Ammefri

carro4

Glad i forumet
Aprilspirene 2023
Jeg har en hektisk jobb, så det er ikke alltid jeg får gått når jeg egentlig skal. Det er bare snakk om 30minutter, men uansett så blir dette ganske mye til sammen?

Hva er rettighetene her? Går det som overtid, avspasering eller ingenting?
 
Jeg kan føre det til enten avspasering eller overtid. Jobber ikke gratis, så ville enten ført timene eller snakket med sjefen om hvordan du kan få gått til avtalt tid.

Edit: så ikke at det gjaldt ammefri! Da tror jeg ikke det går som overtid, men ville snakket med sjefen, du har jo rett på den tiden.
 
Jeg tror nok ikke du kan "spare" opp ammefri. Det er en rettighet som det skal legges til rette for, men må nødvendigvis brukes til det den skal brukes til hver dag. Bruker man ikke muligheten så har man på en måte "tapt" den den dagen.

Ammefri kan forøvrig også brukes til pumping i løpet av dagen.
 
Tror ikke carro4 mente om hun kunne spare opp ammefrien, men hva som skjer de dagene hun ikke får reist i tide og jobber lenger enn ‘vanlig’ dag. Jeg har samme problem. Med ammefri har jeg 5 timersdag, men noen dager jobber jeg lenger enn 5 timer. Siden jeg har en jobb der jeg vanligvis kan opparbeide meg fleksitid så KAN jeg jobbe lenger enn 5 timer og deretter legge på en time ammefri etter arbeidsdagen og på den måten opparbeide meg fleksitid. Men jeg personlig syns ikke det føles ok, så pleier bare å avpasse lengden på ammefri etter lengden på dagen. Hvis jeg feks en dag jobber 5,5 time, så tar jeg 1,5 time ammefri istedenfor 2 timer.

Ga det mening? :)
 
Back
Topp