Ammepress

• Trådstarter Trådstarter Blue Angel
  • Opprettet Opprettet
B

Blue Angel

Guest
Syns det er myye ammepress i venninegjengen min, og fra helsesøster..
Jeg delammer, har ikke mye melk i hele tatt, men alle venninene mine fullammer, eller gjorde første året til babyen.
Og når jeg sier at jeg ikke har nok melk pga brystreduksjon, så sier de JOda, prøvd ditt og prøv datt, da skal du se at det fosser av deg!
NEI, det fungerer ikke slik, jeg klarer ikke produsere nok melk....

Flere som skjønner hva jeg mener?

Absolutt... Sleit skikkelig med første, ga da opp etter 2 uker, denne gangen var målet å amme i minst 2mnd helst 4... Klarte 2mnd, men i følge vennegjengen var jo det ingenting... Jeg sliter rett og slett psykisk med amming og mener dette påvirker både produksjon og ammingen ellers... Husker vi var på cafe og jeg unskyldte meg for å gå og amme... Da lo de alle sammen og kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke bare kunne slenge ut puppen, vel sånn funker det ikke for meg, syns dette med amming har mye press begge veier egentlig. Og kan ikke skjønne hvorfor folk ikke bare kan respektere hverandres valg og meninger rundt dette...

Aldri møtt ammepress her heller. Bare veldig mye MMEpress! Helt ærlig synes jeg helsesøsterene bør være mer på amming. Ihvertfall de jeg har møtt og bekjente har møtt.
Jenta mi gikk ikke opp de obligatoriske 200g/uka, og da var det bare å kjøre på med MME. Ikke noe veiledning om amming i det hele tatt.

Det bør være mer ammerelatert før fødsel. Både som tema og kurs. Vi bør forberedes mer, for det virker som mange mammaer ikke er klar over at amming er en jobb i starten, og at det tar mye tid.

Aldri møtt ammepress her heller. Bare veldig mye MMEpress! Helt ærlig synes jeg helsesøsterene bør være mer på amming. Ihvertfall de jeg har møtt og bekjente har møtt.
Jenta mi gikk ikke opp de obligatoriske 200g/uka, og da var det bare å kjøre på med MME. Ikke noe veiledning om amming i det hele tatt.

Det bør være mer ammerelatert før fødsel. Både som tema og kurs. Vi bør forberedes mer, for det virker som mange mammaer ikke er klar over at amming er en jobb i starten, og at det tar mye tid.

Skummelt hvor stor forskjell det er fra sted til sted... Her skal det ammes uansett, tilegg er ikke noe de gir veiledning om før det er virkelig krise...

Absolutt... Sleit skikkelig med første, ga da opp etter 2 uker, denne gangen var målet å amme i minst 2mnd helst 4... Klarte 2mnd, men i følge vennegjengen var jo det ingenting... Jeg sliter rett og slett psykisk med amming og mener dette påvirker både produksjon og ammingen ellers... Husker vi var på cafe og jeg unskyldte meg for å gå og amme... Da lo de alle sammen og kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke bare kunne slenge ut puppen, vel sånn funker det ikke for meg, syns dette med amming har mye press begge veier egentlig. Og kan ikke skjønne hvorfor folk ikke bare kan respektere hverandres valg og meninger rundt dette...
Akkurat slik var det med mine og. Gadd ikke stresse mer så kjørte på med flaske :P

Skummelt hvor stor forskjell det er fra sted til sted... Her skal det ammes uansett, tilegg er ikke noe de gir veiledning om før det er virkelig krise...
Ja, det er spesielt at det skal være så stor forskjell. Veldig synd.

Men din baby er 6 uker ikke sant?

På en måte kan jeg skjønne at venninnene dine ber deg prøve mer, for det er ikke sikkert at mengden har stabilisert seg enda. Det kan ta flere uker.

Men når man da gir mme i tillegg vil ikke barnet tømme brystet nok til at kroppen får beskjed om at "Oi, nå er det for lite melk, her må det produseres mer".
Noen ganger må man jobbe litt ekstra.

Jeg har forøvrig aldri opplevd ammepress. Ikke flaskepress heller.

Edit: ser nå at du har hatt brystreduksjon, da stiller det seg annerledes.

Har også kun opplevd flaskepress. Men, om du føler du heller vil gi flaske så gjør du det. Kun du som kjenner på hva du orker:)

Selv om det er litt forskjell, så synes jeg det høres ut som to sider av samme sak: Helsesøstre uten interesse for amming. Både å prøve mme som første tiltak ved mindre enn gjennomsnittet vektoppgang, og å mase om fullamming til noen som har gjennomgått brystreduksjon, begge deler tyder på manglende kunnskaper om amming synes jeg.:sour:

Jeg har ikke opplevd ammepress, naturlig nok siden jeg ammer. Har opplevd en del teite kommentarer som sikkert grenser til "flaskepress", men ikke akkurat noe jeg bryr meg om. Klem til dere som sliter med håpløse helsesøstre og lite taktfulle venner, håper dere klarer å ignorere dem. Blue angel, du må være stolt av deg selv som får til å delamme, ikke bry deg om de som kommer med masete og dårlige råd.:)

Men din baby er 6 uker ikke sant?

På en måte kan jeg skjønne at venninnene dine ber deg prøve mer, for det er ikke sikkert at mengden har stabilisert seg enda. Det kan ta flere uker.

Men når man da gir mme i tillegg vil ikke barnet tømme brystet nok til at kroppen får beskjed om at "Oi, nå er det for lite melk, her må det produseres mer".
Noen ganger må man jobbe litt ekstra.

Jeg har forøvrig aldri opplevd ammepress. Ikke flaskepress heller.

Edit: ser nå at du har hatt brystreduksjon, da stiller det seg annerledes.
Såpass, jeg fikk beskjed om å gi MME tillegg allerede på barsel. Har hatt brystforstørrelse for 7 år siden, mulig dette var grunnen.

Såpass, jeg fikk beskjed om å gi MME tillegg allerede på barsel. Har hatt brystforstørrelse for 7 år siden, mulig dette var grunnen.
Ja det er jo sånn at lite etterspørsel gir lite produksjon, mens stor etterspørsel gir større produksjon. Er jo sånn med matvarer i matvareindustrien ellers og ;-) Det forbrukeren vil ha produserer de mer av ;-)
Det var jo derfor våre mødre feks mistet melken for, for på den tiden skulle man ikke ha barna med seg på rommet, men pleierne skulle komme inn med barnet hver 3-4 time for ammingen. Da ble det for lite stimulering på brystet og de mistet melken. Jo mer baby suger jo mer vil kroppen produsere

Det plager meg faktisk at pleiere på barsel kan for lite om amming og ødelegger for mange potensielle ammende mødre når de prakker mme på mødrene allerede på barsel.
Ikke rart om nybakte mødre blir usikre på sin egen melkeproduksjon og tyr mer til mme fordi de tror de ikke har nok melk.

Men brystreduksjon kan føre til at de fjerner melkekjertler eller melkeganger, og da kan det bli lite melk. Forstørrelse vet jeg ikke om skal påvirke egentlig. Kommer kanskje an på hvor de legger implantatene.

• Liker
Reactions: BMC
Back
Topp