Amh-nivå

Maja94

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
✨️Julestjernene2023✨️
Dette blir en lang post men er nødt til å lufte meg litt.

Sluttet med prevansjon i desember, eneste måneden vi har truffet på eggløsning var for 2 uker siden. Tempet og fant ut at jeg ikke hadde hatt eggløsning og progresteronnivå en uke etter var under 3. Bestilte time til Hausken-klinikken og kom derifra nå.

Alle prøver var fine, amh-nivå var på 10,4. Det var innenfor nornalen men i nedre sjiktet i forhold til alder på 29 år. Hadde 12 eggsekker, 6 på hver side. Hadde en vanncyste som kanskje forhindret eggløsning men fikk metformin og dobbel letrozol som kunne booste det litt.

Fikk en ekkel magefølelse for gynekologen var tidlig ute med å snakke om IVF og mente det bare var 50% sannsynlighet for at jeg kunne bli gravid på egenhånd og hadde dårlig tid med tanke på alder. Vi blei enige om at det beste alternativet var å prøve letrozol et par måneder først før vi gjør noe mer men det var helt opp til meg. Syns det er veldig drastisk å hoppe rett over på IVF? Jeg har vært gravid 3 ganger tidligere uten problem, har 1 barn, en spontanabort og en medisink abort for en del år siden. Lurer veldig på hva de hadde sagt på et offentlig sykehus eller om gynekologen presser på med IVF for å tjene mer penger?

Er det flere her med samme AMH-verdi? Blei stressa over om jeg plutselig har veldig dårlig tid. Vil gjerne høre erfaringer på metformin og letrozol også :-)

Sluttet med prevansjon i desember, eneste måneden vi har truffet på eggløsning var for 2 uker siden. Tempet og fant ut at jeg ikke hadde hatt eggløsning og progresteronnivå en uke etter var under 3. Bestilte time til Hausken-klinikken og kom derifra nå.

Alle prøver var fine, amh-nivå var på 10,4. Det var innenfor nornalen men i nedre sjiktet i forhold til alder på 29 år. Hadde 12 eggsekker, 6 på hver side. Hadde en vanncyste som kanskje forhindret eggløsning men fikk metformin og dobbel letrozol som kunne booste det litt.

Fikk en ekkel magefølelse for gynekologen var tidlig ute med å snakke om IVF og mente det bare var 50% sannsynlighet for at jeg kunne bli gravid på egenhånd og hadde dårlig tid med tanke på alder. Vi blei enige om at det beste alternativet var å prøve letrozol et par måneder først før vi gjør noe mer men det var helt opp til meg. Syns det er veldig drastisk å hoppe rett over på IVF? Jeg har vært gravid 3 ganger tidligere uten problem, har 1 barn, en spontanabort og en medisink abort for en del år siden. Lurer veldig på hva de hadde sagt på et offentlig sykehus eller om gynekologen presser på med IVF for å tjene mer penger?

Er det flere her med samme AMH-verdi? Blei stressa over om jeg plutselig har veldig dårlig tid. Vil gjerne høre erfaringer på metformin og letrozol også :)
Jeg synes det lyder drastisk. 29 er jo ikke en høy alder i denne sammenhengen, og du er jo innenfor normalområdet. Virker logisk å prøve litt forskjellig :)
Samtidig er det vel en del ventetid på offentlig ivf, så om man vurderer det, er det vel ikke helt dumt å stille seg i kø mens man tenker?

Jeg synes det lyder drastisk. 29 er jo ikke en høy alder i denne sammenhengen, og du er jo innenfor normalområdet. Virker logisk å prøve litt forskjellig :)
Samtidig er det vel en del ventetid på offentlig ivf, så om man vurderer det, er det vel ikke helt dumt å stille seg i kø mens man tenker?
Takk for svar :) Jeg kan ikke bli henvist til offentlig før i slutten av året da vi akkurat har begynt å prøve. Har jo bare fått prøvd en måned jeg vet jeg ikke hadde eggløsning. Blei bare så satt ut etter timen og enda mer bekymret.. Hausken hadde ingen ventetid :-)

Takk for svar :) Jeg kan ikke bli henvist til offentlig før i slutten av året da vi akkurat har begynt å prøve. Har jo bare fått prøvd en måned jeg vet jeg ikke hadde eggløsning. Blei bare så satt ut etter timen og enda mer bekymret.. Hausken hadde ingen ventetid :)
Jeg ville hatt med i bakhodet at de tjener penger på å anbefale deg mer behandling...

Jeg ville hatt med i bakhodet at de tjener penger på å anbefale deg mer behandling...
Ja, klamrer meg fast til det da, at han er jo interessert i penger.. allikevel ble jeg ganske skremt av 50% sjans bare. Mistet litt håpet :(

Med tanke på amh og alder, så er jo det helt greit... Jeg hadde 12,5 som 28 liksom. Det også regnes som normalen. Nå måtte vi ha ivf pga sædkvaliteten da; men hun på klinikken sa også at det var ingenting som hindret oss i å bli gravide på egenhånd; det bare KUNNE potensielt ta lang tid, pga sædkvaliteten..

Og vi gikk privat.
Hun private gynekologen henviste til offentlig IVF.
Tror ikke dere hadde fått godkjent ivf offentlig engang; siden det ikke er noe galt med prøvene deres, og dere ikke har prøvd over 1 år. :P
Nei, ville gitt det til desember, og så fått henvisning til det offentlige. 29 er ingen alder....!!

Med tanke på amh og alder, så er jo det helt greit... Jeg hadde 12,5 som 28 liksom. Det også regnes som normalen. Nå måtte vi ha ivf pga sædkvaliteten da; men hun på klinikken sa også at det var ingenting som hindret oss i å bli gravide på egenhånd; det bare KUNNE potensielt ta lang tid, pga sædkvaliteten..

Og vi gikk privat.
Hun private gynekologen henviste til offentlig IVF.
Tror ikke dere hadde fått godkjent ivf offentlig engang; siden det ikke er noe galt med prøvene deres, og dere ikke har prøvd over 1 år. :p
Nei, ville gitt det til desember, og så fått henvisning til det offentlige. 29 er ingen alder....!!
Tusen takk for oppløftende ord :Heartred har vært så lei meg siden i går! Denne kommentaren hjalp skikkelig. Ser for meg at jeg har skikkelig dårlig tid og ikke har flere egg igjen innen et par år. Gøy å være en krisemaksimererlaughing4 Takk! Det var akkurat det jeg ville høre :-)

Ja, klamrer meg fast til det da, at han er jo interessert i penger.. allikevel ble jeg ganske skremt av 50% sjans bare. Mistet litt håpet :(
Jeg skjønner ikke hvordan han skal kunne anslå 50% basert på disse verdiene og alder. Jeg ville sikkert blitt stresset selv, men sett fra utsiden lyder det som en sleivete og unøyaktig måte å snakke på (og ikke minst unødvendig). Som Lillafrosk sier - gi det tid. Når tallene er fine nok til at dere ikke oppfyller kriterier for offentlig IVF tenker jeg at det ikke er grunn til å tro at ikke dere kan få det til på den vanlige måten mens dere venter :)

Jeg skjønner ikke hvordan han skal kunne anslå 50% basert på disse verdiene og alder. Jeg ville sikkert blitt stresset selv, men sett fra utsiden lyder det som en sleivete og unøyaktig måte å snakke på (og ikke minst unødvendig). Som Lillafrosk sier - gi det tid. Når tallene er fine nok til at dere ikke oppfyller kriterier for offentlig IVF tenker jeg at det ikke er grunn til å tro at ikke dere kan få det til på den vanlige måten mens dere venter :)
Tusen takk for støttende ord :Heartred

Amh er ikke problemet her. Høres ut som det er noe annet.
Masse lykke til.
Nei, ingenting annet :) spurte flere ganger om det var eneste årsak og han begrunna det med at siden amh var i nedre sjiktet tok det nok lengre tid å bli gravid og jeg hadde ikke såå god tid og anbefalte derfor IVF

Nei, ingenting annet :) spurte flere ganger om det var eneste årsak og han begrunna det med at siden amh var i nedre sjiktet tok det nok lengre tid å bli gravid og jeg hadde ikke såå god tid og anbefalte derfor IVF
Nei, den er ikke dårlig :). Eggkvaliteten er viktigst, så hvis du har gode fsh verdier. Kjør på naturlig, så kan du heller ta ivf senere dersom det tar for lang tid.
Ivf er et tøft løp. Har to ICSI barn.

Er det flere her med samme AMH-verdi? Blei stressa over om jeg plutselig har veldig dårlig tid. Vil gjerne høre erfaringer på metformin og letrozol også :)
Merkelig fra legen å si dette til deg. Jeg er 41, og AMH på kun 5, FSH på 9 , men min gynekolog mente at alle mine verdier er innenfor normalområdet og at jeg skal kunne bli gravid naturlig, men at det kan ta tid pga. alder (ikke fått anbefalt IVF).

Du er jo mye yngre, og har ikke dårlige verdier. Ville prøvd naturlig først, og om det ikke lykkes vurdere IVF.

Jeg skjønner godt at du blir bekymret når du får denne beskjeden. Legen skal liksom komme med gode råd, og man lytter jo på fagpersoner i god tro om at det vil komme noe godt ut av det... Vi startet samtidig som dere. Sluttet på ppiller i desember, og i januar hadde jeg eggløsning. I februar vet jeg ikke helt hva som skjedde, men tror ikke jeg hadde eggløsning. Vi tenker at det kan bli vanskelig å bli gravide da kjæresten er litt eldre enn meg, og vet ikke hvor bra sædkvaliteten er.. Men jeg/vi kommer ikke til å ta sorgene på forskudd, og tenker å prøve 1 år før vi evt gjør noen tiltak :dance008

Nei, den er ikke dårlig :). Eggkvaliteten er viktigst, så hvis du har gode fsh verdier. Kjør på naturlig, så kan du heller ta ivf senere dersom det tar for lang tid.
Ivf er et tøft løp. Har to ICSI barn.
Takk for svar :Heartred

Merkelig fra legen å si dette til deg. Jeg er 41, og AMH på kun 5, FSH på 9 , men min gynekolog mente at alle mine verdier er innenfor normalområdet og at jeg skal kunne bli gravid naturlig, men at det kan ta tid pga. alder (ikke fått anbefalt IVF).

Du er jo mye yngre, og har ikke dårlige verdier. Ville prøvd naturlig først, og om det ikke lykkes vurdere IVF.
Takk for svar! 5 er vel ganske så greit når man er 41? De ser vel litt på AMH i forhold til alder også :-) Han tok prøvene en uke etter eggløsning og jeg vet FSH i hvertfall skal tas 1-2 dag i syklusen men sa allikevel at de var bra. Virka mest som at han var hissig på IVF laughing4 nå tar jeg letrozol, metformin, kjøpt inn myo-inosiol? Og q10. Skal på UL neste uke for å sjekke om jeg har eggløsning også kjører vi på og håper på det beste det neste åretlaughing4 Så krysser jeg fingrene for at jeg ikke har så mye lavere amh i desember om vi ikke får det til og må søke IVF offentlig.

Masse lykke til deg :Heartred

Takk for svar! 5 er vel ganske så greit når man er 41? De ser vel litt på AMH i forhold til alder også :) Han tok prøvene en uke etter eggløsning og jeg vet FSH i hvertfall skal tas 1-2 dag i syklusen men sa allikevel at de var bra. Virka mest som at han var hissig på IVF laughing4 nå tar jeg letrozol, metformin, kjøpt inn myo-inosiol? Og q10. Skal på UL neste uke for å sjekke om jeg har eggløsning også kjører vi på og håper på det beste det neste åretlaughing4 Så krysser jeg fingrene for at jeg ikke har så mye lavere amh i desember om vi ikke får det til og må søke IVF offentlig.

Masse lykke til deg :Heartred
Tja, tror nok ikke 5 er veldig bra nei, dessverre, selv for noen på 41. Uansett, jeg har i alle fall noen egg så kanskje ett av dem er bra nok?

Virker som at du er kritisk i alle fall, som er sunt. Er ikke alle leger i det private som kun tenker på pasientene, men også på profitt. Håper dere lykkes snart. :Heartred

IVF er jo et fantastisk tilbud om man ikke klarer å bli gravide på egen hånd, og all ære til de som går gjennom prosessen fordi den er krevende etter det jeg har lest.

Tja, tror nok ikke 5 er veldig bra nei, dessverre, selv for noen på 41. Uansett, jeg har i alle fall noen egg så kanskje ett av dem er bra nok?

Virker som at du er kritisk i alle fall, som er sunt. Er ikke alle leger i det private som kun tenker på pasientene, men også på profitt. Håper dere lykkes snart. :Heartred

IVF er jo et fantastisk tilbud om man ikke klarer å bli gravide på egen hånd, og all ære til de som går gjennom prosessen fordi den er krevende etter det jeg har lest.
Håper det klaffer for deg også :Heartred
Ja, jeg er kritisk men samtidig så blir det jo til at man grubler og føler press på seg. Fallhøyden blir enda større om jeg timer det godt nå og får negativ test.

Jeg har amh på 4-5 og har nå positiv test naturlig for 3. gang på 7 mnd. Jeg har også iflg legen, bra eggkvalitet , men hun sa at alder likevel spiller inn og at de ikke kan si alt om befruktning.
Din amh på 10 er helt super slik situasjonen er nå, bare stol på det :).

Back
Topp