Amme offentlig!

Syns ikke det er noe å diskutere engang. Utrolig rart at så mange reagerer på det i Norge, hvor flertallet faktisk ammer. Så lenge de som ammer er diskrete og dekker seg til, så syns jeg man kan amme overalt hvor man selv finner det komfortabelt.

Det er da noe av det mest normale og naturlige en dame kan gjøre. Er helt skrudd at de sendte henne vekk, stakkars dame.
Om damer vil amme offentlig, så for all del gjør det. Jeg har akuratt kjøpt meg et amme forkle og gleder meg til å kunne sitte på kafe eller hvor som helst å gi næring til min lille skapning. Om folk mener dette er feil kan de vel snu stolen å se annen vei? Vi bor i norge, et fritt land, der vi burde få lov å gi ungene våre mat, noe som er gjort i generasjon etter generasjon for så lenge noen kan huske.

Har vekterne egentlig lov tkl å få en ammende mamma til å gå?

Jeg ammer offentlig på kafe,benk på kjøpesenter etc. En del kjøpesentre har jo egne ammerom,men ikke alltid jeg gidder løpe halve senteret rundt når han vil ha mat:P Er veslegutt sulten,så samme for meg hvor jeg drar frem puppen. Dekker meg selvsagt mest mulig til! At andre kan syns det er upassende begriper jeg virkelig ikke!

Jeg blir sint, og har hørt akkurat dette mange ganger. Makan til dobbeltmoralsk samfunn vi har, der vi får pupper og lår midt i fleisen hvor enn vi går, men blir kvalme av å se at en baby ammer. Jeg har ALDRI sett noe mer av brystet på en dame som ammer i offentlighet enn det jeg ser på vanlige unge jenter med tupetopper.

Jeg kommer ikke til å dekke meg til! Jeg kommer til å amme i offentlighet om babyen min blir sulten når vi er ute. Jeg er ingen oppmerksomhetshungrig naturist, men skjønner ikke at det liksom skal være så mye mer subtilt å dra på seg telt og ekstra klær og tepper for å amme. Jeg får klaus av slikt.

Nå må jeg si at jeg ikke helt forstår meg på en del av dagens "moderne og stilige" ammeklær, der man så og si må lirke ut puppen gjennom en liten sprekk, slik at den faktisk henger ut av toppen. Kan ikke forstå at det er komfortabelt for barnet å amme slik en gang... Jeg kommer nok i stor grad til å bruke vanlige singleter og en genser over som jeg drar opp, og på den måten får litt dekke, eller har på meg cardigan eller skjorte. Men det handler ikke om å skjerme stakkars følsomme mannfolk som ikke tåler å se at pupper brukes til det de er ment som, men om å skjerme babyen min fra blikkene og oppmerksomheten, så han får amme i fred.

Jeg kommer ikke til å sitte på do. Jeg kommer heller ikke til å sette meg i en trapp med 100 andre sinte mødre og amme på gjørs, bare for å demonstrere at vi kan. Det er like ille, for da handler ikke ammingen om barnets behov lenger. Men jeg kommer til å si min hjertens mening til gamle, sure kjerringer, vektere, kaféeiere, unge jenter, umodne menn og alle som ellers har noe å si om ordningen.

Jeg er nok den som reagerer så sterkt at jeg muligens også kommer til å brase sint ut, be vekterne pakke sammen bleieveske, håndveske, vogn og det som er, få pakket maten min i en take away-pose og sette meg foran første og beste undertøysreklame og amme, ta en sjølis og legge ut med teksten "MAKAN, så upassende!!!" og lage en liste på BV over steder som er så sneversynte at de nekter babyer å spise når de er sultne, men tar 60 kroner for et halvt rundstykke når de voksne er sultne...

kjempe flott innlegg :)

kjenner ei som bare ville blotte seg selv for å gi babyen sin mat, slike ting syns jeg er rart når man har pledd, ammeklær og div ting, men så sant man ikke sitter å blotter seg selv for hele verden men mater babyen på de slik måte at mor og de i nærheten er komfortable (mener de burde være komfortable med det når man slipper å se hele utstyret til moren)

Burde ikke være et diskusjonsemne! Alle burde kunne spise offentlig!

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Jeg blir sint, og har hørt akkurat dette mange ganger. Makan til dobbeltmoralsk samfunn vi har, der vi får pupper og lår midt i fleisen hvor enn vi går, men blir kvalme av å se at en baby ammer. Jeg har ALDRI sett noe mer av brystet på en dame som ammer i offentlighet enn det jeg ser på vanlige unge jenter med tupetopper.

Jeg kommer ikke til å dekke meg til! Jeg kommer til å amme i offentlighet om babyen min blir sulten når vi er ute. Jeg er ingen oppmerksomhetshungrig naturist, men skjønner ikke at det liksom skal være så mye mer subtilt å dra på seg telt og ekstra klær og tepper for å amme. Jeg får klaus av slikt.

Nå må jeg si at jeg ikke helt forstår meg på en del av dagens "moderne og stilige" ammeklær, der man så og si må lirke ut puppen gjennom en liten sprekk, slik at den faktisk henger ut av toppen. Kan ikke forstå at det er komfortabelt for barnet å amme slik en gang... Jeg kommer nok i stor grad til å bruke vanlige singleter og en genser over som jeg drar opp, og på den måten får litt dekke, eller har på meg cardigan eller skjorte. Men det handler ikke om å skjerme stakkars følsomme mannfolk som ikke tåler å se at pupper brukes til det de er ment som, men om å skjerme babyen min fra blikkene og oppmerksomheten, så han får amme i fred.

Jeg kommer ikke til å sitte på do. Jeg kommer heller ikke til å sette meg i en trapp med 100 andre sinte mødre og amme på gjørs, bare for å demonstrere at vi kan. Det er like ille, for da handler ikke ammingen om barnets behov lenger. Men jeg kommer til å si min hjertens mening til gamle, sure kjerringer, vektere, kaféeiere, unge jenter, umodne menn og alle som ellers har noe å si om ordningen.

Jeg er nok den som reagerer så sterkt at jeg muligens også kommer til å brase sint ut, be vekterne pakke sammen bleieveske, håndveske, vogn og det som er, få pakket maten min i en take away-pose og sette meg foran første og beste undertøysreklame og amme, ta en sjølis og legge ut med teksten "MAKAN, så upassende!!!" og lage en liste på BV over steder som er så sneversynte at de nekter babyer å spise når de er sultne, men tar 60 kroner for et halvt rundstykke når de voksne er sultne...
Amen!

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Jeg syns det er helt greit. Men må helt ærlig innrømme at jeg ble litt satt ut da en mor i bhg tok frem puppen og ammet 2åringen mens vi alle satt og spiste rundt bordet. Det var rundt FN dagen. Selv ammet jeg i 17 mnd, men syns ikke man trenger å dra frem puppen ved matbordet rundt mange andre voksne og barn. 2 åringen kunne holdt ut til vi var ferdig med å spise syns nå jeg.

Takk Snælla du fikk sakt det veldigt bra. E så enig me deg . :-)

Syns det burde være helt greit å amme i offentlighet. Som nybakt mamma med angst hadde jeg det faktisk helt forferdelig når jeg bare måtte amme sønnen min inne på kjøpesenteret. Gjemte meg så godt jeg kunne og følte meg svært utilpass av blikkene enkelte bare måtte komme med. Heldigvis kom det ammerom til stedet mens jeg enda ammet, og da ble det hyggeligere å dra til senteret med sønnen min..

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Jeg syns det er helt greit. Men må helt ærlig innrømme at jeg ble litt satt ut da en mor i bhg tok frem puppen og ammet 2åringen mens vi alle satt og spiste rundt bordet. Det var rundt FN dagen. Selv ammet jeg i 17 mnd, men syns ikke man trenger å dra frem puppen ved matbordet rundt mange andre voksne og barn. 2 åringen kunne holdt ut til vi var ferdig med å spise syns nå jeg.

Personlig er jeg ikke for amming så lenge. Men dette er jo opp til hver enkelt selvfølgelig. Men en toåring som du sier trenger ikke den "puppen" akkurat der og da. Føler det er snneledes med de under året. :-)

Synes folk skal få velge selv, men må innrømme at jeg også reagerer litt ekstra når jeg ser barn som så og si kan kneppe opp selv og stå og amme...

Og jeg tenker også at når barnet er så stort at det ikke fullammer og det går an å regulere litt, så tenker man seg om to ganger. Det blir noe annet med et spedbarn og en førstegangsmor som ikke aner hvor mye mat som trengs og hvor ofte.

Ikke minst tenker jeg mest på hvordan barnet har det når det ammer, og jeg kjenner mer enn nok folk som stresser under måltidene, så hvor stressa kommer ikke de barna til å bli?

Jeg har ikke noe imot at folk ammet offentlig. Jeg selv ammet diskret hvis jeg var ute, evt brute ammerom:) men alle er forskjellige:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg tror ikke jeg kommer til å føle meg komfortabel nok tilrane offentlig, men reagerer ikke på de som gjør det, ofrer det ikke en tanke eller et ekstra blikk heller. Så lenge det gjøres respektabelt. Jeg tror jeg hadde blitt evig flau om det hadde kommet noen (må de være mange for å si ifra til en dame om dette????)) vektere å sagt ifra slik til meg :( og hadde satt umåtelig stor pris på en fornuftig 14-åring som tør å si det som det er!!

Edit: jeg kommer ikke til å føle meg komfortabel med verken amming eller å rane... Hurra for autocorrect.

Last edited by a moderator:
Jeg kommer til å amme hvor som helst, når som helst. Jeg sa til samboeren min at jeg kommer til å amme f.eks. på restaurant hvis jeg må, for jeg har ikke tenkt å sitte hjemme bare for at jeg ammer. Jeg vil jo ut og kose meg!

Han synes det er litt unødvendig, men jeg gir beng i hva han synes! Jeg vil ut og være sosial, og babyen min skal få mat når hun er sulten.

Synes det er unødvendig at jeg skal måtte pumpe eller planlegge ammetidspunktene hver gang jeg skal ut. Jeg vil ikke legge begrensninger for meg selv.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Synes folk skal få velge selv, men må innrømme at jeg også reagerer litt ekstra når jeg ser barn som så og si kan kneppe opp selv og stå og amme...

Og jeg tenker også at når barnet er så stort at det ikke fullammer og det går an å regulere litt, så tenker man seg om to ganger. Det blir noe annet med et spedbarn og en førstegangsmor som ikke aner hvor mye mat som trengs og hvor ofte.

Ikke minst tenker jeg mest på hvordan barnet har det når det ammer, og jeg kjenner mer enn nok folk som stresser under måltidene, så hvor stressa kommer ikke de barna til å bli?
Jeg syns også det er helt naturlig at barn under 1 år ammes hvor som helst. Men ble ubehagelig da en to åring på avdelingen til datteren min fikk pupp ved matbordet. Barna syns det var rart og spurte hva de drev med. Ellers er jeg superglad for at Norge er kommet så langt med ammingen i forhold til andre land.

Back
Topp