"Ammenekt på fly"

Synes det er helt uhørt hvis det skal bli ammenekt samme hvilken plass vi snakker om. De eksemplene om mødre som hiver ut pupper på bordet har jeg aldri sett. I ett fly har en ikke all verdens utsikt uannsett så en blir neppe berørt av ammende mødre. Dessuten - hva er alternativet - skrikende babyer med dotter i ørene?
 
ORIGINAL: Lica86

er det mulig.. [:@]
men så syns jeg hun kunne ha dekket seg til når flyvertinnen ba henne om å gjøre det.


Signerer! Det ville jeg ha gjort om jeg ble bedt om det, men så synes jeg det er greit å forsøke å gjemme unna puppen litt når jeg er ute i all offentlighet. Foretrekker topper og gensere som jeg drar opp fremfor ammetopper som dras ned og blottlegger hele brystet. Jeg har opplevd å sitte og spise et sted hvor en dame dro frem puppen slik at alle kunne se. Det var mens jeg var gravid og jeg ble helt satt ut av det. Slik jeg ser det, er det stor forskjell blant ammende mødre også; det finnes nok også dem som mener at amming er så naturlig at de synes alle mennesker bør godta at puppen henger i friluft til allmenn beskuelse, men jeg tror de fleste synes det er greit å amme litt diskret. Jeg velger mitt publikum med omhu, for å si det slik. Hvis jeg sitter slik til at alle som vil kan se alt, drar jeg et helseteppe over den ene skulderen mens Ellen får mat, så føler jeg meg litt mer komfortabel. Det er naturlig å prompe også, men de fleste mennesker slipper ikke høylydt en kjempefis på restaurant av den grunn. [;)]
 
ORIGINAL: Toffa

ORIGINAL: Lica86

er det mulig.. [:@]
men så syns jeg hun kunne ha dekket seg til når flyvertinnen ba henne om å gjøre det.


Signerer! Det ville jeg ha gjort om jeg ble bedt om det, men så synes jeg det er greit å forsøke å gjemme unna puppen litt når jeg er ute i all offentlighet. Foretrekker topper og gensere som jeg drar opp fremfor ammetopper som dras ned og blottlegger hele brystet. Jeg har opplevd å sitte og spise et sted hvor en dame dro frem puppen slik at alle kunne se. Det var mens jeg var gravid og jeg ble helt satt ut av det. Slik jeg ser det, er det stor forskjell blant ammende mødre også; det finnes nok også dem som mener at amming er så naturlig at de synes alle mennesker bør godta at puppen henger i friluft til allmenn beskuelse, men jeg tror de fleste synes det er greit å amme litt diskret. Jeg velger mitt publikum med omhu, for å si det slik. Hvis jeg sitter slik til at alle som vil kan se alt, drar jeg et helseteppe over den ene skulderen mens Ellen får mat, så føler jeg meg litt mer komfortabel. Det er naturlig å prompe også, men de fleste mennesker slipper ikke høylydt en kjempefis på restaurant av den grunn. [;)]

 
Jeg blir helt satt ut av sammenligningene deres. Er det tull, eller er det virkelig slik dere tenker?
 
Jeg er selv veldig diskret når jeg ammer offentlig. Liker det egentlig ikke noe særlig i det hele tatt, men lille skal ha mat og jeg liker å komme meg ut blant folk.
 
Som sagt tidligere, og det har jeg inntrykk av at vi alle er enige om, så er de i fåtall de som måtte føle for å vifte med puppene. Så la oss ikke diskutere det. Der er vi jo enige. Dette omhandler rettighetene til mødre som oss, som ikke slenger ut puppen og smeller den i bordet (var det ikke slik det var? [;)]).
 
Eller egentlig handler det jo om barnas rettigheter! Til faktisk å få mat når det er sultent, uansett hvor det er.
 
 
ORIGINAL: Toffa

ORIGINAL: Lica86

er det mulig.. [:@]
men så syns jeg hun kunne ha dekket seg til når flyvertinnen ba henne om å gjøre det.


Signerer! Det ville jeg ha gjort om jeg ble bedt om det, men så synes jeg det er greit å forsøke å gjemme unna puppen litt når jeg er ute i all offentlighet. Foretrekker topper og gensere som jeg drar opp fremfor ammetopper som dras ned og blottlegger hele brystet. Jeg har opplevd å sitte og spise et sted hvor en dame dro frem puppen slik at alle kunne se. Det var mens jeg var gravid og jeg ble helt satt ut av det. Slik jeg ser det, er det stor forskjell blant ammende mødre også; det finnes nok også dem som mener at amming er så naturlig at de synes alle mennesker bør godta at puppen henger i friluft til allmenn beskuelse, men jeg tror de fleste synes det er greit å amme litt diskret. Jeg velger mitt publikum med omhu, for å si det slik. Hvis jeg sitter slik til at alle som vil kan se alt, drar jeg et helseteppe over den ene skulderen mens Ellen får mat, så føler jeg meg litt mer komfortabel. Det er naturlig å prompe også, men de fleste mennesker slipper ikke høylydt en kjempefis på restaurant av den grunn. [;)]
hehe måtte le litt nå av det siste der[:D]
 
ORIGINAL: Nallepooh

ORIGINAL: Toffa

ORIGINAL: Lica86

er det mulig.. [:@]
men så syns jeg hun kunne ha dekket seg til når flyvertinnen ba henne om å gjøre det.


Signerer! Det ville jeg ha gjort om jeg ble bedt om det, men så synes jeg det er greit å forsøke å gjemme unna puppen litt når jeg er ute i all offentlighet. Foretrekker topper og gensere som jeg drar opp fremfor ammetopper som dras ned og blottlegger hele brystet. Jeg har opplevd å sitte og spise et sted hvor en dame dro frem puppen slik at alle kunne se. Det var mens jeg var gravid og jeg ble helt satt ut av det. Slik jeg ser det, er det stor forskjell blant ammende mødre også; det finnes nok også dem som mener at amming er så naturlig at de synes alle mennesker bør godta at puppen henger i friluft til allmenn beskuelse, men jeg tror de fleste synes det er greit å amme litt diskret. Jeg velger mitt publikum med omhu, for å si det slik. Hvis jeg sitter slik til at alle som vil kan se alt, drar jeg et helseteppe over den ene skulderen mens Ellen får mat, så føler jeg meg litt mer komfortabel. Det er naturlig å prompe også, men de fleste mennesker slipper ikke høylydt en kjempefis på restaurant av den grunn. [;)]


Jeg blir helt satt ut av sammenligningene deres. Er det tull, eller er det virkelig slik dere tenker?

Jeg er selv veldig diskret når jeg ammer offentlig. Liker det egentlig ikke noe særlig i det hele tatt, men lille skal ha mat og jeg liker å komme meg ut blant folk.

Som sagt tidligere, og det har jeg inntrykk av at vi alle er enige om, så er de i fåtall de som måtte føle for å vifte med puppene. Så la oss ikke diskutere det. Der er vi jo enige. Dette omhandler rettighetene til mødre som oss, som ikke slenger ut puppen og smeller den i bordet (var det ikke slik det var? [;)]).

Eller egentlig handler det jo om barnas rettigheter! Til faktisk å få mat når det er sultent, uansett hvor det er.



Ja, det er et barns rett å få mat. Det finnes stellerom med plass for ammende mødre der jeg bor, gjerne med en komfortabel lenestol. Da mener jeg at jeg som ammende mor godt kan benytte meg av det tilbudet, ikke sette meg til midt i en restaurant. Det er ikke alle mennesker som er komfortable med amming. Det betyr ikke at de setter standarden, men det betyr heller ikke at de som er fullt ut komfortable med det skal gjøre det. Litt medmenneskelig hensyn gjør som regel susen.

Å prompe er like naturlig og nødvendig som å amme et barn, derav sammenligningen. Synes du virkelig det er en helt unaturlig sammenligning? Det handler jo også om kroppslige behov. Å unngå promping i full offentlighet er "underlagt" det vi tenker på som "folkeskikk" idag. Nakenhet i full offentlighet er ikke akseptert, å amme sitt barn er en menneskerett (eller har jeg misforstått? Står det ikke i Menneskerettighetene?). Uansett hva man mener om offentlig amming; jeg tror problemet er at amming ikke ses på med samme øyne av alle. Noen forbinder det med mating, andre ser på det som nakenhet. Jeg ammer i offentlighet, men dekker meg ved behov. Selv om jeg mener en ting, betyr ikke det at andre er av samme oppfatning eller trenger bli påtvingt mitt syn. Å vise en ammende mor av et fly er tåpelig, det samme er det (etter mitt syn) å nekte å dekke seg til når man blir bedt om det. Litt fleksibilitet fra begges side hadde sikkert hjulpet.
 
ORIGINAL: *Lilla Gumman*


.............................

Men så enig i det du skrive Nallepooh. Mener å ha lest at det er overveiende flertall kvinner som reagerer på offentlig amming, ikke menn...

 
Ja det husker jeg å ha lest jeg også. Jeg synes det er så rart. Hvorfor er det slik tro.[8|]
Og jeg blir mest overrasket over at andre mødre faktisk reagerer. Jeg forventer liksom at alle mødre hvertfall burde stå sammen om dette.
 
Og hvis de sammenligningene som blir gjort her i tråden (sett det andre steder også) virkelig er slik det oppfattes av enkelte, så skjønner jeg hvertfall ingenting. Det er nemlig en helt fjern tankegang for meg. Hvor kommer denne negative tankegangen fra? Hva er ekkelt med et barn som ammes? [8|]
 
ORIGINAL: Toffa

ORIGINAL: Nallepooh

ORIGINAL: Toffa

ORIGINAL: Lica86

er det mulig.. [:@]
men så syns jeg hun kunne ha dekket seg til når flyvertinnen ba henne om å gjøre det.


Signerer! Det ville jeg ha gjort om jeg ble bedt om det, men så synes jeg det er greit å forsøke å gjemme unna puppen litt når jeg er ute i all offentlighet. Foretrekker topper og gensere som jeg drar opp fremfor ammetopper som dras ned og blottlegger hele brystet. Jeg har opplevd å sitte og spise et sted hvor en dame dro frem puppen slik at alle kunne se. Det var mens jeg var gravid og jeg ble helt satt ut av det. Slik jeg ser det, er det stor forskjell blant ammende mødre også; det finnes nok også dem som mener at amming er så naturlig at de synes alle mennesker bør godta at puppen henger i friluft til allmenn beskuelse, men jeg tror de fleste synes det er greit å amme litt diskret. Jeg velger mitt publikum med omhu, for å si det slik. Hvis jeg sitter slik til at alle som vil kan se alt, drar jeg et helseteppe over den ene skulderen mens Ellen får mat, så føler jeg meg litt mer komfortabel. Det er naturlig å prompe også, men de fleste mennesker slipper ikke høylydt en kjempefis på restaurant av den grunn. [;)]


Jeg blir helt satt ut av sammenligningene deres. Er det tull, eller er det virkelig slik dere tenker?

Jeg er selv veldig diskret når jeg ammer offentlig. Liker det egentlig ikke noe særlig i det hele tatt, men lille skal ha mat og jeg liker å komme meg ut blant folk.

Som sagt tidligere, og det har jeg inntrykk av at vi alle er enige om, så er de i fåtall de som måtte føle for å vifte med puppene. Så la oss ikke diskutere det. Der er vi jo enige. Dette omhandler rettighetene til mødre som oss, som ikke slenger ut puppen og smeller den i bordet (var det ikke slik det var? [;)]).

Eller egentlig handler det jo om barnas rettigheter! Til faktisk å få mat når det er sultent, uansett hvor det er.



Ja, det er et barns rett å få mat. Det finnes stellerom med plass for ammende mødre der jeg bor, gjerne med en komfortabel lenestol. Da mener jeg at jeg som ammende mor godt kan benytte meg av det tilbudet, ikke sette meg til midt i en restaurant. Det er ikke alle mennesker som er komfortable med amming. Det betyr ikke at de setter standarden, men det betyr heller ikke at de som er fullt ut komfortable med det skal gjøre det. Litt medmenneskelig hensyn gjør som regel susen.

Å prompe er like naturlig og nødvendig som å amme et barn, derav sammenligningen. Synes du virkelig det er en helt unaturlig sammenligning? Det handler jo også om kroppslige behov. Å unngå promping i full offentlighet er "underlagt" det vi tenker på som "folkeskikk" idag. Nakenhet i full offentlighet er ikke akseptert, å amme sitt barn er en menneskerett (eller har jeg misforstått? Står det ikke i Menneskerettighetene?). Uansett hva man mener om offentlig amming; jeg tror problemet er at amming ikke ses på med samme øyne av alle. Noen forbinder det med mating, andre ser på det som nakenhet. Jeg ammer i offentlighet, men dekker meg ved behov. Selv om jeg mener en ting, betyr ikke det at andre er av samme oppfatning eller trenger bli påtvingt mitt syn. Å vise en ammende mor av et fly er tåpelig, det samme er det (etter mitt syn) å nekte å dekke seg til når man blir bedt om det. Litt fleksibilitet fra begges side hadde sikkert hjulpet.


Hadde jeg kommet over et slikt tilbud hadde jeg tatt i mot det med åpne armer! Hadde vært flott med muligheten til å trekke seg litt tilbake og amme i fred og ro. Men jeg har desverre aldri vært et sted der et slikt tilbud finnes. Tenk så flott om slike tilbud dukket opp over alt. Det hadde jo vært supert!

Å prompe er naturlig ja. Gass dannes i tarmen og skal helst ut. Nå har det seg slik at vi har visse normer vi har lagt oss til, der dette og raping feks ikke ses på som god folkeskikk. At amming skal ses på som dårlig folkeskikk blir totalt feil i mitt hode hvertfall. Nå snakker vi om barns behov, og ikke voksnes. At små barn fiser på restaurant går jeg ut ifra skjer hele tiden, uten at det er noe vi diskuterer.

Det er jo ganske stor forskjell på barn og voksne. Vi voksne kan jo vente med å spise hvis det ikke passer. Det kan man ikke forklare et lite spedbarn. Det er sultent, og trenger mat der og da.

Når det gjelder det med å dekke seg til på flyet, så skjønner jeg ennå ikke poenget med å dekke seg til, når folk må strekke hals, evt stå i vinkel for å få sett denne berømte puppen. Problemet ligger ikke hos denne moren i mine øyne, men hos de som er så ivrig etter å se pupp at de leter etter den.
 
herregud...
 
dere er veldig ensporet i denne saken hva men og vise gjensidig respekt? kan da ikke være så vanskelig... men noen må jo blåse opp dette.. og ikke se ironien i min samenligning[:D]
 
man ammer hvor man vil men dekker seg til og folk lar det være med det.. men nei det går vist ikke det heller?? kom med et bedre forslag da?[:)]
 
Herregud så tåpelig!!!
Først vil jeg si at det er utrolig søtt når jeg ser en mamma
amme ungen sin.
For det andre så er det naturlig å amme. Det er ikke som å se ei naken
fitte da vel!!!
Når jeg føder og forhåpentligvis så kommer jeg til å amme, så kommer
jeg til å drite i hvor jeg ammer.
Er ungen min sulten så skal h*n få mat dermed basta!!
Glaner noen så spørr jeg pent om de vil ha litt de også[:-]
 
ORIGINAL: neflonde og prinsen

ORIGINAL: tullmusa

Så teit! [:'(] Greit nok, jeg syntes man kan dekke seg til. Det kan være folk som blir brydd av det (og andre reaksjoner), men syntes det var litt drastisk å be henne gå av flyet.
Forresten så er det jo bare bra å gi barnet pupp ved letting og stiging. Det hjelper jo mot dott i ørene, og dermed skriking.


helt enig med deg tullmusa
enig med dere..
 
ORIGINAL: Nallepooh

ORIGINAL: baileys

ORIGINAL: Mammatiladrian

ORIGINAL: baileys

syns det er helt greit at hun blir kastet av når hun nekter og dekke seg til .. om hun skal amme så kan hun allikavel vise litt respekt for andre som er i flyet .. ammende mødre må innse at ikke alle er komfertabel med synet at et ammende barn.. eller pupper i friluft... men det kan enkelt løses med at man dekker seg til..
Hun satt jo med vinduet og mannen satt forand henne..Tviler på at så mange kunne se henne da uten om de som virkelig står og glor.


men hvorfor nekte og dekke seg til? man dekker seg til når man skifter på stranden?? jeg er nok litt uenig i endel mødres oppfatning av amming syns selv det er irriterende at man lapper ut puppen ved matbordet osv.. en ting er om man sitter på barne avd.. eller er hjemme da bryr jeg meg ikke men mødre som bare deiser pupen i bordet praktisk talt syns jeg er frekke... særlig på trange cafeer .. men igjen om de dekker seg til litt som alle jeg kjenner så og si gjør så er det greit.


Er det bare jeg som aldri har opplevd å se noen mødre gjøre dette?? [8|]

 
Nei! det har heller aldri jeg sett!!!!
Hva skal man dekke til?????
Barnets bakhode??????
[link=http://pregnancy.baby-gaga.com/][/link]
 
 
I alle bøkene eg har lest står d faktisk at d hjelper å amme barnet under opp og ned stigning sånn at han/hun ikkje får vondt i ørene... og under opp og ned stigning er d ikkje lov å forlate settet, så vil ikkje d automatisk si at d er fult lovelig og en helt akseptabel ting å amme barnet sitt obord et fly...
 
ORIGINAL: Godhjerta

(Ironisk:)

Jeg syns heller de som glaner så mye at de selv blir støtt - burde bli kastet av flyet!
Det er skikkelig ufint å glane slikt. Ikke alle mødre som syns det er like moro å sitte på utstilling.

Hadde det vært meg som skulle ammet, hadde jeg nok dekket meg til, for min egen skyld.
Men jeg syns allikevel at det er å gå for langt å kaste dem av flyet fordi hun ammet.
De som klarte å se ammingen, måtte da virkelig ta seg bryet med å få til å glane da... Tross alt så satt de godt skjult som det var i setet. SÅ de som eventuellt ble støtt av synet har jo bare seg selv å takke, som glaner slik.

Jeg syns også det er litt ekkelt å se på ammende og kyssende folk på tog/buss/trikk...
Jeg prøver å se en annen vei, for det blir liksom litt for personlig for meg å se på.
Men jeg lar det ikke gå ut over dem som faktisk gjør noe hyggelig for det.

Går an å ha en smule tolerranse her i verden vel?!
Akkurat det ejg også mener..Folk tåler så utrolig lite og tror alt skal kunne tilpasse seg dem hele tiden!
 
Hallo er det mulig, typisk amrikanere, redd for en pupp, de er jo helt ekstreme jo.
Må jo være mye bedre at barnet er stille og har det bra enn at det har vondt og gråter.
 
ORIGINAL: tullmusa

Så teit! [:'(] Greit nok, jeg syntes man kan dekke seg til. Det kan være folk som blir brydd av det (og andre reaksjoner), men syntes det var litt drastisk å be henne gå av flyet.
Forresten så er det jo bare bra å gi barnet pupp ved letting og stiging. Det hjelper jo mot dott i ørene, og dermed skriking.

 
 
SIGNERER
 
Ser ut til at det er litt forskjellig syn på hva tildekking egentlig er her inne og?

Når jeg ammet dro jeg genseren diskre opp, ikke lenger enn jeg måtte, og la barnet til.. Da dekket barnet det lille av brystet som måtte ut under genseren.. Det kaller jeg å ta hensyn/å dekke meg til!!! Amming (for min del) var varmt, flaut, klamt og ekkelt, men jeg gjorde det fordi babyen min hadde behov for mat.. Og ubehagelig som det var NEKTER jeg å dra et telt/jakke/duk/håndkle eller whatever over hode/skulder og barn i tillegg.. Spesielt på et fly der en knapt har plass til å puste [:)]

Jeg kunne jo ha dratt klærne over hodet og sittet med bar overkropp... (Det har jeg faktisk aldri sett noen mødre gjøre, ei heller ta brystene frem og "slenge dem i bordet" eller hvordan dere så fint uttrykte det...) [:D]

Hva med alle "ulekre" mennesker som på død og liv må gå i miniskjørt og minimale/avslørende topper, skal vi nekte dem og tilgang til offentlige steder pga. at noen blir støtt av det.. De viser jo mye mer hud/kropp?
 
ORIGINAL: Nallepooh
Den sammenligningen synes jeg det er helt utrolig at man får seg til å gjøre. Sex sammenlignet med et barn som skal ha mat?!!

Pupp er ikke seksuelt i alle sammenhenger. At noen gjør det til det i eget hode er deres problem i mine øyne.
Heldigvis er vi kommet lengre i så måte i norge enn dobbeltmoralens land usa.

Og jeg skjønner fortsatt ikke hvem hun skulle dekke seg til for. De som hang over stolryggen for å se eller for flyvertinnens skyld?

 
Signerer!
 
Hva pokker skulle hun ha gjort da? Sittet på den ekle doen på flyet hvor en til vanlig må holde pusten og få gjort sitt ærend fort som F... pga at det er så ufyselig??
Herregu, ungen må da få mat.
 
ORIGINAL: Nallepooh

Ironisk nok heter flyselskapet Freedom Airlines!!

 
Hehe det beit jeg og meg merke i!! [;)] Ironisk hva..?
 
Back
Topp