Ammeproblemer arvelig?

Lykketroll<3

Betatt av forumet
Noen som vet om problemer med amming kan gå i arv?
Lurer fordi min mor hadde ammeproblemer både med meg og min bror da vi var små. Ingen av oss tok puppen, og ble heller matet med flaske. Så tenker da veldig på om det samme problemet kan gjenta seg hos meg? Ønsker gjerne å få til ammingen, men er også veldig forberedt hvis det ikke skulle gå. :)

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men tenker som så at grunnen til at dere ikke tok puppen kan jo være arvelig, men om hun ikke vet hvorfor så er det jo vanskelig å si. En grunn kan jo være kort tungebånd f.eks, og dette kan som jeg har skjønt det være arvelig.

Men jeg tror også at man vet veldig mye mer om amming i dag enn bare for 20-30 år siden, så sjansen for at det går bra for deg med god veiledning er veldig stor :D

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men tenker som så at grunnen til at dere ikke tok puppen kan jo være arvelig, men om hun ikke vet hvorfor så er det jo vanskelig å si. En grunn kan jo være kort tungebånd f.eks, og dette kan som jeg har skjønt det være arvelig.

Men jeg tror også at man vet veldig mye mer om amming i dag enn bare for 20-30 år siden, så sjansen for at det går bra for deg med god veiledning er veldig stor :D

Hm, jeg vet ikke direkte årsaken til hvorfor vi ikke tok puppen. Som mamma alltid har sagt, så ville vi bare ikke ha! Aldri hørt noe snakk om at vi hadde kort tungebånd heller. I hvert fall, krysser fingre for at jeg lykkes med ammingen. Vil jo så gjerne amme! :p

Hm, jeg vet ikke direkte årsaken til hvorfor vi ikke tok puppen. Som mamma alltid har sagt, så ville vi bare ikke ha! Aldri hørt noe snakk om at vi hadde kort tungebånd heller. I hvert fall, krysser fingre for at jeg lykkes med ammingen. Vil jo så gjerne amme! :p
Som sagt, vi vet mye mer om hva som gjør at ammingen lykkes i dag, så bare ha trua på at det går bra med deg. Les deg opp på ammehjelpen.no, der er det generelt veldig mye god info om det meste. Det ligger også diverse videoer jeg husker jeg hadde nytte av å se før første kom :Heartred

Det er helt sikkert mulig men jeg hadde ikke tenkt så mye på det. Om du har ønske om å amme så går du inn for det og tar eventuelle problemer om de kommer:)

Min mor mener hun ikke hadde nok melk til oss men jeg har ammet to barn helt fint. Det er mye god hjelp å få og det er god erstatning å gi om man ikke skulle få det til å fungere<3

Lykke til. Sniker fra juli -12 og -16 :D

Man kan nok ikke si at ammeproblemer er arvelig. Amming er også gjerne forskjellig fra barn til barn. Så mødre som ikke fikk til amming med førstemann kan fint amme supert med neste osv. Men før i tiden, ikke lenger tilbake en forrige generasjon, så hadde de lite fokus på amming og hvis det var noe galt ble det ofte ikke utredet.
Min mor klarte ikke amme meg eller broren min mer en 3 mnd. Men hun fikk også beskjed om å aldri amme oftere en sånn og sånn og aldri lenger en sånn og sånn. Produksjonen ble jo rett og slett ikke stimulert riktig og bra nok og hun mistet melken.
Eneste som evt kan være arvelig er om barnet har stramt tungebånd eller andre ting som gjør sugetaket vanskelig.

Noen som vet om problemer med amming kan gå i arv?
Lurer fordi min mor hadde ammeproblemer både med meg og min bror da vi var små. Ingen av oss tok puppen, og ble heller matet med flaske. Så tenker da veldig på om det samme problemet kan gjenta seg hos meg? Ønsker gjerne å få til ammingen, men er også veldig forberedt hvis det ikke skulle gå. :)

Har ikke svar på spørsmålet, men det har ikke vært likt for meg og min mor hvertfall... jeg har strevd mye med amming pga lite melk, mens min mor hadde overflod og strevde med å få stoppet. Men et tips er å kontakte ammehjelper! De har mange gode tips og tiltak fra dag 1

Sniker.

Min mor mener at hun ikke hadde melk til noen av oss ungene. Vi fikk flaske med kokt H-melk og honning. Jeg mener min mor var "offer" for den tidens dårlige ammeråd. Jeg har fullammet fem barn til seks måneder, og ammet de alle til 2 år+. Ammer sjettemann uten trøbbel nå.

Mamma fullammet oss alle.
Jeg prøvde å amme nr en. Men måtte gi meg pga for lite melk og dårlig veiledning.
Nr to nektet jeg å prøve. Ammet kun på sykehuset så gikk jeg over på flaske med en gang vi var hjemme.
Nr tre kjøpte jeg kloster amme te og fullammet til han var 8 eller 9 mnd.
Kloster ammete er allerede kjøpt inn og har kommet seg i sykehusbagen min. Håper virkelig den hjelper meg med ammingen denne gangen også.
Men samtidig så er det ikke amming for en hver pris for meg. Hvis jeg føler at det ikke går så er det rett over på mme. Jeg nekter å bli like deprimert som jeg var med nr en bare for at jeg følte at jeg ikke var en god nok mor som kunne gi barnet mitt mat.

Sniker.
Vi er fire søsken. Vår mor kunne ikke/fikk ikke til å amme noen av oss. Var bl.a pga sårhet, blod i melken, baby som kaster opp av melken.
Har selv to barn. Ammingen gikk ikke i det hele tatt med nr.1 pga ekstrem sårhet. Gikk bedre med nr.2, men hadde for lite melk.

Back
Topp