Alternativer til lactulose?

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Sliter sånn med å få i toåringen lactulose... Er oppe i 2*20ml, og burde egentlig økt for det har ingen virkning enda. Nå har det gått noen dager uten, for hun vil ikke ha noe å drikke fra glass, hun skjønner hva som kommer. Hun drikker vann da, drikker så mye jeg får i henne, men jeg syns ikke det er veldig mye. Men jeg kan ikke drikke for henne, så utrolig vanskelig.
Tenkte å kjøpe sviskemos og se om hun liker det enda.

Men er det noen andre alternativer hun kan få? Noen med erfaring?

Aprikosmos er mer effektiv enn svikser her:) prøv å gi det:) bare å gi mye så kommer det nok:) laktulose er ikke så bra når en er forstoppet, det er mer til forebygging.

Et annet poeng med bruk av lactulose er å drikke godt med vann, så hvis du selv mener at hun drikker for lite vann kan lactulosen faktisk gjøre det vanskeligere for henne..

Movicol er mye lettere å drikke. Lactulose er så søt og det blir ekkelt å drikke. Usikker på om du må ha resept på Movicol (junior)

Istedet for sviskemos, kan du gi rosiner og hele svisker.. Fortsett med mye vann og fiberrik mat. Har en jente på litt over året som er hard i magen hele tiden. Hun sluttet å være forstoppet da vi begynte å sette henne på do, da fikk hun det letter ut enn i bleia. Hun er fortsatt hard, men altså ikke forstoppet. Om jeg gir laktolose, så nekter hun om hun ikke får holde sprøyten selv... 2x20 er mer enn anbefalt for voksne, pass på så det ikke virker mot sin hensikt med å ta for mye. Hva sier lege/helsestasjon? Hvor lenge har dere hatt det slik?

Istedet for sviskemos, kan du gi rosiner og hele svisker.. Fortsett med mye vann og fiberrik mat. Har en jente på litt over året som er hard i magen hele tiden. Hun sluttet å være forstoppet da vi begynte å sette henne på do, da fikk hun det letter ut enn i bleia. Hun er fortsatt hard, men altså ikke forstoppet. Om jeg gir laktolose, så nekter hun om hun ikke får holde sprøyten selv... 2x20 er mer enn anbefalt for voksne, pass på så det ikke virker mot sin hensikt med å ta for mye. Hva sier lege/helsestasjon? Hvor lenge har dere hatt det slik?
Hun vil ikke ha rosiner og svisker, men sviskemos var visst veldig godt. Er halvt glass i går og resten til frokosten idag. Hun nekter p sitte på do her , prøver med både do og potte. Legen sa vi skulle starte på5ml og øke hvis det ikke hjalp, han sa at doseringen dom står på sjelden er nok og at det ikke var farlig p ta mye, bare drikke masse vann.
Har ikke sjans til å få i henne nok, og jeg vet ikke om jeg får i henne nok vann heller. Hun har ikke hatt normal avføring på hvertfall 6 mnd. Kommer bare litt og litt, gjerne 6-7 ganger daglig. Skal til legen selv neste uke så får høre om movicol. Nå kjører jeg bare på med sviskemos...

Hun vil ikke ha rosiner og svisker, men sviskemos var visst veldig godt. Er halvt glass i går og resten til frokosten idag. Hun nekter p sitte på do her , prøver med både do og potte. Legen sa vi skulle starte på5ml og øke hvis det ikke hjalp, han sa at doseringen dom står på sjelden er nok og at det ikke var farlig p ta mye, bare drikke masse vann.
Har ikke sjans til å få i henne nok, og jeg vet ikke om jeg får i henne nok vann heller. Hun har ikke hatt normal avføring på hvertfall 6 mnd. Kommer bare litt og litt, gjerne 6-7 ganger daglig. Skal til legen selv neste uke så får høre om movicol. Nå kjører jeg bare på med sviskemos...

Tror du gjør lurt i å kutte ut lactulosen om du ikke syns hun drikker nok vann - kan være lactulosen som faktisk gjør det vanskelig for henne da :) Lykke til til jenta di! :)

Huff, det er ikke lett det der! Om hun klarer så mange ganger på en dag, så er hun hvertfall ikke forstoppet, men det er jo ikke noe godt å være så hard at man ikke får ut alt når man skal. Håper dere får god oppfølging. Jeg har fått navn på en lege i Fredrikstad som skal være veldig flink med barn og tarmer, si i fra om du vil ha navnet hans. Du trenger evt rekvisisjon fra legen din om du skal dit. Håper du bor i nærheten.

Huff, det er ikke lett det der! Om hun klarer så mange ganger på en dag, så er hun hvertfall ikke forstoppet, men det er jo ikke noe godt å være så hard at man ikke får ut alt når man skal. Håper dere får god oppfølging. Jeg har fått navn på en lege i Fredrikstad som skal være veldig flink med barn og tarmer, si i fra om du vil ha navnet hans. Du trenger evt rekvisisjon fra legen din om du skal dit. Håper du bor i nærheten.
Ja, legen kalte det forstoppet, men jeg ville ikke kalt det det. Hun får ut litt, men det er veldig lite tørt/seigt og hun har tydelig vondt. Er så vanvittig sint og sur for tiden så jeg mistenker at det har noe med magen å gjøre. Bor ikke mer enn et par timer unna Fredrikstad , så det kunne vært et alternativ om Vi ikke finner en løsning snart.

Ja, legen kalte det forstoppet, men jeg ville ikke kalt det det. Hun får ut litt, men det er veldig lite tørt/seigt og hun har tydelig vondt. Er så vanvittig sint og sur for tiden så jeg mistenker at det har noe med magen å gjøre. Bor ikke mer enn et par timer unna Fredrikstad , så det kunne vært et alternativ om Vi ikke finner en løsning snart.
Hun kan være forstoppet selv om hun får ut litt hver dag.. Mange som ikke er klar over at de er forstoppet fordi de går daglig på do.

Send meg en pm om det blir aktuelt da. Vi sitter i samme båt om dagen, bortsett fra at frøkna her klarer ofte å få gjort det på do. Det begynte vi med da hun var 5 mnd, så hun er vant med det. Hun er jo fortsatt steinhard, men får det hvertfall ut. Vi har prøvd så mye forskjellig at jeg nesten blir svett...

Min gutt har gått på Duphalac siden han var nyfødt grunnet forstoppelse. Hos ham kom det absolutt ingenting ut, så han ble satt på Duphalac allerede på sykehuset. Det viste seg etter hvert at han har melkeallergi, både melkeprotein og laktose. Dette medførte steinhard avføring. I samarbeid med barnelege, både på sykehuset og en privatpraktiserende, ble han derfor satt på en kombinasjon av parafin og Duphalac i perioder, for å forsøke å løse opp. Parafin hjalp veldig godt, men det skal IKKE brukes over lang tid (og ikke uten å snakke med lege som har greie på barn). Vær oppmerksom på at Duphalac (som altså inneholder lactulose) gir luftsmerter, spesielt med så høye doser som datteren din nå går på. Det er ikke behagelig. Å drikke nok væske er helt essensielt, for ellers har ikke middelet effekt overhodet. - Snarere tvert imot. Det trekker væske ut av tarmen og får tarminnholdet til å øke i omfang (og avføringen skal bli mykere). Med lite væske innabords, vil det kun sette seg som en propp i systemet. Gutten min har nylig avsluttet bruken av Duphalac og bruker midler med diverse tarmbakterier i. Det fungerer faktisk helt supert og livet hans har blitt mange hakk bedre etter at han kunne kutte ut Duphalac´en. Luftsmertene er helt borte og magen fungerer.

Synes du skal snakke med legen din/barnets, for å se om det er ting i kostholdet som gjør henne så treg i magen. Jeg fikk beskjed om at gutten min MÅTTE drikke mye og at det derfor i perioder var nærmest fritt frem med hva han drakk (nei, selvsagt ikke Cola osv, men utblandet juice og vann 50/50 var helt greit i perioder for å klare å få i ham nok i løpet av dagen). Hoveddrikken var vann altså ;). Håper dere finner en løsning, for det er fryktelig trasig for barnet å ha det sånn.

Bellymed er det smakløst pulver. Det kan blandes i mat og drikke. Men trur du må da resept på det.

Tenkte jeg bare skulle si ifra at ja, man må ha resept på Movicol junior. MJ er helt supert, det er eneste løsning for oss. :)

Back
Topp