Ammepress *insp*

Totoro^-^

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberlykke 2015
Høsthjerter 2017
Litt inspirert av diskusjonen om amming eller ikke, så lurer jeg på om dere har følt på presset til å amme (av hs /familie /sykehuset..?)

For egen del har jeg kun blir møtt av folk som så jeg ikke burde stresse med det og at det var helt greit å gi flaske hvis amming ikke fikk som det skulle.
Den eneste som Kansje har ment jeg burde ha prøvd å få det opp for å fullamme er moren min..

Jeg opplevde et voldsomt ammepress da jeg lå på barsel. Jordmor ville ikke gi mme da jeg fortsatt ikke hadde fått melk 4 og 5 dager etter fødsel. Lillegutt hylte konstant og jeg stresset mer og mer. Skulle ønske ammingen hadde gått bedre enn det gjorde, men nå fikk jeg det ikke til og stresser ikke med det lenger.
Ingen ammepress bortsett fra det. Eller min mor har mast litt om at jeg burde prøve å fortsette å delamme :p

Jeg opplever det nesten motsatt noen ganger...At det blir for mye fokus på at man ikke skal stresse med amming,mamming er viktigere enn amming,det er deilig å komme seg ut litt,nå må dere øve på flasken osv.For meg blir det litt merkelig.Og jeg synes også det er rart at INGEN av de jeg kjenner med barn har fullammet.Jeg tråkker kanskje i et vepsebol,for jeg er virkelig imot ammepress.Men har det blitt så politisk korrekt at man nærmest overtaler folk til å la vær å amme?

Med storebror ble det bare tull med ammingen siden han lå på nyfødt intensiv og fikk mat der, fikk aldri opp produksjonen nok til at han ble mett da vi kom hjem. Ikke ville han ha pupp heller, han hylte og vrælte og jeg følte det var ganske forferdelig hele greiene. Kan ikke huske jeg fikk så mange kommentarer på det da jeg sluttet å delamme da han var 3 mnd, men jeg følte VELDIG på det selv! Men tror det var rett valg for oss :)

Med lillegutt følte jeg nesten ett mme-press for hs mente han gikk opp for lite selv om han var fornøyd.. Prøvde å gi mme noen ganger, men han ville ikke ha og hvis han drakk litt fikk han bare vondt i magen. Likevel fortsatte hs å mase, likte ikke henne så veldig godt..

Denne gangen bor vi ett annet sted og opplever absolutt ingen press noen av veiene :) Men så har jeg en stor og god bolle som har gått opp over gjennomsnittet hele veien da :)

Nei. Heldigvis ikke. På barsel gikk ammingen overraskende bra og noe annet enn amming hadde ikke vært naturlig der og da.
Mammaen min fikk ikke til å amme hverken meg eller søskenene mine så hun var mer imponert over at det gikk så bra med ammingen (i starten...).
Da det begynte å bli problemer og lillemann ikke la på seg lenger fikk jeg god støtte og det var aldri noen som kom med pekefingeren...
det var faktisk hs, som i samråd med annen hs, anbefalte meg å kutte ned på ammingen både fordi han ikke la på seg og fordi vi hadde begynt å streve og hver runde med mating resulterte i tårer og frustrasjon hos meg og vi hadde det en periode ikke særlig bra her hjemme pga det.

Det eneste ammepresset jeg har kjent på har vært fra meg selv. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg tatt grep da problemene startet og ikke presset meg selv så lenge. Men man lærer så lenge man lever så det får jeg heller ta med meg til en eventuell neste gang :-)

Jeg opplever det nesten motsatt noen ganger...At det blir for mye fokus på at man ikke skal stresse med amming,mamming er viktigere enn amming,det er deilig å komme seg ut litt,nå må dere øve på flasken osv.For meg blir det litt merkelig.Og jeg synes også det er rart at INGEN av de jeg kjenner med barn har fullammet.Jeg tråkker kanskje i et vepsebol,for jeg er virkelig imot ammepress.Men har det blitt så politisk korrekt at man nærmest overtaler folk til å la vær å amme?

Jeg er enig med deg :-)
Amming er kjempefinr dersom en får det til og både mor og barn har det bra. Får man til å fullamme og man trives med det er det jo supert!
Å presses til å gi mme når en ikke ønsker er vel så ille som å presses til å amme.

Følte egentlig ikke noe press, men følte ikke det var så veldig gøy å innrømme at jeg måtte gi opp amminga tidlig. Men man skal hele tiden tenke på babyen syns jeg, ikke høre på de andre i det hele tatt og følg magefølelsen! Med en baby som aldri sov, som gråt og som ikke gikk opp i vekt sa magefølelsen min at denne babyen trenger mer mat. Og det stemte ;) Fikk en veldig fornøyd og rolig baby. Når vi nærmet oss 4 måneder begynte det litt på nytt med urolig baby som sov mindre og mindre. Visste det var tidlig, men magefølelse sa at nå vil hu n har mer mat. Begynte med grøt og nå er frøkna kjempefornøyd og veldig glad i grøt :)

Det var vel ganske tydelig i og med att amme eller ikke tråden var min at amme politiet har vært på meg helt fra eg var gravid. Men samtidig har eg hørt litt også (myyyye mindre da) fra flaske mafian

Det var vel ganske tydelig i og med att amme eller ikke tråden var min at amme politiet har vært på meg helt fra eg var gravid. Men samtidig har eg hørt litt også (myyyye mindre da) fra flaske mafian
Flaskemafian :P liker uttrykket!

Absolutt ikke:) Bryr meg fint lite om hva andre mener og skulle de mene noe hadde de blitt satt på plass :D Denne gangen hadde jeg allerede bestemt meg for å stoppe ammingen om den ikke gikk som smurt etter 3 uker. Skal fullamme lengst mulig og vente med fast føde så lenge hu er fornøyd med det. Mersom mitt lille prosjekt, hadde vært kult å fått det til, selv om iveren (min) etter å prøve ut ting bynner å komme .... Skal amme til hu er 2 år hvos det går. Bare for å ha prøvd :D mitt siste barn dette:)

Absolutt ikke:) Bryr meg fint lite om hva andre mener og skulle de mene noe hadde de blitt satt på plass :D Denne gangen hadde jeg allerede bestemt meg for å stoppe ammingen om den ikke gikk som smurt etter 3 uker. Skal fullamme lengst mulig og vente med fast føde så lenge hu er fornøyd med det. Mersom mitt lille prosjekt, hadde vært kult å fått det til, selv om iveren (min) etter å prøve ut ting bynner å komme .... Skal amme til hu er 2 år hvos det går. Bare for å ha prøvd :D mitt siste barn dette:)

Kan jeg spørre hvorfor 2 år? Ikke noe negativt, bare nysgjerrig :)

For etter det syns jeg de er for store :D Og for at jeg ønsker å gi hu en slurk så lenge som mulig. Som etter kveldsmat istedet for flaske :) Storesøster slutta med flaske når hu var to :)

Kan jeg spørre hvorfor 2 år? Ikke noe negativt, bare nysgjerrig :)

For etter det syns jeg de er for store :D Og for at jeg ønsker å gi hu en slurk så lenge som mulig. Som etter kveldsmat istedet for flaske :) Storesøster slutta med flaske når hu var to :)

Ikke noe som har lagret seg :)

Nei, det har jeg ikke. Eneste er jo at jeg har blitt fortalt hvorfor det er viktig å jobbe litt med å få ammingen på plass. Men det har jeg ikke tatt som press i det hele tatt. Jeg mener at man må tåle å høre at amming er viktig, uten at det blir sett på som press. (Nå provoserer jeg kanskje noen..)Man er jo ikke noen dårligere mor selv om det ikke funker, og det viktigste er jo at barnet trives og vokser! Men det er jo fortsatt en grunn til at det kan være lurt å prøve, det er jo ikke bare for gøy liksom. Ikke misforstå, jeg mener IKKE at de det ikke funker for ikke prøver nok altså!

Jeg derimot fikk faktisk spørsmål om "hvorfor gir du ikke flaske?" Opptil flere ganger :D

Forresten, så får jeg også så ofte spørsmål om jeg er sikker på om jeg har nok melk, om hun ikke trenger mme i tillegg, om jeg ikke ammer litt vel ofte osv osv. Så det er vel ikke bare ammepress, men generelt en greie om at gud og hver-mann skal blande seg borti hvordan man nå enn gjør ting.

Forresten, så får jeg også så ofte spørsmål om jeg er sikker på om jeg har nok melk, om hun ikke trenger mme i tillegg, om jeg ikke ammer litt vel ofte osv osv. Så det er vel ikke bare ammepress, men generelt en greie om at gud og hver-mann skal blande seg borti hvordan man nå enn gjør ting.

Haha,kjenner igjen dette.Skal han spise igjen???

Back
Topp