Aming ?

x1xBertaa

Flørter med forumet
Jeg vil helst amme onkelig. Men jeg har blitt så sinsykt sår på brystvortene mine nå, så tokk en liten pause fra selve aminga !
Men jeg pomper meg minst 2-3 ganger om dagen, sån at jenta mi skal få i seg litt morsmelk vertfall..
Men så lenge jeg pomper meg mister jeg ikke melka da ??
Er så redd for å miste melka mi, siden jeg ønsker virkelig å amme henne.. Men vil jeg være like sår som det jeg var når jeg amma henne, når jeg bynner å amme henne igjen nå ??
Eller vil det bli bedre også når jeg pomper meg ? Er ikke like vondt å pompe !

Jeg brukte også skjold i en periode hvor jeg var veldig sår, blødde fra den ene brystvorten og var veldig sår på den andre siden. Hadde litt problemer en liten stund men det gikk heldigvis over med god hjelp. Lufttørking og Purelan(eller annen brystvortekrem med lanolin) som de andre her nevner hjalp godt.

Egentlig så skal man ikke bli sår så mye lenger enn den første uken eller så(og selv da skal det helst gå over av seg selv noen minutter etter at barnet har blitt lagt til). En av de vanligste grunnene til at man blir sår er faktisk feil ammestilling og hvis barnet er for langt unna kroppen når man ammer. Er barnet for langt unna så suger det seg fast og det kan endte opp med å gjøre veldig vondt(små barn kan suge nesten like hardt som en industristøvsuger).

Har du vurdert å spørre Ammehjelpen om litt veiledning(det er gratis og man kan sende e-post eller ringe) eller hvis dere har en ammepoliklinikk på sykehuset der hvor du bor er det ofte god hjelp å få der.

Link til ammehjelpen: http://www.ammehjelpen.no/fa-ammehjelp

God bedring!

Leste forresten at 88 % av de norske kvinnene som ammer melder om små eller store problemer ved amming men at de fleste problemene lot seg løse ved god og tidlig veiledning. Ikke la det skurre og gå men be om hjelp fra profesjonelle :)

Du mister iallefall ikke melka så lenge du pumper deg for da holdes melkeproduksjonen i gang. Jeg var også EKSTREM sår når jeg ammet i starten så jeg vet at det er jævlig, men jeg må likevel råde deg til å legge henne til brystet så ofte som du kan klare. Dette for at hun skal lære å suge fra brystet(blir jo noe annet når hun får det fra flaska).
Føler virkelig med deg for jeg kan omtrent kjenne smerten bare jeg snakker om det. Råder deg forresten til å bruke skjold når du ammer henne og til å smøre og lufttørke etter amminga. Dette lindrer noe iallefall[:)]

Amme skjold. Lanolin brystvorte krem.
Man er ikke altid like sår, går litt i perioder, viss du føler du blir sår igjen ta en kort pause og pump, for å få vilt brystvorten før du ammer igjen.
Lykke til[;)]

Kjenner meg så igjen. Brystvortene var så såre at det rant blod ut av munnviken på nurket når hun var 3 dager gammel. Etter en uke hjemme me tårer hver gang jeg skulle amme, var hun urolig hele tiden og jeg tok henne til sykehuset, der viste det seg at hun ikke tok til seg nok mat. Jeg prøvde alt. Albueskjell, lufttørking, brystvortekrem og ammeskjold, men ingenting funket. For å få kontroll på hva hun fikk i seg, pumpet jeg i 2, nesten 3, uker og brystvortene ble kjempefine mens jeg holdt på. melkeproduksjonen holdt seg fortsatt oppe, og etter en stund gikk jeg tilbake til amming, og ting gikk bedre enn noen gang. Ingen problemer etterpå [:)] Ikke mist motet hvis det er dette du virkelig vil. Men det er bare min mening [:)] Lykke til[:D]

Jeg full pumpa de to første mnd av mini sitt liv, jeg hadde drit mye melk.

Hvis du har sittet i sofaen og blitt sår, så må du ligge en stund å amme.. for da ganger hun ikke opp såret igjen.. Evt bruke tvillingstilling (google litt, så finner du bilde av det)

Så anbefaler jeg faktisk å bruke truseinnlegg innerst mot puppen (bare klipp det i 2) så ammeinnlegg utenpå der igjen..
Den henger seg ikke fast i puppen og såret gror mye lettere..

(jeg hadde blødende sår i 9 uker, før jeg prøvde truseinnlegg, da grodde det på en uke)

Back
Topp