Ammeklær

SunAndMoon

Glad i forumet
Februarhjertene 2025
Til dere som har barn fra før av og har ammet:
Favoritt amme-plagget ditt og hvorfor? Oppgi gjerne årstid også.

Hvor mange plagg har man egentlig behov for, særlig de første 3 månedene?

Hvilket type plagg som ble minst brukt og hvorfor?

Alle:
Hva har dere kjøpt av ammeklær så langt? Brukt og nytt?

Saumfarer blant annet Finn og Tise for tiden, vil gjerne kjøpe brukt om jeg kan.

Boob ammesinglett og singletter med "hurtigklips". Da slipper man å sitte med magen bar og kan ha vanlig genser over som man trekker opp. Hadde gulpebaby og mye lekkasje med melken så det gikk endel med til klesvask. Ønsket å kjøpe minst mulig ammeklær, siden det er så kort periode. Så hadde bare en boob genser som jeg også likte å bruke. Ellers gikk det bare i vanlige gensere med ammesinglett under.

Alle:

Saumfarer blant annet Finn og Tise for tiden, vil gjerne kjøpe brukt om jeg kan.
Ammet to barn, født februar og april. Har 4 t-skjorter ment for amming fra H&M hvor du dytter litt stoff til siden ved brystene. Det var sett med 2 stk. pr. sett, kjøpt på nett. (Finner ikke noe lignende igjen nå). Kjekt å ha som innerste plagg under genser, eller ytterste i et varmt rom inne/varmt vær ute. Ikke noe glad i hvordan singlet med tynne stropper ser ut på meg, så bruker aldri det.

Så kan du ta av genser, eller gjøre som meg, bare løfte opp genser du har utenpå. På kjøpesentrene i nærheten av oss er det egne ammerom.

Planen er å kjøpe en BRGN-regnjakke på Finn og ha utenpå bæresjal når jeg går på tur/trilletur. Regner alltid her, det er plass under jakka, og jeg kan da bære ungen i sjal når han ikke vil ligge i vogn, og jeg kan også amme ham gående mens han er i sjalet. Har gjerne en ammet-skjorte under og en genser. Drar genseren opp ved amming på den ene siden, dytter stoffet til side på t-skjorta, og kan enkelt legge det på plass igjen når han er ferdig å spise (erfaringsmessig i hvert fall).

Husker jeg tandemammet ungene på biblioteket en gang. Da hadde jeg på en sommerkjole (mai/juni) med v-utringning. Bare poppa brystene ut utringningen og ga dem hvert sitt bryst.

Har alltid hatt med gulpeklut i bomullsmusselin til gulp, bygge opp i vogna, beskytte madrass i vogna, og for å ev. ha over brystene/babyen under amming ved behov. Om ikke for å skjule noe, så for å fjerne distraksjoner som gjør at barnet ikke klarer å konsentrere seg om maten. Helt essensielt rundt 6 mnd alder.

Ammebh har jeg aldri hatt behov for, foruten ammebh til trening. Jeg har en passelig C-cup og bruker nå bare tøy-bh uten spiler og innlegg. Bare drar dem ned/opp uten problem. Har også erfart at det går fint å gjøre det samme med vanlige spilebh-er med innlegg. Jeg kjøpte to treningsbh-er ment for amming, da vi ofte dro på trening på tur med førsteførdte (korona og barnepassen på senteret var stengt). Da ammet jeg før/etter trening, og erfarte at vanlige sportsbh-er jeg vanligvis bruker til løping er så stramme at det er vanskelig/ubehagelig/problematisk å bare løfte bh-en opp. Den gang løp jeg noen ganger i uka og det var verdt investeringen. Men jeg kommer neppe til å ha særlig behov for dem nå…

Så mitt råd, her som ved stort sett alle andre situasjoner; kjøp brukt, billig og minimalt med ammeklær (og annet utstyr). Gjør deg noen egne erfaringer om hva som funker for deg. Butikkene er åpne også etter at babyen er født. Suppler ved behov.

Last edited:
Jeg hadde ikke noe favoritt spesifikt ammeplagg, men hva som helst jeg kunne ta ut og inn puppene lett med. Omslag, singlet, dyp utringing, crop tops.. Jeg brukte bare sånne typer plagg (inkl BHer) helt til jeg sluttet å amme (1,5 år).

Brukte lite ammeklær sist, men da var det sommer. Har kjøpt ull ammeBH fra Lindex. Tenker å kjøpe noen singleter fra H&M også. Ellers tenker jeg det blir en del pysj de første ukene (skjorte og bukse). Bruker bare vanlige ullsingleter og gensere jeg drar opp over ammeBH.

Alle:

Jeg bruker vanligvis bare kjoler, så omslagskjoler var min "go to" med førstemann! Både i starten på vinteren og på sommeren. Og med ammesinglett med klips under så er man ikke så naken. Omslagskjole er også så fint helt i begynnelsen for masse hud-mot-hud!

Helt konkret så kjøpte jeg denne typen i flere ulike farger https://www.zalando.no/only-onloliv...d8bZ7oGfeO1tyFbzsdUXWu3uPAY_v_yEaAuHOEALw_wcB

Tusen takk for mange gode tips!!

Av ammeklær har jeg kjøpt to brukte langermede gensere brukt på Finn, som jeg venter på i posten. En i ull og en i bomull. Har også investert i noen nattskjorter med knapper. Ellers har jeg kjøpt ammebher uten spiler (og en i ull), som jeg allerede har begynt å bruke de siste par månedene.

Tenker det er fornuftig å se hva jeg faktisk trenger og kjøpe fortløpende brukt. Da er tipsene og erfaringene deres gode å ha med seg videre :Heartred

Back
Topp