Ammekurs

Ceccii86

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Noen som har vært på ammekurs? Syns dere det var nyttig?
Fikk dere noe info som evt ikke står i hefte man får utdelt?

Er meldt opp om to uker, men etter fødselskurset i dag vurderer jeg sterkt å droppe det og heller ta evt spørsmål med jordmor på kontroll eller på sykehuset når de faktisk kan vise med babyen (hvis det er tid).

Det lurer jeg også på. Jeg skal egentlig neste uke (en uke før termin) men formen er dårlig og jeg har lest ganske mye om det allerede. Lurer på om det er verdt å bruke energi på. Jeg føler ikke at samtalene med jordmor på samme sted gir meg noe.

Jeg har lest hele "Mamma for første gang" av Nylander, og fikk INGENTING ut av ammeforberedende kurs på helsestasjonen. Vi så filmen "Bryst er best" som ga en slags oppsummering av boka jeg allerede hadde lest. Og utover det så svarte de ikke på spørsmålene mine, sa bare at "det må du ta med helsesøster etter at barnet er født". :/ En helt unyttig time.

Men det er jo mulig at andre kurs er bedre. Og hadde jeg ikke lest meg så godt opp på forhånd, så kunne det kanskje vært greit å se den filmen.

Jeg har lest hele "Mamma for første gang" av Nylander, og fikk INGENTING ut av ammeforberedende kurs på helsestasjonen. Vi så filmen "Bryst er best" som ga en slags oppsummering av boka jeg allerede hadde lest. Og utover det så svarte de ikke på spørsmålene mine, sa bare at "det må du ta med helsesøster etter at barnet er født". :/ En helt unyttig time.

Men det er jo mulig at andre kurs er bedre. Og hadde jeg ikke lest meg så godt opp på forhånd, så kunne det kanskje vært greit å se den filmen.

Takk for svar! Skal se om jeg finner den filmen, evt høre med jordmor ang den [emoji4] og jeg liker og å lese meg opp på forhånd om ting som skal skje, så dermed tenker jeg kanskje at jeg ikke vil få noe utbytte av det. Og når da formen er dårlig i tillegg vurderer jeg sterkt å droppe, med mindre nesten alle mener det er et fantastisk kurs da [emoji23]

Og er det jeg antar svarene blir på eventuelle spørsmål jeg har og, at de må tas etter fødsel. [emoji17]

Det er den boka jeg også har lest. Du føler at den dekket det som ble tatt opp på kurset?

Føder dere på et "mor-barn vennlig" sykehus så er det dyktige barnepleier og jordmor som skal kunne gi veiledning til dere. Husk at barnepleier er ekspertene på amming, da 90% ca av utdannelsen deres går på amming. Bare et tips ;)

Føder dere på et "mor-barn vennlig" sykehus så er det dyktige barnepleier og jordmor som skal kunne gi veiledning til dere. Husk at barnepleier er ekspertene på amming, da 90% ca av utdannelsen deres går på amming. Bare et tips ;)
Leste et sted at i år eller i for var det kun ett fødested av 30 et eller annet som ble godkjent som mor/barn vennlig sykehus. Sykehuset jeg skal føde på har mistet sin tittel. (Mangel på) ammeveiledning er hovedgrunnen til at de mister tittelen, og generelt lite tilrettelegging for amming. Jeg anbefaler å henvende seg til ammehjelpen for hjelp og veiledning!

Leste et sted at i år eller i for var det kun ett fødested av 30 et eller annet som ble godkjent som mor/barn vennlig sykehus. Sykehuset jeg skal føde på har mistet sin tittel. (Mangel på) ammeveiledning er hovedgrunnen til at de mister tittelen, og generelt lite tilrettelegging for amming. Jeg anbefaler å henvende seg til ammehjelpen for hjelp og veiledning!
Det er flere enn 1 sykehus som har denne godkjenningen alså, men det er sant at de trenger å jobbe for å opprettholde denne tittelen, og at det krever utrolig mye av sykehusene. Ammehjelpen er selvsagt et supert valg, men nå tenkte jeg på når den som føder er på sykehuset etter fødsel, kontra å gå på kurs. Mor-barn vennlig sykehus innebærer mer enn bare ammeveiledning :)

Det er flere enn 1 sykehus som har denne godkjenningen alså, men det er sant at de trenger å jobbe for å opprettholde denne tittelen, og at det krever utrolig mye av sykehusene. Ammehjelpen er selvsagt et supert valg, men nå tenkte jeg på når den som føder er på sykehuset etter fødsel, kontra å gå på kurs. Mor-barn vennlig sykehus innebærer mer enn bare ammeveiledning :)
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/03/24/nesten-alle-sykehus-ma-ta-ammegrep/

Ikke så mange flere enn ett, tydeligvis....

Hvor leser du ett ? Det er flere som har fått anmerkninger, ja. Men jeg sjekket for sikkerhet skyld på eqs som er sykehus er sine interne prosedyrer samt med de som jobber på den ene avdelingen og det stemmer at feks Stavanger universitetssykehus er godkjent enda. Selv om jeg har vært sykemeldt noen mnd så vil jeg påstå vi hadde fått beskjed om de hadde mistet tittelen. Så lenge sykehusene dekker de 10 kravene og jobber for å opprettholde de, skal det litt til for å miste dette.

Jeg er glad jeg dro på det :) nå vet ikke jeg hva som står i boka, men jeg lærte noe nytt :)

Hvor leser du ett ? Det er flere som har fått anmerkninger, ja. Men jeg sjekket for sikkerhet skyld på eqs som er sykehus er sine interne prosedyrer samt med de som jobber på den ene avdelingen og det stemmer at feks Stavanger universitetssykehus er godkjent enda. Selv om jeg har vært sykemeldt noen mnd så vil jeg påstå vi hadde fått beskjed om de hadde mistet tittelen. Så lenge sykehusene dekker de 10 kravene og jobber for å opprettholde de, skal det litt til for å miste dette.
Nei, 3. Beklager. Undersøkelsen viste at bare tre holdt kravene. Det hjelper jo ikke å ha tittelen om en ikke følger kravene. Sykehuset jeg fødte på prydet seg med tittelen, men fulgte ikke mer enn halvparten av punktene. Så poenget mitt var at det ikke er noen garanti for å få god og riktig hjelp, og at det difor kan være lurt å høre med ammehjelpen. Jeg fikk null hjelp, ulike råd av hver jordmor/barnepleier, babyen fikk vann av personalet uten at jeg ble spurt, de oppfordret til å like greit bare begynne med mme med en gang, "så får du sove", jeg fikk ikke ha baby på brystet en time, tross friskt barn og normal fødsel, neppe noen skriftlig prosedyre siden alle sa ulike ting, osv osv. Likevel fronter de seg som mor/barn-vennlig.

Jeg har vært på slikt kurs, og synes det var ganske nyttig, men det er vel varierende fra plass til plass om hva de har på det kurset. :) Hun jm som hadde kurset for oss følte jeg var svært dyktig og gav oss mange gode svar.

Back
Topp