Amme spørsmål nyfødt.

Jente81

Andre møte med forumet
Jeg fikk en liten prinsesse den 14 april som jeg prøver å amme. Jeg har tidligere hatt brystløft og har silikon innlegg, og vet at noen kan ha ekstra problemer pga dette. På sykehuset sa de at den lille svelget en del luft i forbindelse med amminga. Er dette noensom kan rette seg når melken kommer for fullt? Hun har tydelig litt vondt i magen, og siste døgnet har vi hatt laaange amme perioder. Jeg passer på å vekke henne hver 3 time hvis hun sover, men vi pupper oftere enn det. Men ved det ene brystet virker hun litt frustrert, hun suger seg fast,nog slipper taket samtidig som hun gisper etter puppen. Hun har også en tendens til å suge bra en liten stund, så koser hun seg mer virker det som. Og jeg tar pauser for å rape, for å holde henne våken, men siden i går natt har hun ikke blitt fornøyd. Vi kan holde på i to og tre timer med av og på amming. Hun sovner til slutt ved brystet, og når jeg legger henne tilbake i sengen så gisper hun bare etter mer pupp, og begynner å grine. I dag tidlig hadde vi en normal ammestund på ca 30 min pr side, og hun sovnet greit etterpå. Fra klokken 13 til 16 har hun gispet etter pupp og har villet ammet. Jeg har ikke blitt sår på brystknoppene enda, så det må da være noe riktig her. Men jeg lurer på om all denne amminga og smattinga hennes gir henne mye luft i magen, også lurer jeg jo selvfølgelig på om hun får i seg nok melk. Og er det normalt at de har litt vondt i magen i det systemet begynner å virke ordentlig? Vi har i dag startet med skikkelige sennepsgule bleier, og hun har hatt litt bæsj hver gang vi har skiftet, så noe melk får ho i seg. Men jeg føler at hun ikke får til å puppe ordentlig, og ikke har jeg melkespreng enda heller. Hun er fem dager i dag. Jeg har jo ikke lyst til at hun skal få vondt i magen, og er engstelig for om hun får i seg nok ettersom jeg har operert brystene... Det er slitsomt når det blir to og tre timers amme perioder, og skulle så gjerne hatt noen tips. For at hun skal få det best mulig.


Sent from my iPad using BV Forum
 
Jeg fikk en liten prinsesse den 14 april som jeg prøver å amme. Jeg har tidligere hatt brystløft og har silikon innlegg, og vet at noen kan ha ekstra problemer pga dette. På sykehuset sa de at den lille svelget en del luft i forbindelse med amminga. Er dette noensom kan rette seg når melken kommer for fullt? Hun har tydelig litt vondt i magen, og siste døgnet har vi hatt laaange amme perioder. Jeg passer på å vekke henne hver 3 time hvis hun sover, men vi pupper oftere enn det. Men ved det ene brystet virker hun litt frustrert, hun suger seg fast,nog slipper taket samtidig som hun gisper etter puppen. Hun har også en tendens til å suge bra en liten stund, så koser hun seg mer virker det som. Og jeg tar pauser for å rape, for å holde henne våken, men siden i går natt har hun ikke blitt fornøyd. Vi kan holde på i to og tre timer med av og på amming. Hun sovner til slutt ved brystet, og når jeg legger henne tilbake i sengen så gisper hun bare etter mer pupp, og begynner å grine. I dag tidlig hadde vi en normal ammestund på ca 30 min pr side, og hun sovnet greit etterpå. Fra klokken 13 til 16 har hun gispet etter pupp og har villet ammet. Jeg har ikke blitt sår på brystknoppene enda, så det må da være noe riktig her. Men jeg lurer på om all denne amminga og smattinga hennes gir henne mye luft i magen, også lurer jeg jo selvfølgelig på om hun får i seg nok melk. Og er det normalt at de har litt vondt i magen i det systemet begynner å virke ordentlig? Vi har i dag startet med skikkelige sennepsgule bleier, og hun har hatt litt bæsj hver gang vi har skiftet, så noe melk får ho i seg. Men jeg føler at hun ikke får til å puppe ordentlig, og ikke har jeg melkespreng enda heller. Hun er fem dager i dag. Jeg har jo ikke lyst til at hun skal få vondt i magen, og er engstelig for om hun får i seg nok ettersom jeg har operert brystene... Det er slitsomt når det blir to og tre timers amme perioder, og skulle så gjerne hatt noen tips. For at hun skal få det best mulig.


Sent from my iPad using BV Forum

Hei. Ser du ikke har fått noe svar, men jeg har det helt likt med min som er 1 uke. Løste det seg? Tips og triks?
 
Nei.. ikke helt. Vi har brukt all tiden til å amme og jeg har virkelig prøvd alt, men hun hadde bare lagt på seg 40 gr på fem dager. Jeg føler hun bare koser seg med puppen, uansett hvor mye jeg stimulerer henne. Fikk beskjed på helsestasjonen at jeg skulle gi henne litt mme etter amminga for å se om hun ble litt mer fornøyd, og det har hun blitt. Hun la på seg nesten en halv kilo siste uka etter mme start. Jeg ammer først og gir tillegg etterpå. Jeg er litt engstelig for at jeg ikke skal klare å få opp produksjonen, for hun drikker mer mme etter hvert måltid nå enn for en uke siden. Har prøvd å pumpe meg mellom måltidene, men det kommer ingenting og er vondt å pumpe. Men vet jo at man kan ha melk selv om pumpinga ikke går så bra. jeg lurer litt på hvordan dette skal gå.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
som tips sa jm til meg at jeg skulle gi amminga 14 dager, hvor jeg la a til så mye som babyen vil.. så får jeg håpe du får opp din produksjon. Mange sier at havregrøt, ammete osv hjelper, men det vet jeg ikke om stemmer. Men er nok viktig å ikke gi opp helt med det samme, for det tar jo litt tid å få opp produksjonen..

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Takk for svar. Jeg hører jo at noe kommer ut, men etter 2,5 time sitter jeg igjen med såre brystvorter og sultent barn. I morgen kommer det en fra helsestasjonen, så gleder meg til å høre hva hun sier. Og om lilke har gått noe opp i vekt den siste uken.
 
Ligger hun PÅ brystet i 2-2,5 timer?
Det var fryktelig lenge og du kommer til å bli veldig sår, for det er tvilsomt effektiv amming hele denne perioden.
Jeg ville tilbydt brystet når hun virket engasjert og sulten, jobbe med å holde henne våken (massasje i henner,føtter,kle av henne litt osv) og deretter koblet henne av brystet etter 30-45 minutter om hun har sugd effektivt. (viktig at du tar en finger inn i hennes munn for å slippe trykket på brystet, få gjerne de fra helsestasjonen til å vise deg)
Har du forsøkt å håndmelke deg for å se hvor mye som kommer ut?
Da kan du allefall berolige deg selv litt, det du melker ut kan du gi henne fra kopp (fra ett medisinbeger foreksempel)
Så lenge hun har normalte bleier med urin og avføring og virker kvikk og fin så får hun nok i seg nok melk, men uansett greit og sjekke vekten hennes så du også kan slappe av litt.
Det tar tid før ammingen er godt etablert og produksjonen av melk skikkelig igang, om hun bare er 5 dager så er det enda tidlig, men du skal absolutt få en god opplevelse med ammingen alikevel.
Har du prøvd ulike ammestillinger for å se om dette har noe å si? :)
 
Kjære dere!
Denne tråden har jeg ikke sett- beklager så mye :( Godt dere andre har tatt ansvar og svart.

Brystoperasjoner kan påvirke ammingen, men ved løft og silikoninnlegg er det sjelden det blir problemer med mengde. Noen opplever at de må amme hyppig fordi det er mindre lagringsplass til melk i brystene. I noen få tilfeller kan man ha nedsatt følsomhet i brystknoppene slik at man ikke får i gang utdrivningsrefleksen når barnet dier. I slike tilfeller må man få en nesespray som heter Syntocinon som du får hos fastlegen for å få i gang utdrivningsrefleksen.

Hvordan ser tungebåndet til babyen din ut? Jeg tenker i forhold til det at hun har sugd luft og har hatt dårlig vektoppgang, det er noe man ser ved kort tungebånd fordi babyen ikke klarer å melke brystet ordentlig.

Jeg vil på det sterkeste anbefale begge dere som har samme problemstilling om å sende en mail til ammehjelpen slik at dere får tett og personlig oppfølging av en ammehjelper.

Hvis dere ønsker at jeg skal veilede dere videre her så fortsetter dere bare på tråden, du som skrev som nr to kan gjerne lage en ny tråd så jeg ikke går i surr i detaljene. Skriv veldig detaljert om det som er problemet, jeg trenger mest mulig informasjon.

Kan anbefale en bok som heter "The breastfeeding mothers guide to making more milk", den kan bastilles/lastes ned på Amazon og den gir en veldig fin oversikt over hvordan man avgjør om man egentlig har for lite melk, hvordan man kan finne ut hvorfor man har for lite melk og hva man gjør med akkurat den årsaken man selv har. Den er skrevet for mødre og er en lettlest og fin bok.

Hører fra dere :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Back
Topp