Amme en 1åring

litjpiå

Glad i forumet
Ammer enda minstemann på 1år. En gang etter bhg, i senga ved leggetid og litt på natta. Er dette for mye?
Opplever så ofte at folk reagerer negativt når de får vite at jeg enda ammer. Helsesøster pusha også veldig på at jeg skulle slutte nattammingen i fra 8mnds alder, men har nå sluttet og spørre. Antar hun da at vi har sluttet? Er det ikke mange som ammer ettåringen i dag? Hvor lenge og mye ammet du barnet/barna? :)

Synes det er kjempeflott at du ammer enda :) Det er jo knallsunt. Skulle ønske jeg kunne gjort det enda, men det ble ikke sånn.

Eldste sluttet jeg helt når han var 9 mnd. Han var ikke interessert lenger.
Minste må ammes i søvn (10 mnd) og når han våkner i 5 tiden. Skulle gjerne vært ferdig med det...

Jeg måtte kutte ut amminga etter seks måneder, så jeg syns du er heldig! Lillebror har bikket seks måneder, og jeg ammer fortsatt, så håper veldig at jeg skal kunne amme til ett år. :)

For både snuppa og meg var det nok da hun var 11 mnd. På slutten da fikk hun pupp før hun la seg, ellers ingenting. Plutselig en dag sluttet vi bare, og både hun og jeg var fornøyd med det.

Gjør det som er riktig for DEG! Er ikke så nøye hva alle andre tenker, mener og tror. Det som er fakta - er at det Iallefall er sunt å amme, så hold på så lenge du vil :)

Hvis dere er komfortable med det er det ikke for mye :) Jeg tror jeg ammet storebror ca.3 ganger om dagen da han var 1 år :)

Flott for dere tenker jeg og må gjøre det som er riktig for dere.

Her holdt vi på til han var 19mnd. Kun 1 gang for dagen i slutten før det helt gav seg.
Syns det var veldig fint at han tok iniativ til å avslutte og at ikke vi måtte avvenne:)

Vet du, gjør det som passer deg og barnet best!

Jeg ammet frøkna her helt til hun var nesten to år.
Det siste halve året bare på natta/tidlig morgen. Sånn mellom 3-5.

Ikke bry deg om hva andre mener om det så lenge dere koser dere med det :-)

Jeg ammet mine oftere enn det når de var 1 år. :) Nesten halvparten av 1-åringene blir ammet, og det er klart det beste for barnet. Håpløst om du får negative reaksjoner på det. Helsesøstra di høres også litt pussig ut? Det er meningen at hun skal gi deg amme- og kostholdsanbefalingene fra helsedirektoratet, ikke finne på sine egne. Helsedirektoratet anbefaler at barn over 1 år ikke nattammer mer enn to ganger hver natt, for å være på den sikre siden med tannhelsen. (Det er ikke bevist skadelig effekt på tennene ved å amme oftere heller.) Det er ikke meningen at hun skal be deg begrense nattamming før ungen er fylt 1 år. I tillegg har helsemyndighetene som mål at flere skal amme lengre, og det høres det jo ikke akkurat ut som om du er blitt oppmuntret til.

• Liker
Reactions: Io
Det bestemmer du! Andre trenger ikke legge seg opp i det. :)

Vet du, det har ingen andre noe med! Hvis du vil amme og småtten din vil amme, da ammer du så mye du vil :)

Jeg måtte kutte ut ammingen da mini var litt over 14 mnd, da var jeg tom for melk. Hadde det vært opp til ham hadde han kunnet amme i flere år, han er helt puppegal ennå stakkars. Ammet bare om kvelden de siste månedene jeg da, fikk ikke nok melk til å kun amme i begynnelsen heller.

Am med god samvittighet du, du kjenner selv på når det er nok. Jeg hadde fortsatt ammet mini hvis jeg hadde kunnet.

Takk for fine og oppmuntrende svar! <3 har så lite lyst til å tvinge han til å slutte, så det er godt å høre at jeg ikke må det for en gangs skyld! Planen var egentlig å ikke bry seg hva andre skulle mene, men når til og med hs pusher på, så blir man litt usikker rett og slett.

• Liker
Reactions: Io
Jeg ammet til han var 13 mnd :) Fikk en slurk på natta om han våknet. Syns det var trist å slutte jeg

Det er det ingen som har noe med. Bare kos dere. Vi fikk kjeft pga mme( jeg fikk ikke ammet) og hu var klar til å gi seg når hu var 18 mnd. Ta det som passer dere best. Min svigermor sluttet å amme yngste når han kom bort og fant puppen selv. Da følte hu at det var nok.

Ammer enda minstemann på 1år. En gang etter bhg, i senga ved leggetid og litt på natta. Er dette for mye?
Opplever så ofte at folk reagerer negativt når de får vite at jeg enda ammer. Helsesøster pusha også veldig på at jeg skulle slutte nattammingen i fra 8mnds alder, men har nå sluttet og spørre. Antar hun da at vi har sluttet? Er det ikke mange som ammer ettåringen i dag? Hvor lenge og mye ammet du barnet/barna? :)

Jeg ammer fortsatt min 1,5 år gamle datter. Helsesøster syns det er helt fantastisk og begrunnet det med at det fortsatt er mye antistoffer i melka som er ekstra kjekt når barnet går i bhg. Er nok noe i det, for snuppa har bare hatt én dag borte fra bhg og det var pga tannfrembrudd så hun ikke hadde sovet natta før og trengte å slappe av hjemme :p

Hun har selv kuttet ned på ammingen uten at jeg har gjort noe for å oppmuntre til slutt.
Hun vil bare ha før leggetid, hvis hun våkner om natta og hvis hun er veldig sliten etter bhg. De to siste skjer nesten aldri lenger og innimellom vil hun heller ikke ha kveldspupp, så det går nok mot slutten her ;)

Jeg har fått høre mye rart fra folk som ikke liker at mini fortsatt får pupp...jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor de i det hele tatt gidder å irritere seg over noe som overhode ikke angår dem, eller som påvirker dem på noe vis :p

Kos dere med amming til det enten ikke er kos lenger, barnet slutter av seg selv, tomt for melk eller hva som helst - så lenge det er ditt eget valg og både du og barnet er klare for å slutte :)

Back
Topp