Amh verdi på 5

Sofia85

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Jeg har tatt blodprøve hos fertilitetsklinikk, med beskjed om at jeg har lave amh verdier (antimüller hormon). Dette hormonet gir en indikasjon på hvor mye egg jeg har igjen. Ble ganske sjokkert, da jeg er 32 og forventet ikke den beskjeden riktig enda. Noen med liknende erfaringer eller vet hva dette egentlig betyr?

Verdi over 3 betyr at du regnes som fertil. Men 5 er ganske lavt til å være bare 32 år. Det gir en indikasjon på hvor mange eggsekker som er på lager, altså hvilken respons man kan forvente hvis man stimulerer eggstokkene dine. Det sier dog ingenting om kvaliteten på eggene. Det er det FSH (vurdert sammen med østradiol) som gjør. FSH må måles tidlig i en syklus hvis den skal gi korrekt informasjon. Tipper fertilitetsklinikken gir deg mye bedre svar enn det jeg klarer å formidle... Masse lykke til!!

Det har vel blitt testet for fler ting om du har gjort det på en fertilitetsklinikk!? Som Krølle skriver så er det FSH som sier noe om kvaliteten[emoji5] har du tatt blodprøver på flere dager gjennom syklusen, eller bare 1? 5 er ganske lavt for din alder, men er ikke krise om kvaliteten er bra[emoji5] hvilke klinikk har du tatt på??

Fsh var på 14, som var litt mye (fikk tr søndag så prøven ble tatt mandag CD2). Derfor skal jeg tilbake å ta ny FSH på CD1 for å være sikker..vet ikke hva høy FSH betyr?

Det har vel blitt testet for fler ting om du har gjort det på en fertilitetsklinikk!? Som Krølle skriver så er det FSH som sier noe om kvaliteten[emoji5] har du tatt blodprøver på flere dager gjennom syklusen, eller bare 1? 5 er ganske lavt for din alder, men er ikke krise om kvaliteten er bra[emoji5] hvilke klinikk har du tatt på??

Se kommentar over vedr FSH. Øvrige hormoner var innenfor normalen. Ble kun tatt CD2. Gjort hos medicus. Tok også gyn undersøkelse, alt så greit ut ellers, men har ikke så mange egg i eggstokken (kun 4 poser på hver side). Var der i dag, hun mente el ville skje ila 2-3 dager. CD 9 i dag.

Fsh var på 14, som var litt mye (fikk tr søndag så prøven ble tatt mandag CD2). Derfor skal jeg tilbake å ta ny FSH på CD1 for å være sikker..vet ikke hva høy FSH betyr?

Desto høyere FSH tidlig i syklus, jo dårligere kvalitet er det på egga! Du kan lese om det her:

https://medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/

Men hva regnes som høy vet jeg ikke! Har sett mange med mye høyere enn din! Jeg har på 7,4, og min anses som normal!

Men best å la lege forklare deg tror jeg[emoji5]

d0db7d987038db3b96b3063c4d0cce2e.png

Står at FSH mellom 5 og 20 er normalt på prøver som er tatt mellom dag 2 og 5 i syklus, så da er du innenfor normalen[emoji5]

Se kommentar over vedr FSH. Øvrige hormoner var innenfor normalen. Ble kun tatt CD2. Gjort hos medicus. Tok også gyn undersøkelse, alt så greit ut ellers, men har ikke så mange egg i eggstokken (kun 4 poser på hver side). Var der i dag, hun mente el ville skje ila 2-3 dager. CD 9 i dag.

Var der jeg tok utredningen min også, i Trondheim![emoji5]

Normalområdet for FSH tidlig i syklus er 2,8-11,3 så du ligger litt over. Høy verdi kan tyde på dårligere eggkvalitet, men det er nok lurt å ta prøven om igjen fordi verdiene varierer veldig gjennom døgnet, og skilles ut i pulser. Håper du får en god gjennomgang av prøvene sammen med gyn, hva de betyr og evt hvilke konsekvenser det har. Bra du fanget det opp nå da, og ikke ventet til du ble «gamlis» på 37 som jeg!! Satser på at du får spiren din snarlig! Lykke til [emoji1303]

d0db7d987038db3b96b3063c4d0cce2e.png

Står at FSH mellom 5 og 20 er normalt på prøver som er tatt mellom dag 2 og 5 i syklus, så da er du innenfor normalen[emoji5]

Ah takk! Ble alvorlig bekymra der. Både lite egg MED lav kvalitet[emoji22] gyn på medicus mente 14 var i øvre grense. Får Google litt selv!

Back
Topp