Ammeintervaller?

Lille-M

Glad i forumet
Assistert-jentene
Oktoberlykke 2019
Septemberlykke 2021
Hei!

Jeg hørte egentlig til oktobergruppa, men her kom lillegutt to mnd for tidlig i begynnelsen av august. Han har det veldig bra, og vi har vært hjemme fra sykehuset noen uker allerede. Vi koser oss mye med mini, som nærmer seg 3 kg nå. :)

Hvor ofte ammer dere? Vi har ammet ca hver 2 1/2 time en lang periode nå. I dag har derimot mini vært veldig urolig, og vil ha mat hver time... Spent på hvor lenge denne nye trenden skal vare. Kommer til å bli slitsomt for mor om dette skal fortsette framover.
 
Hei!

Jeg hørte egentlig til oktobergruppa, men her kom lillegutt to mnd for tidlig i begynnelsen av august. Han har det veldig bra, og vi har vært hjemme fra sykehuset noen uker allerede. Vi koser oss mye med mini, som nærmer seg 3 kg nå. :)

Hvor ofte ammer dere? Vi har ammet ca hver 2 1/2 time en lang periode nå. I dag har derimot mini vært veldig urolig, og vil ha mat hver time... Spent på hvor lenge denne nye trenden skal vare. Kommer til å bli slitsomt for mor om dette skal fortsette framover.

Sniker
Det høres veldig ut som økedøgn :) babyen gjør akkurat det den skal, etterspør mer mat for å øke produksjonen i takt med at han har blitt større og trenger mer mat. Sånne dager kommer i perioder hele fullammeperioden :) det roer seg ofte etter 24-48t :)
 
Varierer veldig. Egentlig ca hver 3. time, men siste dagene vil hun ligge på puppen i timevis,fra ca kl 15-20... slitsomt,men vil roe seg igjen.
 
Vi begynte med amming ca hver 2 1/2 - 3 time, også hadde vi noen dager nå med økedøg og ammet hver time omtrent når han var tre uker gammel. Nå er vi tilbake til ca hver 3 time ☺️
 
Vi begynte med amming 24/7 første dager før melka kom,fra dag 6 det var hver 2 eller 3 time med ettermiddag litt oftere. Dag 10 var økedag jeg tror og nå han spiser hver 2 eller 3 time. Han er snart 3 uker,på tirsdag så er forberedt for økedager :)
 
Last edited:
Vi hadde en travel formiddag i går, med mye som skjedde. Tror nok kanskje mini bare var sliten etter dagen, og trengte litt ekstra kos. I dag er han tilbake til hver 2-3 timer. Han er 5 uker nå.

Spent på om det blir noen økedager her. Jeg pumpet i gang produksjonen, siden mini hadde sonde i starten. Etter hvert pumpet jeg etter hvert måltid. Tror jeg har ganske høy melkeproduksjon pga pumpingen. Har stoppet å pumpe nå, nå bare fullammer vi. :)
 
Vi hadde en travel formiddag i går, med mye som skjedde. Tror nok kanskje mini bare var sliten etter dagen, og trengte litt ekstra kos. I dag er han tilbake til hver 2-3 timer. Han er 5 uker nå.

Spent på om det blir noen økedager her. Jeg pumpet i gang produksjonen, siden mini hadde sonde i starten. Etter hvert pumpet jeg etter hvert måltid. Tror jeg har ganske høy melkeproduksjon pga pumpingen. Har stoppet å pumpe nå, nå bare fullammer vi. :)
Hadde akkurat samme situasjon som deg med storebror da han ble født 7 uker prematurt i fjor. Da vi klarte å fullammme etter 4 uker med sonde og pumping hadde jeg overproduksjon så det holdt. Hver gang vi ammet da fikk han bare i seg den tynne formelken (tror det heter det) og ble derfor veldig fort sulten igjen (den fete melka på slutten metter best) i tillegg til at han var sugesvak og trengte ekstra tid pga det. Følte derfor jeg ikke gjorde annet enn å amme, men det gikk seg til. Hvis du har problemer med overproduksjon kan du få gode tips på nettsidene til ammehjelpen. Ellers kan det også være noe så enkelt som økedøgn nå og at det går seg til med lengre intervaller mellom ammingene snart.
 
Hadde akkurat samme situasjon som deg med storebror da han ble født 7 uker prematurt i fjor. Da vi klarte å fullammme etter 4 uker med sonde og pumping hadde jeg overproduksjon så det holdt. Hver gang vi ammet da fikk han bare i seg den tynne formelken (tror det heter det) og ble derfor veldig fort sulten igjen (den fete melka på slutten metter best) i tillegg til at han var sugesvak og trengte ekstra tid pga det. Følte derfor jeg ikke gjorde annet enn å amme, men det gikk seg til. Hvis du har problemer med overproduksjon kan du få gode tips på nettsidene til ammehjelpen. Ellers kan det også være noe så enkelt som økedøgn nå og at det går seg til med lengre intervaller mellom ammingene snart.
Jeg tror jeg hadde altfor mye melk i starten, og hadde veldig mye spreng mellom amming/pumping. Nå har jeg sluttet å pumpe, og har ikke spreng lenger.

Mini legger på seg over 200g i uka, så han har det heldigvis fint. :) Håper bare han kanskje får litt lenger intervaller snart! Snart slipper vi å vekke han etter tre timer også, de få gangene han sover så lenge, siden han snart er 3 kg. :)
 
Vi hadde en travel formiddag i går, med mye som skjedde. Tror nok kanskje mini bare var sliten etter dagen, og trengte litt ekstra kos. I dag er han tilbake til hver 2-3 timer. Han er 5 uker nå.

Spent på om det blir noen økedager her. Jeg pumpet i gang produksjonen, siden mini hadde sonde i starten. Etter hvert pumpet jeg etter hvert måltid. Tror jeg har ganske høy melkeproduksjon pga pumpingen. Har stoppet å pumpe nå, nå bare fullammer vi. :)

Høres helt normalt ut da :) både at det kan være ekstra behov for trygghet og nærhet og/eller økedøgn. Økeperiodene/døgnene kan være bare på natta også kom jeg på nå, var ofte sånn vi hadde det, han våknet tidligere etter å ha sovnet for narra og skulle så ha melk hver time gjennom natta. Er godt over et år siden så hadde nesten glemt det.
Uansett, masse lykke til videre med baby og amming ❤️
 
Høres veldig normalt ut ja, og økedøgn kommer med jevne mellomrom. Her ammes det ikke etter klokka så aner faktisk ikke hvor ofte jeg ammer. Han bruker også puppen mye som kos. Føler derfor jeg ammer hele tiden. Han er 2 uker nå.

Men denne perioden går altfor fort over så viktig å nyte tiden :Heartred
 
Ammer ganske ofte egentlig , ser ikke på klokka. Er nok en del kos inni ammingen også.
Soveperiodene er ikke så lange på dagtid.
1 time i gjennomsnitt, beste søvnen er fra kl.21 i 2 - 3 timer.
Har blitt til at jeg også legger meg da for å få sammenhengende søvn.
 
Back
Topp