Ammefri

kathy89

Andre møte med forumet
Hei! Jeg skal tilbake i jobb når sønnen min er ett år. Jeg jobber turnus dag og kveld og tenker at jeg skal ta ammefri når jeg jobber kveld. Selv om sønnen min ernæringsmessig ikke trenger morsmelk lenger så har jeg ikke lyst til å slutte å amme fordi jeg skal tilbake i jobb. Jeg merker at han trenger den nærheten og særlig da rett før leggetid. Tenker også at det hadde vært dumt å kutte pupp og være borte fra han så mange timer om dagen på en gang. Men..problemet er sjefen. Jeg vet at hun kommer til å sette seg på bakbeina selv om jeg har krav på det. Jeg jobber innunder KS og kan ta opptil to timer ammefri per dag og det er ingen begrensninger på alderen til barnet.
Ps! Han vil ikke ha morsmelk eller erstatning fra flaske/kopp.
Noen andre med erfaringer ang ammefri? Og hvordan regner man tiden når jeg har 30 min kjørevei hver vei?

Jeg hadde bare krav på en time ammefri inntil barnet var ett år og da løste vi det slik at jeg enten kom 30 min senere om morgenen og gikk 30 min tidligere på ettermiddagen eller kom til vanlig tid og dro hjem en time tidligere.

Kjøretiden til/fra jobb har ingenting med utregningen av ammefri å gjøre. Ammefri går kun på antall timer jobb. Så istedenfor 7,5t dag så har du 5,5t arbeidsdag når du har 2t ammefri.

Husk at du har krav på eget rom med lås, kjøleskap (for oppbevaring av melk om du må pumpe deg) og god ammestol dersom barnet må bringes til deg på jobb for å ammes (dette fakta pleier å «drepe» enhver konflikt med arb.giver som ikke vil la deg ta ammefri uten krangel..been there done that) Toalett/kontor teller ikke som eget rom.

Som Frøkna skriver over har ikke kjøring noe med utregningen å gjøre annet enn at du kan bruke den tiden til å komme deg hjem , amme og reise tilbake, men du får ikke noe ekstra for reisingen. Et alternativ er å la barnefar (hvis han er hjemme) komme med sønnen til til jobben. Jeg løste det med å pumpe midt på dagen og reise tidligere hjem fra jobb.

Står dette på Arbeidstilsynets sider ang ammefri og kjøring: «Ammefri er en rett til å ta ut fritid for å amme, pluss tid til ekstra kjørevei dersom man kjører til barnet for å amme. Ammefri kan ikke brukes for å kompensere for nattamming eller amming på andre tidspunkt enn det tidspunktet man faktisk tar ut ammefri».
Ang bringing av barnet til arbeidsplassen så blir ikke det aktuelt fordi det er rett før leggetid at jeg ammer.
Men takk for svar:)

Bare å stå på krava! Har bare god erfaring med ammefri selv, men jeg har en super sjef som bare «det der bestemmer du helt selv», sjefen ovenfor der igjen skulle ha legeeeklæring da, men det var nå null stress. Min er over året så :)

Masse lykke til! Kan jo gå an å ta med tillitsvalgt og :)

Står dette på Arbeidstilsynets sider ang ammefri og kjøring: «Ammefri er en rett til å ta ut fritid for å amme, pluss tid til ekstra kjørevei dersom man kjører til barnet for å amme. Ammefri kan ikke brukes for å kompensere for nattamming eller amming på andre tidspunkt enn det tidspunktet man faktisk tar ut ammefri».
Ang bringing av barnet til arbeidsplassen så blir ikke det aktuelt fordi det er rett før leggetid at jeg ammer.
Men takk for svar:)

Det var jeg ikke klar over. Du kan jo evt ringe Arbeidstilsynet å høre forsikkerhets skyld.

Back
Topp