Ammepress? Nei, men ullpress!

heidu skrev:
Ullpress?? Det er vel ingen som presser noen til noe. Om noen velger å bruker det, og noen anbefaler det, betyr det vel ikke at noen blir presset for det. Samme meningen har jeg om amming. Mange føler seg "presset" hvis de bli anbefalt noe. Vi må tåle å høre fakta.
Jeg bruker ull nesten året rundt. Men dere kjenner jo barna deres selv å kler på dem det som er best fordem :-)

Greit nok det, men hvordan kan dette med ull avskrives som fakta når det virkelig ikke fungerer på alle barn?

Labambie skrev:

heidu skrev:
Ullpress?? Det er vel ingen som presser noen til noe. Om noen velger å bruker det, og noen anbefaler det, betyr det vel ikke at noen blir presset for det. Samme meningen har jeg om amming. Mange føler seg "presset" hvis de bli anbefalt noe. Vi må tåle å høre fakta.
Jeg bruker ull nesten året rundt. Men dere kjenner jo barna deres selv å kler på dem det som er best fordem :-)

Greit nok det, men hvordan kan dette med ull avskrives som fakta når det virkelig ikke fungerer på alle barn?

At ull virker varmeregulerende er fakta, just google it ;-) At dette ikke virker på alle er jo godt mulig. Når det er høst og vår bruker jeg tynn-tynn ull-body innerst, jeg synes det er veldig rart om noen blir mer svett av det enn av en bomullssbody. Men å kalle det ullpress? Særiøst?

Labambie skrev:

heidu skrev:

Hvordan er det ikke fakta? Som jeg skrev ingen har sagt noe om at man ikke svetter i ull, men ullen varmer selv om den blir våt. Den egenskapen har bare ull ikke bomull, for bomullen blir våt også kald. Dette gjelder også på ditt barn, men at du ikke liker ull og ikke bruker det på din unge er helt opp til deg, men uansett har ullen egenskapene sine.

heidu skrev:

Labambie skrev:

heidu skrev:

At ull virker varmeregulerende er fakta, just google it ;-) At dette ikke virker på alle er jo godt mulig. Når det er høst og vår bruker jeg tynn-tynn ull-body innerst, jeg synes det er veldig rart om noen blir mer svett av det enn av en bomullssbody. Men å kalle det ullpress? Særiøst?

Du må jo gjerne kalle det veldig rart, det blir ikke mindre sant eller reelt av den grunn. Og tar du virkelig tråden så seriøst? Jeg oppfatter at TS bruker betegnelsen ullpress for å spinne litt på alle amme-diskusjonene vi har hatt det siste døgnet. Tviler sterkt på at noen presser henne til å bruke ull. Det er mest det at det anbefales som det beste for absolutt alle barn, og så virker det motsatt på noen barn.

Kleo79 skrev:

Du må jo gjerne kalle det veldig rart, det blir ikke mindre sant eller reelt av den grunn. Og tar du virkelig tråden så seriøst? Jeg oppfatter at TS bruker betegnelsen ullpress for å spinne litt på alle amme-diskusjonene vi har hatt det siste døgnet. Tviler sterkt på at noen presser henne til å bruke ull. Det er mest det at det anbefales som det beste for absolutt alle barn, og så virker det motsatt på noen barn.

Jepp. Og det er jo heller ingen som sier at barna fryser i ull (fordi de blir svette=våt), de(mine to eldste) blir så svette at det siler nedover panna, de er klissvåte i håret og nedover ryggen, og det er ikke særlig behagelig.

©Smartass skrev:

Kleo79 skrev:

Jepp. Og det er jo heller ingen som sier at barna fryser i ull (fordi de blir svette=våt), de(mine to eldste) blir så svette at det siler nedover panna, de er klissvåte i håret og nedover ryggen, og det er ikke særlig behagelig.

Har dere noen gang prøvd sommerull på barna deres?
Virker ikke som dere tar tråden så rent useriøst eller;-)

heidu skrev:

Prøvde tynne ullbodyer og longser, sånne helt tynne, men det hjalp ikke.
Fikk en gang body som hadde bomull innerst/ull ytterst, det funka greit.
Men har ingen problemer med bomull innerst, det fungerer helt fint :) Så da er det ikke noe stress :)

heidu skrev:

©Smartass skrev:

Kleo79 skrev:

Alt er utprøvd :) Vi sverger til bomull innerst, og ulldrakt over. Da er snuppa mi varm, og ikke våt. Svarer normalt her i tråden på spm som blir spurt, og tar tråden som en helt vanlig tråd. Verken dønn seriøst, eller totalt useriøst.

Kleo79 skrev:

heidu skrev:

©Smartass skrev:

Kleo79 skrev:

Alt er utprøvd :) Vi sverger til bomull innerst, og ulldrakt over. Da er snuppa mi varm, og ikke våt. Svarer normalt her i tråden på spm som blir spurt, og tar tråden som en helt vanlig tråd. Verken dønn seriøst, eller totalt useriøst.

Sign Kleo her. Mulig at ulla varmer like fint når den er våt, men når ungen er klissvåt av svette etter få minutter i plagget, så spiller det faktisk nada rolle hvor bra varmeregulerende det eeeegentlig er, når det funker å isolerende. For noen er ull gull, for andre er ull bare tull. 

Jo, det finnes ull som ikke klør, jeg har det selv, men jeg har også en liten en som ikke tåler ull. Han har litt eksem fra før av og blir enda verre om han får ull på seg. Han har noen bodyer fra Reflex som er bomull innerst og ull utenpå, funker fint med dem. Storebroren tåler ull, men nytter ikke å bruke det hele året, blir for varm. Og ja, det er litt ullpress rundtom. :p

blingbling skrev:
Jeg er ulltilhenger. Som sagt over, så blir en ikke våt og kald med ull. Men en blir da varm og svett...Sønnen min bruker bare ull i bhg høst, vinter og vår. Ingen bomulsklær med unntak av joggebukse utenpå ullongs inne. Og han har vært syk 2 dager i vinter. Hoste, ikke feber. Så jeg er hellig overbevist om at mye av årsaken til det er at han ikke har frosset når han har vært ute. Derfor holt seg frisk. Har brukt ulltopp selv i hele vinter. Deilig å slippe å fryse. :) Sjønner selvfølgelig at ikke alle kan bruke ull. Folk med allergi og eksem må bruke det som passer best for dem.

Eldstemann her bruker ull hele vinteren han og, både undertøy og mellomlag er ull, han drar likevel med seg hjem forkjølelser flere ganger i løpet av vinteren så jeg har ingen tro på at ull beskytter mot smitte. Det sier seg jo igrunnen selv, et klesplagg kan ikke beskytte mot smitte. Men det gjør at man ikke blir kald og blir lettere forkjøla, men hoster en annen unge en annen unge rett i fjeset så er sjansen stor for smitte uansett. Min unger har lært seg å hoste og nyse i armkroken, men jeg ser flertallet av ungene i barnehagen her ikke gjør det

Skjønner absolutt poenget ditt! Jeg har også et vinterbarn og det var en selvfølge at ull var det man trengte for at barnet skulle ha det varmt og behagelig. Vel, for oss var det penger i dass! Jeg er i utgangspunktet fan av ull jeg altså, men det nytter jo ikke når gutten ikke tåler det. Han fikk utslett og klødde noe infernalsk, i tillegg til at han svettet og var klissvåt som andre nevner. 

Selv om jeg tar påstanden din om ullpress med en klype salt (som jeg også regner med var meninga:)), er jeg helt med på hva du snakker om. Jeg fikk mange kommentarer om hvorfor vi ikke hadde på ham ull, og når vi forklarte hvorfor fikk vi listet opp alle mulige ulltyper - noe måtte jo funke! Det var også flere som mente at hvis vi bare fortsatte å prøve ville nok eksemen gå over...Godt mulig at jeg forsøker med ull til vinteren igjen, men ull er ikke gull for enhver pris! 

Haha, ja ullpress er det jeg har merket best også ja. Jeg tåler ikke ull selv, og ingen av barna tåler det heller. Det er overhode ikke noe savn for noen av oss, men tydeligvis total katastrofe for flere i vår slekt. En slektning kjeftet om det til hun nesten begynte å grine. 

Til tross for at vi har vært veldig tydelig på at ingen av barna skal ha ullklær, så får vi mengder av det til hver bursdag og jul, fra velmenende slektninger som vil redde barna fra den skrekkelige bomullen. De har samme definisjon av "fakta" som en del her, nemlig noe de har lest et sted at noen mener. Det er et evig mas om å prøve ut alle de forskjellige ullblandingene og kombinasjonene, til tross for at vi sier det er uaktuelt. Jeg er blitt mast på om at vi må bytte fastlege, etter at jeg nevnte at legen var tydelig på at storebror ikke skulle i kontakt med ull.

Vi har til og med fått lammeskinn i gave, av noen som maste om at babyen skulle sove på det. Da hadde vi snakket om det med vedkommende tidligere, og forklart at det skulle vi ikke bruke. Ikke bare skal ikke barna ha ull, men jeg ville aldri utsatt babyene mine for krybbedødsfaren som kommer med å sove på skinn. Det holdt tydeligvis ikke til å stoppe henne fra å bruke penger på et skinn som vi bare pakket bort.

Det er dårlig med støtte fra spedbarnsboken og foreldre og barn, men du finner heldigvis masse støtte hvis du leser bøker om eksem og hudproblemer. :)

Sukkertopp skrev:
Haha, ja ullpress er det jeg har merket best også ja. Jeg tåler ikke ull selv, og ingen av barna tåler det heller. Det er overhode ikke noe savn for noen av oss, men tydeligvis total katastrofe for flere i vår slekt. En slektning kjeftet om det til hun nesten begynte å grine. 

Til tross for at vi har vært veldig tydelig på at ingen av barna skal ha ullklær, så får vi mengder av det til hver bursdag og jul, fra velmenende slektninger som vil redde barna fra den skrekkelige bomullen. De har samme definisjon av "fakta" som en del her, nemlig noe de har lest et sted at noen mener. Det er et evig mas om å prøve ut alle de forskjellige ullblandingene og kombinasjonene, til tross for at vi sier det er uaktuelt. Jeg er blitt mast på om at vi må bytte fastlege, etter at jeg nevnte at legen var tydelig på at storebror ikke skulle i kontakt med ull.

Vi har til og med fått lammeskinn i gave, av noen som maste om at babyen skulle sove på det. Da hadde vi snakket om det med vedkommende tidligere, og forklart at det skulle vi ikke bruke. Ikke bare skal ikke barna ha ull, men jeg ville aldri utsatt babyene mine for krybbedødsfaren som kommer med å sove på skinn. Det holdt tydeligvis ikke til å stoppe henne fra å bruke penger på et skinn som vi bare pakket bort.

Det er dårlig med støtte fra spedbarnsboken og foreldre og barn, men du finner heldigvis masse støtte hvis du leser bøker om eksem og hudproblemer. :)

Øker faren for krybbedød ved at barna sover på skinn? Det har jeg aldri hørt før. :S

Jeg har brukt lite ull på mine.. Sønnen har eksem og jenten bare vært varm av seg! 

Her skal jeg ikke kjøpe noe ull til babyen som blir født i november.. Bomull er gull! :) hehe

Vedrørende at ull ikke er gull for alle er det bare å google ull+atopisk eksem. For mange atopikere forverrer eksemet seg når det blir brukt ull og mange atopikere er veldig varme av seg også. Når de blir varme kan også eksemet forverre seg.
Det fins også mennesker som er allergiske mot lanolin.
For de som tåler ull er det vel bare fint, og dersom man ikke tåler det er vel det også greit? Det fins mange fine alternativer i superundertøy dersom man er aktiv utendørs. Små babyer er det ikke så farlig for for de er uansett så mye innendørs/godt innpakka i vogna at de sjelden blir kalde allikevel.

Landsforeningen uventet barnedød har vel ikke konkludert om lammeskinn, men studier fra USA kan tyde på en noe økt sammenheng mellom dette. De anbefaler at dersom det skal soves på lammeskinn MÅ det være korthåret. Det er noe med CO2-opphopning i ulla... Står en eller annen plass på nettsida dems, men gadd ikke finne linken akkurat nå.

jeg har fått mye kritikk for at jeg ikke bruker ull på mine barn. Så der er ull press JA! Jeg har selv vokst opp med bomull. Jeg har prøvd å kle meg med ull slik alle påstår er best åsså kledd meg slik jeg liker, me bomull. Å min konklusjon er at det er like varmt, bare at bomull klør mindre og det er billigere. Mine barn er alltid gode og varme, å heller ikke for varme. Bhg har aldri spurt etter ull. De er flinke å si fra om mine barn trenger noe mer enn hva jeg har sendt med de.

sønn min me har utslett, å så lenge vi unngår ull innerst er det nesten helt fint. har han ull innerst ser han ut som om noen har flerret av han all huden. Det er bare store sår.

her kan vi kke bruke ull. snuppa har eksremt mye eksem (atopiker) og prøver vi å la henne ha ull mot huden, må vi holde henne hjemme fra skolen og ha en intensiv smøring og gi masse medisiner i flere dager...
pluss hun svetter ihjel bare hun ser en sau ;)

jeg tror alt dette presset ikke kommer utenifra men fra mødrene selv. de tåler ikke høre råd, anbefalinger eller noe dersom de er uenig i. alle skal være verdensmestre og klare alt selv. at noen ting ikke passer alle er jo greit. men man trenger ikke avskrive generelle fakta forde. javel ungen min tåler ikke ull - men jeg trenger ikke nekte for at ull generelt er bra forde. for fakta er at det fungerer veldig bra for de aller fleste unger og da trenger jeg ikke nekte for det fakta ut i fra mine egne FÅ erfaringer i sammneligning. neivei jeg ammer ikke, men jeg trenger ikke diskutere og få fram at amming ikke er så bra, da den for de som får det fint til faktisk er det. 

Kleo79 skrev:
Min datter er født 28. oktober, og alle jeg spurte om råd vedr klær sa at jeg kun behøvde ull. Det er jo varmeregulerende, og kan brukes sommer som vinter. Som sagt, så godt. Min datter ble kledd i ull, og hun var kliss bløt av svette som de sier at små barn ikke har. Fascinerende greier. Jeg sluttet med ull den første vinteren, men har brukt litt nå denne vinteren. Bare bitte litt da, for hun svetter som en gris hvis det blir for mye ull. Så om det ikke er ullpress, så er det uansett mye vranglære ute og går :)

sier seg selv. ull er jo varmere enn vanlige klær, så da trengs ikke så mye. doooh :)
selvfølgelig kan det bli for varmt - varmeregulernede betyr at hvis du blir for varm med dyntetisk fleece så forblir du varm og svett. blir du for varm med ull så blir du fortere kvitt denne varmen da ullen puster og trekker til seg fuktigheten. det betyr ikke at man ikke blir varm. så ja masse vranglæring ute å går! ;)

Back
Topp