Amme en 1åring

Jeg syns du skal amme så lenge du føler for det jeg :) og ikke høre på eller bry deg om hva andre velger å gjøre.

Selv valgte jeg å slutte ved 6 mnd alder fordi jeg skulle ut i full jobb da hun var 7 mnd. Det var også veldig krevende å skulle amme fordi jeg måtte holde meg unna melkeprodukter.

Last edited:
Jeg sluttet å amme på natta når hu var 11 mnd, da fikk hu bare vann. Ammet på kvelden etter kveldsmat til hu var 15 mnd :) Bare bra å amme, så lenge du føler deg komfortabel med det :)

Gjør det som er rett for dere :)
Ammet til størstemann var 7mnd og minstemann 8mnd :)

Ammer enda minstemann på 1år. En gang etter bhg, i senga ved leggetid og litt på natta. Er dette for mye?
Opplever så ofte at folk reagerer negativt når de får vite at jeg enda ammer. Helsesøster pusha også veldig på at jeg skulle slutte nattammingen i fra 8mnds alder, men har nå sluttet og spørre. Antar hun da at vi har sluttet? Er det ikke mange som ammer ettåringen i dag? Hvor lenge og mye ammet du barnet/barna? :)
Jeg ammet så lenge datteren min ville. Da hun var 1 år fikk hun både etter frokost. Etter dupp en til ettermiddagen og alltid på kvelden. Ofte på natta også. Sluttet med nattammingen da hun var 16 mnd og det gikk mye bedre enn fryktet. Tok avvenning selv. Føler alle i familien maste om at nå må du slutte når snuppa var 1. Helsesøster syntes det var supert:) Ammet ikke offentlig lengre da for jeg følte alle var imot det. Sluttet helt da hun var 1.5 år. Mest pga press og mas må jeg innrømme. Men ble gravid før jeg sluttet så sånn sett var det jo fint at hun glemmer puppen før babyen straks kommer;)

Synes absolutt ikke du ammer for mye:) Uansett er det et valg etter hva barnet og du ønsker. Helsesøster har ingenting med å mase om dette. Tenk så godt og trygt barnet ditt har det. Håper du ammer så lenge dere begge to vil. Og ikke gir etter for press som meg.

Så bra!!! Det er supert for immunforsvaret til de små :) jeg skal selv amme "lenge" dvs i alle fall til hun er 15 mnd eller noe sånn, så lenge det lar seg gjøre :)
Du reduserer også sjansen for brystkreft jo lengre du ammer :)
WHO anbefaler vel å amme til barnet er 2 år :)

Du sier selv at du har lite lyst til å tvinge han til å slutte - da lar du det bare være! La helsesøster være helsesøster, og gjør det du synes er best for dere. Amming er sunt for både mor og barn, også etter første leveår. Fatter ikke at det er så mye fordommer om amming utover ett år, utrolig hvor lite opplyste folk er.

Storesøster her fikk så lenge hun ville. Husker ikke akkurat hvor mye hun fikk ved ettårsalderen, men ihvertfall ikke noe mindre enn hva du beskriver. Hadde senga hennes ved siden av vår, så var ikke noe stress å nattamme. Hun sluttet selv å våkne på natta da hun begynte i barnehagen, da var hun 17 mnd, og jeg ca tre måneder gravid med nestemann. Ammet gjennom hele svangerskapet med lillebror, og litt etter at han ble født. Etter at han kom (en drøy måned før hun ble to), måtte jeg avvise henne en sjelden gang (nei, nå er det lillebror som får, du må vente), og en måned eller to etter toårsdagen var hun forsynt for godt. Da var puppen bare lillebror sin. Satser på at han vil fortsette en stund til, han er bare åtte måneder. :)

Som alle over sier, bare å fortsette! Det er sunt :) Og ingen andres sak!! Her måtte jeg slutte etter bare 2 uker, så jeg synes du er heldig som kan amme så lenge :D hvis jeg får amme neste gang, så håper jeg å holde på lenge!! Gir mme på flaske til min på 13 mndr (måtte jo siden jeg kkke kunne amme) og tenker ikke slutte med det med det første heller, selv om folk også mener han er for stor

Back
Topp