Amme eller ikke?

LilleE <3

Gift med forumet
Novemberlykke 2015
Eg har så problem med å bestemme hva eg skal gjøre.
Eg hadde i utgangspunktet når eg var gravid, plan om å fullamme. På barsel fikk eg ikke noe hjelp med amminga og på 3 dag hadde hun gått for mye ned i vekt og vi måtte begynne med MME. Etter det har produksjonen gått opp og ned, eg har klart å ha så mye at vi kun hadde 1-2 flasker per dag, mens nå etter forskjellige medisiner og adrenalin sprøyte, dager der eg ikke hadde liv å amme og mye stress, nå har produksjonen gått omtrent helt ned, eg pumper ut 10-20 Ml til sammen! Hun vil som regel ikke drikke fra puppen og når hun faktisk vil det, så holder hun ut i Max 5 min.
Eg hadde i utgangspunktet bestemt at det var for mye stress og tar så mye av meg at eg bare skulle gi hun MME og slutte å amme. Men eg var på 4mnd kontroll i dag og når eg snakket om dette med helsesøster så sa hun at eg burde prøve å få opp produksjonen igjen, for det er så myyyye bedre for barnet, at til og med kun 10ml morsmelk er bedre en ingenting. Og at det er verdt all stresset og jobben det kommer Til med å ta.

Jeg fullammer, men skal begynne å gi mat nå snart.. kommer til å amme til han er 8-12mnd... meeen jeg syns det er altfor mye ammepress. Vist det er mer stress en kos er det vel bedre med mme? Det blir jo like bra barn av morsmelksbarn som erstatningsbarn. Stresser du, så vil jo barnet ditt merke det og gjerne bli streSet selv

Det er ikke verdt det! Støtter deg 100% i å slutte nå! Du har gjort en kjempe innsats!!!
Ift forebygge allergi, så er det kun de første 4 mnd.

Hadde jeg vært deg hadde jeg sluttet... Hadde flaskebarn med nr 1 etter bare kav og styr med ammingen. Var ett vanskelig valg og føltes som ett nederlag å i det heletatt måtte ta det valget... Men så godt det var når jeg hadde bestemt meg, en ny tilværelse for både liten og stor! :)

Jeg har planer om å trappe ned ammingen og slutte når hun er ca 6 mnd.

Det er ikke verdt det! Støtter deg 100% i å slutte nå! Du har gjort en kjempe innsats!!!
Ift forebygge allergi, så er det kun de første 4 mnd.
Så bra du sa det, for det er allergien eg har bekymret meg mest for. Takk :)

Hadde jeg vært deg hadde jeg sluttet... Hadde flaskebarn med nr 1 etter bare kav og styr med ammingen. Var ett vanskelig valg og føltes som ett nederlag å i det heletatt måtte ta det valget... Men så godt det var når jeg hadde bestemt meg, en ny tilværelse for både liten og stor! :)

Jeg har planer om å trappe ned ammingen og slutte når hun er ca 6 mnd.
Føler litt på det der også, for da eg hadde bestemt meg for å slutte så var det ganske deilig. Og nå når hun dama begynte med ammepresset igjen, og eg begynte å tenke på å få opp produksjonen ble eg helt stresset
Og så hadde eg sikkert ikke fått det ordentlig på plass før hun ble 6mnd. Og da skal man jo begynne å trappe ned uansett

Min hs sier at det er helt greit med mme. Har aldri fått noen pekefinger fra henne fordi jeg valgte å slutte å amme da ting ikke fungerte.:)

Føler litt på det der også, for da eg hadde bestemt meg for å slutte så var det ganske deilig. Og nå når hun dama begynte med ammepresset igjen, og eg begynte å tenke på å få opp produksjonen ble eg helt stresset
Og så hadde eg sikkert ikke fått det ordentlig på plass før hun ble 6mnd. Og da skal man jo begynne å trappe ned uansett

Skjønner ikke helt hvorfor hun skulle begynne å mase om det.. Gjør det du kjenner er best! :)

Fikk også høre at litt morsmelk var bedre enn ingen, MEN hun sa også at det behovet ble dekket av minimalt med mm. Det hun foreslo var å gi mme på dagtid og legge lille til på natten (litt fordi det er så enkelt å bare slenge ut puppen ;))

Fikk også høre at litt morsmelk var bedre enn ingen, MEN hun sa også at det behovet ble dekket av minimalt med mm. Det hun foreslo var å gi mme på dagtid og legge lille til på natten (litt fordi det er så enkelt å bare slenge ut puppen ;))
Føler at eg hadde sikkert da vekket hun opp vist eg skulle draske hun ut av sengen for å drikke, eg pleier bare å holde flasken til hun mens hun fortsatt ligg i si seng

Kjenner meg en del igjen i det du skriver. Jeg fullammet de første 7 ukene men måtte gå over til delamming fordi lille ikke la på seg. Lillemann blir 4mnd i morgen og jeg har delammet (ammet natt og gitt mme på dag) helt frem til nå men for en uke siden orket jeg ikke mer styr med pumping og bestemte meg for å slutte der og da (ble kvalm bare av å se pumpen på slutten). Det var faktisk litt sårt de første dagene men nå kjenner jeg hvor mye bedre dagene mine er og jeg angrer ikke et sekund!

Hadde 4mnd.kontroll forleden dag og fikk skryt av hs for at jeg har holdt ut såpass lenge med delamming. Delamming er fryktelig mye jobb og all ære til oss som har drevet/driver med det :-)
Synes du skal slutte om du vil selv. Jeg mener det er viktigere å nyte tiden og ha det bra med seg selv enn å føle seg presset til å stresse med ammingen :-)

Føler at eg hadde sikkert da vekket hun opp vist eg skulle draske hun ut av sengen for å drikke, eg pleier bare å holde flasken til hun mens hun fortsatt ligg i si seng
Ååh du har i egen seng :) her har det ikke helt fungert, så ligger ofte i vårt med oss.

Synes du er kjempetøff som har styrt så lenge allerede, så synes det er helt innafor å gå over til mme og flasker :)

Jeg skjønner deg veldig godt og styrer med mye tanker omkring det selv. Jeg kom hjem fra sykehuset med notat på epikrisen om at delamming er målet grunnet lav melkeproduksjon. Plutselig fullammet jeg likevel. Nå er han 5 mnd. Men så, etter tre runder med sykdom, har han utviklet brystvegring og vi har surret til spisemønsteret en del. Vi del-ammer igjen, men jeg har kommet helt ut av det, syns ikke jeg gjær annet enn å tilby mat. Blir så frustrert når han ikke tar pupp, så gir han flaske, men den vil han leke med. Etter å prøve lenge så spiser han, men så blir jeg sittende og lure på om jeg presser i han mat. Jeg skifter mellom å være redd for at han sulter og redd for at jeg over-forer han. Så nå får han både mm og morsmelk, pupp og flaske, og i tillegg har vi begynt med fast føde. Jeg er lei av pumpen, og merker at melken forsvinner sakte men sikkert. Jeg kan gå 100% inn for å øke produksjonen igjen, men det vil bli 4.gang jeg gjør det... Vet ikke om jeg skal droppe det eller ikke jeg heller.

Min HS sier det samme :)
Min hs sier at det er helt greit med mme. Har aldri fått noen pekefinger fra henne fordi jeg valgte å slutte å amme da ting ikke fungerte.:)
Høres ut som deres helsesøstre er litt mer forståelsesfull en ka min er. Hun ble også illsint når eg bestemte for å gi hun litt grøt like etter hun var 3 måned, selv om det gjorde at hun endelig sov på natta, før sovnet hun tidligst kl 4 om natta, nå sovner hun 8/9

Når jeg leser over mitt eget innlegg etter å ha lagt det ut, så kjenner jeg at jeg virkelig har gjort alt jeg kan i forhold til amming. Blir mme.
Enig med deg, synes du har gjort alt du ka , du fortjener litt fri, altså å ikke hele dagen går kun i å stresse med mat

Ååh du har i egen seng :) her har det ikke helt fungert, så ligger ofte i vårt med oss.

Synes du er kjempetøff som har styrt så lenge allerede, så synes det er helt innafor å gå over til mme og flasker :)
Ble egen seng ja etter 2. Mnnd. Da hun sov så urolig med oss.

Kjenner meg en del igjen i det du skriver. Jeg fullammet de første 7 ukene men måtte gå over til delamming fordi lille ikke la på seg. Lillemann blir 4mnd i morgen og jeg har delammet (ammet natt og gitt mme på dag) helt frem til nå men for en uke siden orket jeg ikke mer styr med pumping og bestemte meg for å slutte der og da (ble kvalm bare av å se pumpen på slutten). Det var faktisk litt sårt de første dagene men nå kjenner jeg hvor mye bedre dagene mine er og jeg angrer ikke et sekund!

Hadde 4mnd.kontroll forleden dag og fikk skryt av hs for at jeg har holdt ut såpass lenge med delamming. Delamming er fryktelig mye jobb og all ære til oss som har drevet/driver med det :-)
Synes du skal slutte om du vil selv. Jeg mener det er viktigere å nyte tiden og ha det bra med seg selv enn å føle seg presset til å stresse med ammingen :-)
Er jo full jobb det med delammingen

Takk for svar alle sammen. Eg har bestemt meg for å ikke stresse med amming. Med alt det styret rundt medisiner og plutselig hyper allergi, da har eg ikke overskudd til å holde på med pumping og amming.

Back
Topp