Ammer fortsatt- har jeg ikke eggløsning?

Makene94

Blir kjent med forumet
En venn av meg sa jeg burde slutte å amme, og at jeg ikke får eggløsning når jeg ammer. Men jeg hadde mensen forrige måned, da må vel eggløsningen være tilbake? Eller er det noe jeg ikke forstår? Trodde mensen = eggløsning som ikke ble befruktet ;)
 
Du kan fint få eggeløsning om du ammer. Mange blir gravide ganske raskt etter fødsel selv om de ammer, hehe. Kroppen gir EL (og mens) når den er klar for det. Noen må slutte å amme før syklusen kommer i gang igjen, men siden du har fått mensen er den nok i gang igjen.

(Ikke alle sykluser har en faktisk eggeløsning da, men det er en annen sak, og handler ikke om amming)
 
Jeg fikk beskjed av legen min å kutte ut ammingen for å øke sjansen for å bli gravid igjen.
Jeg har hatt et par sykluser, men ikke sikker på eggløsning. Skal sies at jeg har strevd med å bli gravid, så for meg er det best å kutte ammingen.
Man kan selvfølgelig bli gravid selv om man ammer, men vet at eggløsning kan bli forstyrret/uregelmessig.
 
Man kan få blødning uten å ha hatt eggløsning, men som regel har man eggløsning om man har en relativt regelmessig syklus. Så om du får menstruasjon igjen denne måneden, så har du sannsynligvis eggløsning.

Du kan fint få eggløsning mens du ammer, men hormonene fra amming er hemmende på eggløsning. Dvs, den kan komme mer uregelmessig eller utebli helt.

Kan også nevne at ved IVF, innsett i naturlig syklus, så er kravene 3 menstruasjoner og redusert amming (noen steder sier null amming, mens der jeg hører til, sier de maks 2-3 amminger per døgn), da litt amming ikke ser ut til å ha særlig effekt på fruktbarheten. Jeg ammet fremdeles 2x per dag da jeg hadde innsett, og ble gravid. Så joda, du kan bli gravid selv om du ammer. Det bare kan redusere sjansen litt. :p
 
Jeg ammer fortsatt mye, og ble uplanlagt gravid denne syklusen så eggløsning har jeg hvert fall. Med det sagt tok det 17mnd å få tilbake syklus etter fødsel, og kun når mini sov mer på natta, og dermed ammet mindre, kom den tilbake. Etter det har det vært veldig regelmessig, og tydeligvis ingen tvil om eggløsning skjer :laughing002
 
Back
Topp