Ammehjelp

Baby0420

Flørter med forumet
Novemberfnuggene 2023
Hei. har en gutt på 4 uker, og vi strever en del med ammingen. Har fått sprekker i begge nipplene, og mistenker at det kommer pga barnet trekker leppene inn når han er koblet på, og «biter» gommene sammen. Er det noen som har tips/ gode råd til hvordan vi kan endre teknikken hans?

Siste desperate forsøk før jeg må legge ammingen på hyllen :-(
 
Har du for sterk utdrivning? Kan det være det kommer for fort og han bremser strålen med gommene? Ville ha prøvd å håndmelket ut det verste trykket før ammingen isåfall.
Har han stort nok gap over brystet?

Anbefaler å sjekke ut ammehjelpen.no hvis du ikke allerede har det. De har også facebookgruppe med ammeveiledere.
 
Har du for sterk utdrivning? Kan det være det kommer for fort og han bremser strålen med gommene? Ville ha prøvd å håndmelket ut det verste trykket før ammingen isåfall.
Har han stort nok gap over brystet?

Anbefaler å sjekke ut ammehjelpen.no hvis du ikke allerede har det. De har også facebookgruppe med ammeveiledere.

Tusen takk for svar! Det skjer uansett om puppen er «full» eller «tom», så det har ikke hjulpet å pumpe ut det verste trykket dessverre. Det kan godt hende han ikke gaper høyt nok, er det noen måte å stimulere til det på? Har brystknoppen ca på høyde med nesen hans, men virker likevel som om at han «biter» sammen uansett med en gang han får puppen inn i munnen.
 
Kan være stramt tungebånd. Sjekk ut gruppen på fb "norsk støttegruppe for stramt tungebånd". Der kan du lese på symptomer og legge ut bilde hvor de kan se om det trengs klipp. Er variert med info i helsevesenet. (Men de er mye bedre nå enn før).

Om du er heldig så kan det være en ammepoliklinikk nær deg. Du får hjelp der. Vet det er et i Bergen. Ammehjelpen er og godt tips.

Så er det lurt å smøre niplene. Spør på apoteket.
 
Tusen takk for svar! Det skjer uansett om puppen er «full» eller «tom», så det har ikke hjulpet å pumpe ut det verste trykket dessverre. Det kan godt hende han ikke gaper høyt nok, er det noen måte å stimulere til det på? Har brystknoppen ca på høyde med nesen hans, men virker likevel som om at han «biter» sammen uansett med en gang han får puppen inn i munnen.

Min førstemann klarte ikke å gape høyt nok pga stramt tungebånd. Etter klipp fikk han 3 ganger så stort gap!
 
Jeg ville også sjekket ut tungebåndet. Min lille skal på vurdering for dette til fredag hos barnelege. Vi sliter også med ammingen og har gjort det hele veien.. Mini er 6 uker. Barnepleier på ammepoliklinikken var 100% sikker på at det bakre tungebåndet er stramt.
 
Hva med å amme med skjold? Da får ikke gutten den utsrivningsstrålen, du blir ikke så får og han får bedre tak. Så kan du slutte med skjold når han blir større :) jeg fullammer min jente 6 uker med skjold da hun ikke gikk rett tak og jeg blei så sår. Funker greit selv om det er litt mer vaskejobb:)
 
Eldste her trakk inn underleppa under ammingen - da pleide jeg å bare trekke litt med fingeren min (aner ikke hvordan jeg skal få forklart det der...) slik at underleppa kom ut igjen og brettet seg skikkelig utover slik den skal være. Uten å koble baby av puppen liksom. Måtte gjøre det mange ganger i løpet av en ammeøkt.. etter en stund så sluttet leppa å gå innover.
Vår hadde også kort tungebånd, men det ble klippet når hun var 5 dager.
 
Hva med å amme med skjold? Da får ikke gutten den utsrivningsstrålen, du blir ikke så får og han får bedre tak. Så kan du slutte med skjold når han blir større :) jeg fullammer min jente 6 uker med skjold da hun ikke gikk rett tak og jeg blei så sår. Funker greit selv om det er litt mer vaskejobb:)
Flere som meg, altså:) Har gitt opp å kvitte meg med skjoldene for nå. Viktigste er jo at hun får i seg mat:happy: Men jeg delammer, da.
 
Eldste her trakk inn underleppa under ammingen - da pleide jeg å bare trekke litt med fingeren min (aner ikke hvordan jeg skal få forklart det der...) slik at underleppa kom ut igjen og brettet seg skikkelig utover slik den skal være. Uten å koble baby av puppen liksom. Måtte gjøre det mange ganger i løpet av en ammeøkt.. etter en stund så sluttet leppa å gå innover.
Vår hadde også kort tungebånd, men det ble klippet når hun var 5 dager.

Samme her! Men trengte bare å gjøre det på starten av hver ammeøkt. Etter et par uker var sugetaket riktig fra start slik at jeg slapp å justere med fingeren.
 
Back
Topp