Ammepress? Nei, men ullpress!

Sonja Borge

Gift med forumet
Det er alltid så mye snakk om dette ammepresset. Jeg har ikke merket noe til det. (Bortsett fra kanskje her inne på på generelt.) I omgangskretsen min er det mange som har baby nå. Noen ammer og noen gjør det ikke, og noen gir babyen både mme og mm. Jeg synes ikke det er noe særlig forskjell på oss, og jeg synes ikke omgivelsene reagerer ved å stille spørsmål eller kommentere dette noe særlig.

Men nå er jeg en av dem som ammer, da. Og kanskje det er derfor jeg ikke tenker noe over dette?

MEN...noe jeg merker mye til er et ullpress. Plutselig skal alle kle babyene sine i ull fra ytterst til innerst hele tiden. I alle babybøker, babyblader og i alle samtaler, så kan det virke som om babyen nærmest blir mishandlet hvis det får bomull innerst. Og når jeg sier at barna mine har eksem og at vi må ha bomull innerst, opplever jeg å bli mistrodd. Folk sier det finnes ull som ikke klør. Tull, sier jeg. Det finnes ikke.

"Ammepress" er et annerkjent ord, og de som ikke kan amme, får ofte mye støtte også. Men vi som ikke kler barna våre i ull, får ingen annerkjennelser, ingen egne kapitler i Spedbarnsboken, ingen reportasjer i Foreldre og barn. Ullpress, kaller jeg det.

Haha, du sier noe.

Ungene mine svetter bare de ser bilde av en sau.
Tull, sier folk, ull er varmeregulerende. Oki... men da er det noe feil med ulla vår! :D

Min datter er født 28. oktober, og alle jeg spurte om råd vedr klær sa at jeg kun behøvde ull. Det er jo varmeregulerende, og kan brukes sommer som vinter. Som sagt, så godt. Min datter ble kledd i ull, og hun var kliss bløt av svette som de sier at små barn ikke har. Fascinerende greier. Jeg sluttet med ull den første vinteren, men har brukt litt nå denne vinteren. Bare bitte litt da, for hun svetter som en gris hvis det blir for mye ull. Så om det ikke er ullpress, så er det uansett mye vranglære ute og går :)

©Smartass skrev:
Haha, du sier noe.

Tull, sier folk, ull er varmeregulerende. Oki... men da er det noe feil med ulla vår! :D

hehe, her også. brukte det da det var 20 minus i fjor vinter, men nesten ingenting i vinter som var.

min kan ikke bruke ull, og ja - jeg føler meg faktisk uglesett for at han ikke går kledd i ull fra ytterst til innerst...

han bruker superundertøy da.. det funker bedre for en som svetter avsindig OG som klør av ull... :)
(Det er jo et godt alternativ når man ikke kan bruke ull... jeg bruker også det for jeg syns også ull klør.. ialelfall når jeg blir varm, og det gjør jeg om vinteren når jeg går på ski.. og det er da jeg har på ull... )

ammepress har jeg ikke kjent stort på - annet enn kanskje litt på barsel.. men jeg fikk også følelsen av at om jeg ikke ville så var det ok.. de ville bare veldig gjerne hjelpe :)

ms.bonita skrev:

©Smartass skrev:
Haha, du sier noe.

hehe, her også. brukte det da det var 20 minus i fjor vinter, men nesten ingenting i vinter som var.

Kan godt bruke en ulldress, genser eller lignende, på kalde dager. Men innerst? (body f.eks.) glem det.

Enig... Liker ikke ull ..Og bruker det aldri!
hverken på meg eller ungen! Klør og stikker, og svetter bare av tanken!
Noen sier at ull og silke kan være greit, men har ikke prøvd det selv....

Folk må også forstå at noen er varmblodige og andre ikke.
Jeg har alltid brukt tynn genser, bukse uten stilongs og vanlige bomullssokker om vinteren...
Men vanlig jakke/kåpe el.pluss vanlige sko..Noen ganger Uggs hvis det er fryktelig kaldt....
Aldri skjerf,sjeldent lue og vanter....... Folk glaner når jeg kommer.... Oi, har du ikke på deg mer klær? SÅ bar du er i halsen... Men,jeg er vant til det...har aldri vondt i halsen,og er sjeldent syk av kulde:) Hehe..... Uff,gruer meg til denne vinteren med 2 unger og ullmas:)

Min sønn er født i oktober og alle mente at ULL, det MÅTTE vi ha. Kunne ikke klare oss uten. B-U-L-L-S-H-I-T!!!

Han fikk bare masse utslett, og ble svett og hadde det helt forferdelig med ull. I dag kan han heller ikke bruke ull rett inn til kroppen uten å få utslett. Nei, her er bomull det aller beste. Ull har han klart seg fint uten!
Han kan bruke ullklær under utedressen på vinter, men utenpå vanlige bomullsklær. Og superundertøy går noen ganger bra, spørs hvilken type det er.

Rødtoppen Hissig skrev:
Min sønn er født i oktober og alle mente at ULL, det MÅTTE vi ha. Kunne ikke klare oss uten. B-U-L-L-S-H-I-T!!!

Han fikk bare masse utslett, og ble svett og hadde det helt forferdelig med ull. I dag kan han heller ikke bruke ull rett inn til kroppen uten å få utslett. Nei, her er bomull det aller beste. Ull har han klart seg fint uten!

bULLshit? *f9z*

©Smartass skrev:

ms.bonita skrev:

©Smartass skrev:
Haha, du sier noe.

Kan godt bruke en ulldress, genser eller lignende, på kalde dager. Men innerst? (body f.eks.) glem det.

sånn ca her også.   

Å! Jeg blei litt glad, nå jeg. Har gått og følt litt på at alle andre bruker ull, så er godt å se at vi er flere i samme båt.  Og at dere også mener at det går fint uten. Så bra!

Min har kun ull på innerst når han spiller fotball tidlig på våren og på høsten. Da det det det eneste han trenger under fotballdrakta.
Helt genialt at det holder han SÅ varm, han slipper og trene i masse klær og han blir ikke våt av svetten og forkjøla på gåturen til og fra.

Sånn ellers er ull bare dritten, det renner av han bare han ser på ulltrøya :P

Det er vel ingen som har sagt man ikke svetter i ull? For det er feil, man svetter i ull også, ullen blir til og med våt. Men forskjellen på ull og bomull f.eks er jo at ullen varmer jo fortsatt selv om den er våt. Det gjør ikke bomull, den blir iskald! Derfor sverger jeg til ull på lillemann, men ull er hardt for huden, huden tørker ut. Men han fryser ikke om han tisser på seg og barnehagepersonalet ikke får det med seg:) Så her smører vi oss godt på vinterstid:) Alle foreldre må få lov til å gjøre som de selv vill, her brukes det ull omtrent hele året pga det er så kaldt, både på meg og lillemann:) Men vi er noen fryspinner da.hihi

Jeg er ulltilhenger. Som sagt over, så blir en ikke våt og kald med ull. Men en blir da varm og svett...Sønnen min bruker bare ull i bhg høst, vinter og vår. Ingen bomulsklær med unntak av joggebukse utenpå ullongs inne. Og han har vært syk 2 dager i vinter. Hoste, ikke feber. Så jeg er hellig overbevist om at mye av årsaken til det er at han ikke har frosset når han har vært ute. Derfor holt seg frisk. Har brukt ulltopp selv i hele vinter. Deilig å slippe å fryse. :) Sjønner selvfølgelig at ikke alle kan bruke ull. Folk med allergi og eksem må bruke det som passer best for dem.

Kjenner følelsen, jeg har nesten dårlig samvittighet om jeg kun har på jenta mi en bomullsgenser :-P

Men jeg bruker ull innerst og det fungerer heldigvis supert her. Jenta mi blir raskt klam på føttene i sko og da er det godt å ha ull sånn at hun ikke blir kald også. :-) (jeg også blir klam i sko, omtrent uansett, så vi er like der)

Jeg selv derimot kan ikke fordra ull! Det kløøøøør, spesielt når det blir litt varmt. Jeg kan ha ull innerst om jeg er ute i beinkulde men med en gang jeg kommer inn så klør jeg noe voldsomt :-(

Hehe, ja hvis det er et motepress for babyer, så er det når det gjelder ull.
Jeg synes det er gull med ull, men hvis noen ikke liker ull, så tenker jeg ikke så veldig mye over det akkurat...

For noen så er ull gull. For min unge er ull bare tull. Allerede da hun var baby rant svetten.
Selv på de kaldeste vinterdagene har hun bomull innerst, så kommer ulldressen før vinterdressen. Aldri rett på kroppen.

Samme gjelder dette soveskinnet føler jeg. Man skal ha det, ungen skal bruke det. Greit det, hvis det brukes "rett". Barnet må være naken mot det eller ha hud mot det. Soveskinn mot bomullspysj er jo oppskriften på overoppheting. 

Jeg har også følt veldig på dette. Og av ulltøy er det omtrent bare nøstebarn som gjør susen. Ull funker absolutt ikke på alle barn. 

Labambie skrev:
For noen så er ull gull. For min unge er ull bare tull. Allerede da hun var baby rant svetten.
Selv på de kaldeste vinterdagene har hun bomull innerst, så kommer ulldressen før vinterdressen. Aldri rett på kroppen.

Samme gjelder dette soveskinnet føler jeg. Man skal ha det, ungen skal bruke det. Greit det, hvis det brukes "rett". Barnet må være naken mot det eller ha hud mot det. Soveskinn mot bomullspysj er jo oppskriften på overoppheting. 

Jeg har også følt veldig på dette. Og av ulltøy er det omtrent bare nøstebarn som gjør susen. Ull funker absolutt ikke på alle barn. 

Mener du sånn lammeskinn?
Det er det verste jeg vet! ÆSJ!!!!!
Hår i kjeften og øyne, jeg hadde hatet å sove på et sånt!

Ullpress?? Det er vel ingen som presser noen til noe. Om noen velger å bruker det, og noen anbefaler det, betyr det vel ikke at noen blir presset for det. Samme meningen har jeg om amming. Mange føler seg "presset" hvis de bli anbefalt noe. Vi må tåle å høre fakta.
Jeg bruker ull nesten året rundt. Men dere kjenner jo barna deres selv å kler på dem det som er best fordem :-)

Back
Topp