Amme offentlig

Mamamoo13

18.10.13 <3
Sensommerbarna 2016
Jeg ammer den lille. Men jeg sliter med hva jeg skal gjøre hvis vi skal ut på noe. Jeg er ikke komfortabel med å amme forran folk (med unntak av mannen og mamma). Hvis jeg gir mme ute så får jeg skikkelig brystspreng. Må liksom få tømt brystene uansett. Andre som har dette dilemmaet? Og er det noen gode tips?

Jeg ammet min første hvor som helst, og hadde ingen problemer med det, men det går jo an å finne gode ammeplagg så man går dekket litt ekstra til om du synes det hjelper? Om du er på besøk hos folk kan du jo gå på et rom der det ikke er andre. På kjøpesenter Etc er det ofte ammerom som du kan bruke. Eller du kan sette deg i en krok eller lignende om det hjelper. Håper du finner ut av det!:)

Nå eier ikke jeg skam - senest i dag ammet jeg på første rad i kirka :p men det er mange "omveier" å gå om du syns det er ubehagelig.. På besøk kan du jo trekke deg unna i et annet rom, kjøpesentre har ofte ammerom.. Jeg har noen ganger ammet på prøverom også ☺️ ellers kan man jo alltods gå it i bilen å sette seg, det gjør jeg for å finne roen, da lille blir litt stressa hvis det blir for mye lyder og slikt..

Kjenner at det er noe av det jeg gruer meg mest til med amming også, spesielt i starten når man ikke helt vet hva som skal gjøres. Endte med at jeg bestilte en del ammetopper på H&M på fredag (10% der tom. I dag), og mye fine funksjonable plagg. Håper kanskje ikke det føles så skummelt når man først har kommet i gang :) Men kjenner at jeg har en stor begrensning og det er å besøker kollegaer med babis. Jeg kommer ALDRI til å amme på jobben :p Hahahaha. Uff.

Finnes et fint ammesjal. En liten poncho egentlig, den er fin å dekke til det man vil dekke til når man ammer. Fås bestilt på typiske barne- og baby butikker med mammaklær på nett

Går greit å amme offentlig så lenge ingen andre bryr seg. Kjenner på den at man har lest om ammende som har blitt bedt om å gå en annen plass å amme o.l og tror jeg ville blitt forlegen og sur om noen hadde bedt meg om det. Evt folk som ikke kan drite I å skule/elr bare glo. Har da hittil bare ammet en gang offentlig etter lille ble født på kafe, og da var det en eldre dame som småskulte.

Jeg ammer offentlig, selvom jeg syntes det er litt ukomfortabelt! Men frøkna må ha mat og det finns ikke noe mer naturlig enn en mor som gir mat til barnet sitt :) men man får jo kjøpt et sånt amme "sjal", som man fester rundt halsen så legger du sjalet over babyen så får du dekt deg til litt :)

Synes det er så utrolig synd at dette i det hele tatt er et tema i samfunnet, det som er sååååå naturlig. Stort sett alle har fått mat på den måten, og kan ikke se noe negativt ved det.

Selvfølgelig kan man dekke seg til så godt man kan, men folk må jo skjønne at barnet må ha mat!

Her ammet jeg over alt med jr i 2 år og har aldri hatt problemer med det eller fått stygge kommentarer.

Tror det mest er slik at man tenker litt for mye på dette pga av at media (og sosiale media) lager litt mye styr og blåser ting litt opp og ut av dimensjoner.

Selvfølgelig finnes det sure og pripne damer og menn som ikke er "amme glade" - men de møter du nok veldig sjelden.

Også har vi mødre som er sjenert - det går etterhvert over for de fleste - en pupp går fort fra å være en fin og sexy kroppsdel som er ment til sex og er pappa's "leketøy" til å bli matfat :D

Takk for gode tips :) Skal se om jeg finner noen praktiske plagg til ammingen. Akkurat nå har jeg ingen, så jeg sitter og trekker opp genseren/toppen. Kanskje derfor jeg føler meg så ukomfortabel. Får ta meg en tur på hm. Vet de har litt sånne klær der.

Takk for gode tips :) Skal se om jeg finner noen praktiske plagg til ammingen. Akkurat nå har jeg ingen, så jeg sitter og trekker opp genseren/toppen. Kanskje derfor jeg føler meg så ukomfortabel. Får ta meg en tur på hm. Vet de har litt sånne klær der.
Jeg har også kjøpt en fin tynn ullgenser på Stormberg til amming. Grei nå i høst :)

Lindex har noen ammesinglet'er som er kjekke å ha under gensere osv. Da blotter en ikke hele magen når en drar opp genseren/skjorten:)

Sist brukte jeg mest HM sine ammetopper også hadde jeg en cardigan over - mye pga at det ikke er annet å få tak i her jeg bor, en hel del fordi det var kjekt når jeg var så varm også hadde de greie basisfarger.
Mener også å huske at de var gode å ha på uten ammebh under :)

Jeg ammer hvor som helst, og når som helst :p Mest mulig diskré når jeg er ute blandt folk på f eks. Cafe, restaurant, osv.
Men ingen får meg til, og sette meg og amme på wc for å si det sånn. Og om noen sender blikk, eller sier at dem føler seg støtt eller noe så skal dem jammen få en sjapp replikk tilbake :p
I dag satt jeg på lekeplassen, og ammet når barnehage kom. Det føltes litt rart, men jeg fortsatte, og ladet som ingenting. En liten nydelig jente kom bort å spurte forundret hva jeg gjorde hehe. Jeg gir baby melk sa jeg. Det virket ikke som hun hadde våre borti det før hehe ❤️:p

Jeg ammer hvor som helst, og når som helst :p Mest mulig diskré når jeg er ute blandt folk på f eks. Cafe, restaurant, osv.
Men ingen får meg til, og sette meg og amme på wc for å si det sånn. Og om noen sender blikk, eller sier at dem føler seg støtt eller noe så skal dem jammen få en sjapp replikk tilbake :p
I dag satt jeg på lekeplassen, og ammet når barnehage kom. Det føltes litt rart, men jeg fortsatte, og ladet som ingenting. En liten nydelig jente kom bort å spurte forundret hva jeg gjorde hehe. Jeg gir baby melk sa jeg. Det virket ikke som hun hadde våre borti det før hehe ❤️:p

Så herlig! De er så direkte disse barnehagebarna Siden det er mange som får flaske og mange som er yngst så vil det alltid være noen som ikke vet hva amming er og da er det fint de spør og får et godt og naturlig svar. Hadde du sitti der og "gjemt" bort deg selv og baby så hadde hun helt sikkert sitti igjen med en merkelig opplevelse av det hele.

Så herlig! De er så direkte disse barnehagebarna Siden det er mange som får flaske og mange som er yngst så vil det alltid være noen som ikke vet hva amming er og da er det fint de spør og får et godt og naturlig svar. Hadde du sitti der og "gjemt" bort deg selv og baby så hadde hun helt sikkert sitti igjen med en merkelig opplevelse av det hele.

Uff ja det har du nok helt rett i :)

Dere er heldige dere som syns det er greit å amme forran andre folk. Jeg klarer det bare ikke. Får ikke roen og blir stresset. Men har funnet en løsning med å pumpe og gi på flaske når vi har besøk eller skal ut på noe :)

Jeg tenkte ikke over det når jeg satte meg til for å amme hos min bror og familien. Var først når min 8 år gamle niese så med store øyne at det gikk opp for meg at ikke alle var helt forberedt på at jeg skulle dra frem puppen:p På helsestasjonen brydde jeg meg svært lite. Har ikke vært mer offentlig amming enn det enda:)

Det mest offentlige er i kirka i går, i et bryllup. På selve festen etterpå valgte jeg å gå ut av rommet. Ikke fordi jeg er flau, men av hensyn til andre. Vet ikke om noen ville brydd seg, men vi fant et koselig sted å sitte alene, så var egentlig litt deilig å komme litt bort fra storsalen innimellom.

Jeg ammer når mini vil ha mat. Og det gjør jeg uansett. Men når vi er ute blandt folk så prøver jeg å være litt diskré, ikke for min egen del, men for alle rundt meg. Jeg forstår at ikke alle andre er komfortabel med at jeg slenger frem puppene, så da prøver vi å skjule litt. Samtidig som at mitt barn skal få mat når det vil. Men husker jeg var mer brydd selv for 9 år siden med første.

Back
Topp