle er sikkert ikke like heldige. Hadde en egenandel på første svangerskapskontroll på $30, usikker på om jeg også må betale $30 for UL'en jeg skal på i august. Den er litt ekstra siden jeg i USA regnes som gammel (eldre enn 35 ved fødsel, jeg fyller 35 i november).

Min forsikring dekker de døgnene som trengs medisinsk på sykehus. Men det vanlige er to døgn som i Norge. Usikker på om det er enerom, har ikke snakket så mye om sykehus enda. Det kommer vel tidsnok.

Men nordmenn skal prise seg lykkelig for helsenorge. Det kan være mye som ikke fungerer, men tenk å ikke få akutt hjelp pga manglende forsikring. Eller at du må selge huset for å betale for behandling av kreft (har hørt om det også, de hadde en forsikring men en billigere variant og fikk ikke alt dekt...)

Vi flyttet til USA da yngste var 9 mnd og jeg husker at det var endel som sperret opp øynene da jeg ammet i Disneyland. Det er ganske mange ammerom rundt omkring og flaskebruk er svært utbredt. Elektrisk ammepumpe får jo mange på helseforsikringen sin. Men så er det jo mange mødre som må tilbake på jobb når baby er 3 mnd så da er det jo ikke så mange valg.

Det er seriøst triste greier... er tom for ord. Stakkars mødre og barn (som ønsker å amme) :(

Jeg får alt mulig dekt gjennom forsikring, men det er jo store forskjeller på forsikringer så alle er sikkert ikke like heldige. Hadde en egenandel på første svangerskapskontroll på $30, usikker på om jeg også må betale $30 for UL'en jeg skal på i august. Den er litt ekstra siden jeg i USA regnes som gammel (eldre enn 35 ved fødsel, jeg fyller 35 i november).

Min forsikring dekker de døgnene som trengs medisinsk på sykehus. Men det vanlige er to døgn som i Norge. Usikker på om det er enerom, har ikke snakket så mye om sykehus enda. Det kommer vel tidsnok.

Men nordmenn skal prise seg lykkelig for helsenorge. Det kan være mye som ikke fungerer, men tenk å ikke få akutt hjelp pga manglende forsikring. Eller at du må selge huset for å betale for behandling av kreft (har hørt om det også, de hadde en forsikring men en billigere variant og fikk ikke alt dekt...)

Tragisk at det er slik. Var vell mye slike ting Obama jobbet for. At alle skulle på hjelp?

Jeg priser meg lykkelig for at jeg bor i gode Norge ;)

Back
Topp