Amme?

Donna

Glad i forumet
*Aprilbaby 2018*
Ser artikler her nå på babyverden om amming og bare gleder meg til å kunne starte. Fikk det ikke helt til med førstemann, men med nr 2 gikk alt knirkefritt (bortsett fra en brystbetennelse). Alt var så mye enklere når jeg kunne amme. Mannen håper det går denne gangen også. For sist gang slapp han da opp på natta og bidra til mating + vasking/koking av flasker:p:D

Har dere tenkt til å amme? Har dere satt dere en grense for hvor lenge?
 
I øyeblikket nå så sitter jeg å ammer [emoji4] vil helst amme [emoji4]

Ammet også førstemann, hadde en skikkelig vond periode med trøske når han var 6/8 uker som holdt på å knekke meg [emoji21]
Hver dag sa jeg "jeg slutter" men hver kveld sa jeg "en dag til". Og plutselig gikk det over og ammet han i 10 måneder til han nektet selv pupp.

Nå har vi igjen trøske men vet hva jeg går til og behandlingen er i gang mye tidligere enn første gang. Hvor lenge jeg kommer til å amme vet jeg ikke men tar det som det kommer [emoji5]
 
Håper virkelig jeg får til å amme, gleder meg til det. Har liksom alltid tenkt at det skal jeg, så håper det går bra. Tenker å amme til han har rundet året om det går. ❤️
 
Amming er noe av det jeg er mest spent på. Får vi det til? Hva hvis ikke? Hvor lenge? Hva hvis babyen har allergier osv. Sett mine venner gå gjennom litt av hvert med sine små, så da blir man jo litt bevisst på alt som kan gå galt. Men det kan jo gå helt knirkefritt, får vente og se:)
 
Håper å få det til denne ganga. Har ikke satt noen grense dersom det går, det tar vi som det kommer. Dersom jeg støter på de samme problemene som sist, gir vi det en måned før vi går over på flaske.
 
Planen er å amme her også:) men jeg er veldig spent på hvordan det skal gå, fordi jeg har siden jeg ble gravid hatt ømme bryst/brystvorter. Nå er det kun brystvortene som er ømme, og det virker ikke som det har tenkt å gi seg heller før ungen er ute. Men ungen skal jo begynne å amme fort etter fødsel så jeg er spent på om det ømme har forsvunnet til da. Hvis ikke kan det bli en veldig smertefull affære:inpain:

Har noen av dere opplevd å ha ømme brystvorter helt frem til fødsel og fått til å amme fordi?
 
Håper ammingen går fint her denne gangen også [emoji4]. Hadde masse melk med første, mye mer enn hun fikk i seg... Så lurer på om jeg skal høre med dem om melkedonasjon...

De mente på barsel sist at jeg ikke hadde fått melk og ville at jeg skulle pumpe for å få litt fortgang i sakene... på null komme niks hadde jeg pumpet 100ml fra hver bryst, og spurte hva vi skulle gjøre med den melka..! Da beklaget de [emoji85].

Jeg sluttet ikke å kveldsamme storesøster før september/oktober, da var hun litt over halvannet år [emoji4]. Satser på det samme nå, nærheten og kosen var vidunderlig [emoji7]
 
Jeg ammer, og etter å ha kommet over de første frustrerende dagene, så er det nå stort sett bare kos. Har store sår på begge brystknoppene (som det så fint kalles på barsel), men jeg begynner å herdes nå. [emoji6] Deilig å være ferdig med den verste sprengen også. Med mine to første hadde jeg gjentatte brystbetennelser, men det har jeg sluppet så langt (bank i bordet), så sa skal jeg ikke klage!
 
Jeg har kjøpt inn sånne Mam kompresser til de første dagene, skal visst hjelpe godt mot såre bryst. Brukte også melkeoppsamlere sist for å hvile brystvortene de første dagene. Her var det ikke produksjon, men feil sugetak som gjorde at vi ikke fikk det helt til.
 
Har gått knirkefritt de to andre gangene, og håper det gjør det nå og.
Med første ammet jeg til hun var 10 mnd, men gikk nedover fra 7 mnd da jeg ble gravid med nr to. Hun trappet gradvis nedover selv, og jeg fikk mindre og mindre melk.
Ingen planer om å bli gravid igjen nå, og håper på å amme litt lenger, men hvor lenge får bittelille avgjøre :)
 
Jeg har veldig lyst til å få til ammingen, så krysser fingrene for at det skal gå bra! :) Virker mer lettvint enn å styre med flasker, og så ser jeg for meg at det blir koselig (ihvertfall når det fungerer):)
 
Jeg regner med å amme så lenge barnet ønsker det. Sist gikk ammingen veldig bra, og ammet til rett over to år :) Mini var nesten ikke syk første barnehageår, vet ikke om det er noen sammenheng, men om det hjalp var det verdt det. Og så er det jo innmark koselig og praktisk.
 
Jeg har ammet de andre barna i ca ett år, etter litt oppstartsproblemer har det gått veldig fint. Så satser på det samme nå. Et godt tips med MAM kompresser, det har jeg ikke hørt om før. Selger de det på apoteket?
 
Jeg har veldig lyst til å amme, men vet ikke om det går da jeg har innovervendt brystvorter..håper det likevell går, og at jeg kan amme så lenge jeg ønsker:)
 
Jeg har veldig lyst til å amme, men vet ikke om det går da jeg har innovervendt brystvorter..håper det likevell går, og at jeg kan amme så lenge jeg ønsker:)

Du kan få tips hos Ammehjelpen, de vet noen triks med innovervendt brystvorte. Folka på barsel vet sikkert også, men ammehjelpen har en del instruksjonsvideoer på nettsiden sin :)
 
Jeg slet litt med ammingen den første tiden med nr 1. Pga sår. Fikk hjelp på barselpoliklinikken og lånte meg pumpe. Etter noen uker med stadig mer amming og mindre pumping gikk amminga knirkefritt. Sluttet da hun var 1 år, da var det bare biting og tull. Utrolig praktisk og koselig å kunne amme så jeg håper jeg får det til denne gangen også.
 
Planen er å amme her også:) men jeg er veldig spent på hvordan det skal gå, fordi jeg har siden jeg ble gravid hatt ømme bryst/brystvorter. Nå er det kun brystvortene som er ømme, og det virker ikke som det har tenkt å gi seg heller før ungen er ute. Men ungen skal jo begynne å amme fort etter fødsel så jeg er spent på om det ømme har forsvunnet til da. Hvis ikke kan det bli en veldig smertefull affære:inpain:

Har noen av dere opplevd å ha ømme brystvorter helt frem til fødsel og fått til å amme fordi?
Har ikke opplevd det altså, men ser for meg at de vil gi seg, at det kun er graviditetshormonene som herjer nå.
 
Jeg har veldig lyst til å amme, men vet ikke om det går da jeg har innovervendt brystvorter..håper det likevell går, og at jeg kan amme så lenge jeg ønsker:)
Jeg hadde innovervendt brystvorter før min første. Sleit litt på begynnelsen men gutten "sugde" den ut og ute har den forblitt [emoji4]
 
Back
Topp