Ammeråd

Småtroll1

Glad i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Det ble litt snakk om amming på FB. Så tenkte det kunne være greit å ha en tråd om det her og. Kan være en del nyttige ting å vite for alle dem som skal amme.

Men først og fremst vil jeg bare si at amming er vondt i begynnelsen, frem til brystvortene får litt tid å herde seg. Og får man hjelp på sykehuset kan man bare være sikker på en ting; alle som skal hjelpe har sin egen måte å hjelpe deg. Så de viktigste er at du greier slappe av og finne din egen teknikk sammen med din baby. Prøv deg frem på om det er best å sitte eller ligge f.eks. Det er nemlig ikke så lett som å bare legge babyen inntil så går alt som smurt. Mange trenger å øve litt øfr det går greit.

http://www.babyverden.no/Nettsamfunn/Forum/Rom/Innlegg/?topicId=718482

http://www.babyverden.no/Nyheter/Far-babyen-for-mye-formelk/

Bra tråd!!!

Jeg vil anbefale å ta en titt i den ammeboka til Gro Nylander. Der er det mange tips og råd. Tror det følger med en DVD også som er veldig kjekk. Da jeg lå på Ullevåll hadde vi rom på Sykehushotellet. På den ene kanalen gikk denne om igjen og om igjen hele tiden, og det syns jeg var gull verdt!!!

Og ikke minst; har du problemer MAS på personalet til du har fått det til.På Ullevål hadde de det så travelt at ingen spurte meg om jeg fikk det til. Da jeg prøvde å si ifra vifta de det bare bort med "det går seg til", men jeg følte på meg at gutten min ikke fikk i seg melk. For meg funka det ikke før siste natta på sykehuset da ei av jordmødrene tok et godt tak rundt puppen (min altså hehe)og stappa den godt inn i munnen på sønnen min, og han begynte å suge grådig.  DA først skjønte jeg at NÅ får han i seg melk. Så det er bare å stå på jenter!!!

Sist fikk jeg ei bok av jordmor på en av de siste kontrollene, og igjen tilbud om den på barselavd. Husker ikke hva den het, men den var orange. Masse råd om amming.

Leste den før fødsel, og hadde den med i fødebagen. Så greit å lese innimellom. 

Nå gikk amminga uten problem sist, å bra var det, for det var ikke hjelp å få. På fødestua la de han til, men når vi kom på barsel kom ingen å spurte om vi trengte hjelp eller noe. Kom en barnepleier inn å hilste på uttpå kvelden, men jeg håper virkelig ikke de trodde ungen klarte seg så mange timer uten mat. 
Hadde overhodet ingen erfaring med amming, så måtte bare prøve meg frem. Heldigvis hadde jeg en baby som var matvrak fra 1.time. 
Men mitt råd er: MAS!!! Ønsker du å amme, men har startproblemer, så stå på ditt å ikke gi deg før du får hjelpen du ønsker...

Og blir man sår; smør med litt morsmelk og la det lufttørke. Er VELDIG viktig at man er helt ren på hendene før amming da. Ellers er det veldig lett å få brystbetennelse. Og ikke bli kald på puppene. Kjenner du antydning til verk, vil jeg anbefale å ta en varm lang dusj så fort som mulig. Og masser bort evt harde kuler som tilstopper melkegangene.

Og når du lufttørker; husk å putt puppene inni klærne igjen etter ei stund. Er altfor lett å svime rundt i ammetåka og glemme seg helt bort. Plutselig ringer det på døra, og du står der med puppen ute..;-) hehe..

Back
Topp