toneany skrev:
Haha, ja ullpress er det jeg har merket best også ja. Jeg tåler ikke ull selv, og ingen av barna tåler det heller. Det er overhode ikke noe savn for noen av oss, men tydeligvis total katastrofe for flere i vår slekt. En slektning kjeftet om det til hun nesten begynte å grine.Sukkertopp skrev:![]()
Til tross for at vi har vært veldig tydelig på at ingen av barna skal ha ullklær, så får vi mengder av det til hver bursdag og jul, fra velmenende slektninger som vil redde barna fra den skrekkelige bomullen. De har samme definisjon av "fakta" som en del her, nemlig noe de har lest et sted at noen mener. Det er et evig mas om å prøve ut alle de forskjellige ullblandingene og kombinasjonene, til tross for at vi sier det er uaktuelt. Jeg er blitt mast på om at vi må bytte fastlege, etter at jeg nevnte at legen var tydelig på at storebror ikke skulle i kontakt med ull.
Vi har til og med fått lammeskinn i gave, av noen som maste om at babyen skulle sove på det. Da hadde vi snakket om det med vedkommende tidligere, og forklart at det skulle vi ikke bruke. Ikke bare skal ikke barna ha ull, men jeg ville aldri utsatt babyene mine for krybbedødsfaren som kommer med å sove på skinn. Det holdt tydeligvis ikke til å stoppe henne fra å bruke penger på et skinn som vi bare pakket bort.
Det er dårlig med støtte fra spedbarnsboken og foreldre og barn, men du finner heldigvis masse støtte hvis du leser bøker om eksem og hudproblemer. :)
Øker faren for krybbedød ved at barna sover på skinn? Det har jeg aldri hørt før. :S
da er det jammen godt at landsforeningen for uforklarlig barnedød finners!
http://www.lub.no/id/B4ACC5C763DAEAD7C1257689005046CD
Det er en økt risiko for krybbedød ved bruk av saueskinn. Dette gjelder bare dersom barnet snur seg over på magen og blir liggende med nesen nede i ullen. Fordi saueullen "står litt opp" kan det danne seg luftlommer rundt barnets ansikt hvor utpustet luft blir stillestående som igjen kan føre til at barnet puster inn "gammel luft" (se også CO2-opphopning og krybbedød). Dette kan så føre til for lavt oksygennivå i barnets blod. Lavt oksygennivå i blodet kan være farlig for barnet, og surstoffmangel kan ende med koma og død (i ytterst få tilfeller). Noen barn reagerer for seint eller for lite på at de får for lite oksygen. Dette kan være en medfødt genfeil/være arvelig, eller det kan være et resultat av røyking i svangerskapet som blant annet påvirker utviklingen av hjernen, nervesystemet og barnets respirasjonssystem. Barn skal reagere med å gispe etter luft dersom de ikke får nok luft, men enkelte barn klarer altså ikke å få i seg nok luft når det gisper etter luft. Her kan det være en nedsatt åndedrettsfunksjon som gjør seg gjeldende.