Amme offentlig?

Jeg ammer når babyen er sulten, og jeg kommer ikke til å sitte hjemme hele permisjonen ;) Får veldig store pupper når jeg ammer, så selv om jeg prøver å være diskre, vises jo en del pupp uansett. Kun en gang jeg fikk negativ reaksjon på ammingen sist gang (fullammet i seks måneder), og da var det noen voksne folk i femtiåra som satt med ryggen til ved en kaffebar, og snudde seg altså 180 grader for å glo... Snakk om tullinger. Jeg fikk beskjed av servitøren å slutte, fordi andre kunder reagerte på det. Da svarte jeg "så de reagerer på at jeg gir barnet mitt MAT?" Jeg sluttet ikke. Da lille var ti måneder var behovet for melk mindre, så da ammet jeg kun hjemme.
Kan tilføye at dette var en iskald dag i slutten av november, en søndag, og ingen andre kafeer i nærheten. Ungen som da var syv måneder våknet etter å ha sovet i over to timer, og var kjempesulten. Klart han måtte få mat.

Jeg ammer der jeg er når babyen er sulten :) men dekker alltid til, så ingen får se noe likevel! Ikke snakk om at jeg setter meg på toalettet ihvertfall!

På de nesten to årene jeg har ammet totalt, har jeg fått EN kommentar! Av en mann.. Og han fikk som hatten passet :p
(Vi var og spiste og jentungen var ikke ferdig med sin mat. Så når jeg begynte å amme, sier en mann i 50-årene at det syns han jeg burde gjøre en annen plass, for det syns han var ekkelt å se når han spiste.. Han fikk noen kjappe kommentarer, og jeg avsluttet med at jeg syns det var ekkelt å se han spise, og at det var han som burde flytte seg - her var tross alt barn tilstede som hadde lært normal bordskikk og folkeskikk imotsetning til han... Han ble stille som en østers og det endte med han dro raskt :p)

Last edited:
Jeg kommer nok sikkert til å amme offentlig. Kanskje ikke på finere restauranter, men på en kafe gjør jeg det gjerne. Men jeg liker å gjemme meg litt og dekke meg til. Vil ikke at noen skal se brystene mine, så jeg gjør det så diskre som mulig.

Hmmm... Spurte egentlig ikke fordi jeg tenker at det ikke er greit... Er jo mye debatt rundt det der med offentlig amming og jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan reagere på det... Men tenker mer med meg selv at jeg er veldig sjenert og synes det er ekkelt å brette fram alt i offentligheten :) kommer nok helt sikkert til å gjøre det ved behov og det vil kanskje bli annerledes når man bare kommer igang :)
Jeg liker heller ikke å brette ut puppen i all offentlighet, selv om det er aldri så naturlig. Hva andre gjør bryr jeg meg ikke om, men jeg liker å dekke meg litt til.
Anbefaler ammeklær når man ønsker å amme diskret, iallfall amme-singleter. :)

Jeg liker heller ikke å brette ut puppen i all offentlighet, selv om det er aldri så naturlig. Hva andre gjør bryr jeg meg ikke om, men jeg liker å dekke meg litt til.
Anbefaler ammeklær når man ønsker å amme diskret, iallfall amme-singleter. :)

Ja, har sett litt på ammeklær så skal investere i noen topper og singletter tenkte jeg... Fint å slippe å brette opp alt liksom... Så har jeg nok et teppe eller noe over kanskje...

Litt rart at jeg tenker sånn for reagerer jo overhode ikke på andre som ammer i offentlighet, men er nok bare sjenert og kanskje litt ukomfortabel med å brette fram alt liksom, ikke selve amminga :)

Ja, har sett litt på ammeklær så skal investere i noen topper og singletter tenkte jeg... Fint å slippe å brette opp alt liksom... Så har jeg nok et teppe eller noe over kanskje...

Litt rart at jeg tenker sånn for reagerer jo overhode ikke på andre som ammer i offentlighet, men er nok bare sjenert og kanskje litt ukomfortabel med å brette fram alt liksom, ikke selve amminga :)
Jeg tenker litt at pupp er pupp, amming eller ei. Og jeg er ikke komfortabel med å vise frem puppen min til hvem som helst, derfor liker jeg å skjerme den litt mens jeg ammer. ;)

Jeg syns den amme i offentligheten greia er en ubehagelig tanke. Vil helst ha matfatet på innsiden av klærne i offentligheten, men kan ikke akkurat løpe hjem for å amme heller.

Hvis man er litt sjenert, kan jeg anbefale ammesingletene til boob. Da blir det knapt synlig hud når babyen ammer, var veldig fornøyd med de sist:) http://www.babybanden.no/products/boob-kortarmet-gravidamme-topp7?gclid=CNXPhLTDiskCFQPecgodzRsJLw

Er veldig normalt å føle litt på det altså, spesielt som førstegangs :) For noen fortsetter det å føles litt rart og for andre går det over. Uansett, man trenger ikke blotte seg. etterhvert som man får tak på det og babyen er litt større enn helt nyfødt, så er det ikke mye pupp man trenger å ha ute i friluft for at babyen skal få det den trenger.

Jeg gruet meg veldig til å amme offentlig første gang, men det gikk seg raskt til. Jeg kjøpte et ammeforkle og i begynnelsen synes jeg det var fint å slenge det over, etterhvert var jeg ikke så nøye på det men synes det var kjekt da vi var i utlandet og på steder hvor jeg måtte sitte tett oppi andre å amme. Anbefales ;)

Back
Topp