Amme spm :)

Sugermama

Elsker forumet
Heia alle!
Æ må bare høre, etter fødselen blei æ så sabla sår. Begynte å gråte bare æ va anni brystvorta, så hadde ei avlastningsnatt på barsel da der æ pumpa (AUU) og ga ho bank melk[&o] Bedre at ho får mat, men barseltåran likte ikkje d.
Men dagen etter så gikk d greit, men bare hvis æ holdte ho i tvillingstilling, å ho e litt sånn enda.
Ho like best å ligge sånn, men d e veldi upraktisk t tider, så no øve æ inn vanlig mage mot mage/krybbe stilling så ho kan venne sæ tell den.
Men brystvorten e så ond! Jør liksom alt æ har fått beskjed om. lar d luft tørke (me nokka lett over så puppen ikkje heng rett i kulda), har prøvd purelan (men d funke ikkje for mæ, d e bare gris syns æ), æ skjekke grepet hennes (ho har et veldig bra grep hver gang og ho sug kjempe godt) MEN DEN FORBANNA SÅRHETA!

Noen som har noen tips for ka æ kan jøre? Sitt å krølle tær å knip øya når æ ska amme ho, å vil ikkje at d ska være sånn[&o]
Fikk beskjed om at d etterhvert vil hardnes eller gå over, men såran går jo opp igjen hver gang ho amme..

Nån tips?

Okei, takk for svar[:D] Ska prøve sånn oppsamlingskopp, fikk sånn nesespray mot utdrivelsen fordi den e litt træg hos mæ. Må massere å styre i nesten 45-min før d kommer melk[>:] Men me nesesprayen så funke d fint, å da læk æ faktisk litt![:D]
ORIGINAL: Pingu Politibil

Hvis tvillingstillingen funker best så vil jeg anbefale å fortsette med den en stund til..selv om det er mye styr. Måtte bruke den selv på ene puppen og syntes det var prakk å ordne med pute og alt[:'(] 
Ellers sverger jeg fortsatt til Mother Mates ammeinnlegg(selges på senter for sykepleierservice eller hva det nå heter her i Trheim, du kan google det kanskje).
Brukte også avent sine oppsamlingskopper både med snuppa for 3 år siden, og nå i begynnelsen. Da får brystvorta luftet seg litt, mens melka som evt lekker renner ned i den koppen.
Ikke la babyen kosesuge..selv om hun har aldri så mye lyst [:)] 
Håndmelk litt før du legger henne til sånn at du starter utdrivningsrefleksen + at brystet ikke blir så spent.
Håndmelking er forøvrig litt mildere mot vortene enn pumping sier mange. Jeg har aldri pumpet så jeg aner ikke.

Med snuppa så var jeg sår og ammet blod i 6-7 uker, men det gikk da over [;)] Det var beintøft, og ikke alle synes det er verdt det, men det må man nesten ta stilling til selv. Ikke nøl med å ta kontakt med ammepoliklinikk, HS eller lege. De er der for deg, bruk dem!

Håper det gror seg til [:)]

Kordan ammeskjold bruke du? Å kor har du kjøpt dem? Æ har avent sine, men dem e så stor[:-]
ORIGINAL: Skogsrypa

Ammeskjold[:D] Det var min redder ihvertfall!

jeg har vart og er av å till nå också veldigt sår, men jeg tycker bryst cremen fra LANA CARE er bedre än purulan.... jeg bruker også ammeskjold (fra Medela stl M)

Jeg fikk tak i albuesjell, de er jeg kjempe fornøyd med, fikk store sår, men merket forskjell etter første dag!!!

Æ sverge også til albue skjell. (har brukt det me alle tre ongan) Fikk etter mye om og men 4 stk fra ei koselig jordmor på unn.. Og me bruk av dem, blei æ kvitt såran på to-tre daga. Dessuten beskytte dem vorta mot gnissinge av innlegg og klær. Men man skal ikke bruke dem for lenge da man kan utvikle sopp på brystvorten, men for en kort periode går det helt fint. Så anbefale dæ og prøve det. [:)]

Anbefaler dette til deg og jeg[;)]

* Du kan forsøke å "rense" såret ved å gjøre følgenede: kok opp vann med 1 ts salt pr liter vann. Avkjøl til det er varmt, men ikke sånn at du brenner deg. Ta vannet opp i en bolle, og ta brystet opp i vannet i ca 10 min. Det kan du gjøre x 2 pr dag i et par dager.

Står mye på ammehjelpen.no

ORIGINAL: Skogsrypa

Ammeskjold[:D] Det var min redder ihvertfall!

signerer den.. mye bedre med dei!!

Snuppa mi er 16 dager nå og det har endelig begynt å bli mindre sårt!!!
Smører etter hver amming med avent nipple cream!! den er veldig bra!
[:D]

Back
Topp