Amme - hvor ofte?

veenus

Forelsket i forumet
Sommerfuglene
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Hvor ofte ammer dere? Har til nå ammet når baby vil ha, ca 2-3 timer mellom hver gang. Helsesykepleier har sagt at jeg nå skal amme etter klokka og ikke gi noe før det har gått 3 timer. Dette for å unngå at baby bruker puppen som trøst for magevondt og lager seg en ond sirkel hvor han bare fyller på mer i magen og gjør magevondten verre. Erfaringer med dette? Kjenner jeg har vanskelig for å begynne å amme etter klokka og er redd for at jeg ikke skal få med meg økedøgn om jeg følger dette.
 
Har ammet utifra babyens ønske og behov. Aldri ammet etter klokka.
Noen ganger er trøstepupp det som trengs, men har ikke hatt baby med spesielt magevondt heller
 
«Helsesykepleierhar sagt at jeg nå skal amme etter klokka og ikke gi noe før det har gått 3 timer»

Dette høres rart ut synes jeg. Noen særskilt grunn til den beskjeden? Babyer er jo selvregulerende og kan vel ikke få for mye. Gi ungen mat oftere hvis den viser tegn. Ring en ammehjelper og bestill ny time hos hs for en klargjøring. Jeg ville også blitt bekymra over den tilbakemeldingen.
 
«Helsesykepleierhar sagt at jeg nå skal amme etter klokka og ikke gi noe før det har gått 3 timer»

Dette høres rart ut synes jeg. Noen særskilt grunn til den beskjeden? Babyer er jo selvregulerende og kan vel ikke få for mye. Gi ungen mat oftere hvis den viser tegn. Ring en ammehjelper og bestill ny time hos hs for en klargjøring. Jeg ville også blitt bekymra over den tilbakemeldingen.

Grunnen er at han ikke skal bruke puppen som trøst når han har vondt i magen. Slik at han bare fyller på og fyller på og ender med enda mer vondt i magen. Det var nok ingen misforståelse, hun sa akkurat det samme sist vi var der. Ønsker ikke å følge det selv, men barnefar er litt mer overbevist om at det beste er å høre på hs.
 
Har han mageknip da? Luft i magen?
Hvor gsmmel er han? Mange ting som spiller inn
 
Har han mageknip da? Luft i magen?
Hvor gsmmel er han? Mange ting som spiller inn

Han har melkeproteinallergi så har vært mye magevondt, jeg mener at han har lite vondt i magen nå.
 
Er HS fra 1950? Den tida hvor barn skulle få mat, tørr bleie hver 3 time og ellers ligge rolig i en seng uten stimuli?

alltid ammet på babys behov, den vet best hva den selv trenger - pupp. Pupp er trøst, smertestillende, sovemedisin og mat. Hvis baby har magevondt ville jeg heller hjulpet baby med å få ut luft etc - amming er faktisk supert til det (tilbakelent amming er prompe/bæsje-fabrikk), ellers bæretøy, kollikgrep, mageleie etc kan prøves :)
 
Hvor ofte ammer dere? Har til nå ammet når baby vil ha, ca 2-3 timer mellom hver gang. Helsesykepleier har sagt at jeg nå skal amme etter klokka og ikke gi noe før det har gått 3 timer. Dette for å unngå at baby bruker puppen som trøst for magevondt og lager seg en ond sirkel hvor han bare fyller på mer i magen og gjør magevondten verre. Erfaringer med dette? Kjenner jeg har vanskelig for å begynne å amme etter klokka og er redd for at jeg ikke skal få med meg økedøgn om jeg følger dette.

Ville habyttet til en annen helsesøster som er litt mer oppdatert på ammeveiledning ;) det er bare å ringe til helsestasjonen å spørre om å få en ny. Følg magefølelsen og gi babyen pupp når den har lyst på pupp, du, ingenting er mer naturlig enn det
 
Han har melkeproteinallergi så har vært mye magevondt, jeg mener at han har lite vondt i magen nå.
Så bra du opplever en bedring!
Følg magefølelsen din. Puppen og mamma skal være trøst, kos, mat, tørstedrikk og trygghet. Så lenge du synes det er greit at han vil ha brystet, at ikke du synes det blir for intenst, er det bare å gi. Det kan jo hende det noen ganger kan holde å være inntil og lukte og høre og kjenne mamma uten å skulle ha puppen, men det merker du fort
 
Så synd at det enda er folk, og til og med hs, som tror at baby kan bruke pupp som smokk :rolleyes:
Babyen bruker pupp som pupp, og det innebærer f eks smertestillende mot mageknip. La babyen få så mye han vil, og si til mannen din at 1950 ringte og ville ha helsesykepleieren sin tilbake.
 
Kan også bare legge til at jeg har ammet hver andre til tredje time på dagtid hele det første året. Det var så sulten babyen min var, og at det gikk tre timer mellom var heller uvanlig.
Mer varierende på natt, men likevel. Hvis babyene har spist for mye, gulper de som regel opp overskuddet ;)
 
Hadde også lengere perioder med magevondt fra nyfødt til 2-3 mnd. Ammet vel nesten hver time i perioder likevel...det var det hun ville ha:) for å være ærlig tror jeg hun ville ha hatt vondt i magen denne perioden uansett, selv om det slett ikke var snakk om allergi her da.... her gikk det seg nå til da hun etterhvert knekte prompekoden:hilarious:
 
Kunne det være en idé å kontakte ammehjelpen evt?
 
Ammet delvis etter klokke med nr.2, da han hadde mye magevondt og ubehag pga. refluks. Han gav da utrykk for å ville ha mat 24/7, noe som bare gjor det værre. Dermed funket det å ha en viss oversikt over når han fikk mat sist, altså hver 2-3 time.

Prøv deg fram og stol på magefølelsen :)
 
Det der snakket bestemoren til mannen om sist vi møttes. Men allerede da så nektet Hu å gjøre som de sa fordi Hu var uenig og ga babyen mat når den ville ha mat. Det der er skummelt. Jeg har to mme barn og ett mm barn. De får og har fått når de har etterlyst det uavhengig av kl. Har også refluks barn men man har refluks pga forskjellige ting så mine 2 reagerte forskjellig på mat, eldste spiste omtrent hele tiden mens nr 2 ville ikke ha mat.
 
Synes dere er vel harde her. Grunnen til rådet fra hs er for å redusere magevondt. Jeg tenker at mor selv må prøve seg frem. Det er ikke snakk om å "nekte barnet puppen" men å forsøke å drøye litt hvis barnet nettopp har spist for å avhjelpe magevondt hos barnet. Mor må se hva som hjelper. Barn med vondt vil jo ha behov for å sutte som trøst, men har selv sett på våre barn at hvis det er magevondt som er grunnen, så blir det verre av at babyen fyller seg så opp at de nesten sprenges. Vi har da forsøkt å se om vi kan få babyen i søvn i stedet, bære litt, vise spennende ting med farge og lys sånn at babyen roer seg ned. Det er ikke snakk om å "amme etter klokka" eller at babyen skal være sulten. Det er jo som sagt for å lindre magevondt for babyen i en periode de plages mer enn vanlig, og har ikke noe med 1950 å gjøre
 
Synes dere er vel harde her. Grunnen til rådet fra hs er for å redusere magevondt. Jeg tenker at mor selv må prøve seg frem. Det er ikke snakk om å "nekte barnet puppen" men å forsøke å drøye litt hvis barnet nettopp har spist for å avhjelpe magevondt hos barnet. Mor må se hva som hjelper. Barn med vondt vil jo ha behov for å sutte som trøst, men har selv sett på våre barn at hvis det er magevondt som er grunnen, så blir det verre av at babyen fyller seg så opp at de nesten sprenges. Vi har da forsøkt å se om vi kan få babyen i søvn i stedet, bære litt, vise spennende ting med farge og lys sånn at babyen roer seg ned. Det er ikke snakk om å "amme etter klokka" eller at babyen skal være sulten. Det er jo som sagt for å lindre magevondt for babyen i en periode de plages mer enn vanlig, og har ikke noe med 1950 å gjøre
Dette!

Det finnes en mellomting, og når barnet får vondt i magen av å henge i brystet 24/7 så er det klart at det går an å ha litt mer rutiner på maten, evt prøve smokk/bæretøy osv for å roe ned på andre måter. Hva med de som ikke ammes i det hele tatt? De får jo ikke bryst, men det er jo ikke sånn at de nektes nærhet, trøst eller mammas armer fordi.
 
Synes dere er vel harde her. Grunnen til rådet fra hs er for å redusere magevondt. Jeg tenker at mor selv må prøve seg frem. Det er ikke snakk om å "nekte barnet puppen" men å forsøke å drøye litt hvis barnet nettopp har spist for å avhjelpe magevondt hos barnet. Mor må se hva som hjelper. Barn med vondt vil jo ha behov for å sutte som trøst, men har selv sett på våre barn at hvis det er magevondt som er grunnen, så blir det verre av at babyen fyller seg så opp at de nesten sprenges. Vi har da forsøkt å se om vi kan få babyen i søvn i stedet, bære litt, vise spennende ting med farge og lys sånn at babyen roer seg ned. Det er ikke snakk om å "amme etter klokka" eller at babyen skal være sulten. Det er jo som sagt for å lindre magevondt for babyen i en periode de plages mer enn vanlig, og har ikke noe med 1950 å gjøre

Dette er jeg helt enig i, men ts har jo fått beskjed om ikke å amme med 3 timers intervall, og uansett hva hensikten til hs som kom med dette rådet var, så er det jo nettopp at løsningen er å vente så lenge som 3 timer som jeg synes er rart. Såklart kan man forsøke andre tiltak enn pupp når barnet er plaget om man tror at barnet er mett, men mtt barn har faktisk aldri ventet så lenge som 3 timer mellom måltidene på dagtid noen gang i fullammeperioden. Så for min del blir det litt bakvendt å tenke at det er klokka med 3 timersintervall som skal bestemme, når det faktisk aldri har vært noe vi har kunnet følge. Sånn jeg forstår det, er det et annet råd fra helsesøster enn det du kommer med. Det som du peker på her, er jeg såklart enig i :)
 
På første hjemmebesøk av helsesykepleieren var mini 2 uker. Jeg ammet sånn ca annenhver time gjennomsnittlig. Det kalte hun HYPPIG amming og anbefalt meg å trappe ned. På 6 ukers kontrollen spurte hun hvordan det gikk med den hyppige ammingen :))) Det koker greit inni meg bare jeg tenker på det enda.

Her får baby mat når hun vil ha mat, noen ganger går det 4 timer og andre ganger bare 1,5 time. Jeg gjør som ammehjelpen anbefaler!
 
Back
Topp