Alternativer til farmor og farfar.

Her var d eldste søstera mi som gav navn t besteforeldrene...... Og mamma og pappa fikk velge selv. De ville ikke være bestemor og bestefar pga d var deres foreldre for oss. Så da ble d mormor og bessen, barna til broren min sier farmor og bessen. Hos oss sier storesøster bestemor til farmor (det var det hun ville bli kalt) og bestefar Terje til svigermors kjæreste, og bestefar til svigerfar.

Kan ikke besteforeldrene få kalle seg hva de vil da. Er det krise med to bestemødre?

Det er ikke rart det blir krig i verden :p

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Kjære dere som mistolker denne tråden veldig :)
Det er hverken krangling, krig eller noe som helst. Har dere ikke lest hva jeg har skrevet?

Det er kun et ønske fra min side om at min mor som blir besteforelder én gang i livet skal få lov å ha den unike tittelen bestemor, nettopp fordi jeg VET det vil bety nye for henne. Hun har ikke krevd noe som helst, men jeg ønsker å gi henne det.

Svigermor skriker vel høyt om å være best til enhver tid, og har heller ikke spurt én eneste gang om hvordan det går med barnet i magen i løpet av den så langt snart åtte mnd lange graviditeten. Hun har NULL interesse.
Er da da så innmari galt å la min mor få den tittelen alene?

Tråden laget jeg for å få tips om koselige navn vi kan kalle farmor og farfar inntil han evt. finner på noe selv. Ellers må de gjerne kalle seg hva de enn vil utenom bestemor og bestefar.
Dette er KUN tanker i mitt hode, jeg har ikke sagt noe til noen av de :)

Vær så snill da, kan vi ikke bare holde det her hyggelig i stedet for å rakke ned på meg fordi jeg ønsker å gjøre en koselig ting for min mor?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Venter en liten gutt 25. juli <3

Hos oss har vi gjort det sånn at mine foreldre er bestemor og bestefar, mens mannens foreldre er farmor og farfar. Bakgrunnen for det er at morfar aldri har blitt brukt i familien vår, så for oss var det en fremmed tittel å skulle bruke. Dermed føltes bestemor og bestefar mer naturlig. Mine foreldre synes også det var veldig fint med de titlene fordi de har 2 jenter og 2 gutter. Det blir lettere dersom alle barnebarna etterhvert kaller dem bestemor og bestefar, enn hvis de skal huske på og titulere seg forskjellig fra et sett med barnebarn til et annet.

Farmor og farfar har både mannen og jeg brukt om foreldrene til våre fedre, så for oss var det naturlige titler å bruke på hans foreldre. I tillegg har mannen bare brødre, så farmor og farfar vil være farmor og farfar for alle barnebarna sine.

Jeg er ikke helt enig i at barna skal velge sine egne titler på besteforeldrene etterhvert, selv om det er en fin tanke. Kallenavnene barna bruker er vel som oftest en versjon av mormor/morfar/bestemor/bestefar/farmor/farfar, som henger igjen fra da barnet ikke klarte å si navnet helt ut, så hva kallenavnet blir er jo gjerne et resultat av hva man omtaler besteforeldrene som til barnet før det kan snakke selv.

Hos oss er det heller ingen statusforskjell på titlene. Farmor og farfar er akkurat like fine titler som bestemor og bestefar, og kallenavnene har ingenting med hvem som er best å gjøre. Vi valgte kallenavn ut i fra hva som praktisk og naturlig for oss.

Alternativer jeg har hørt til besteforeldrenavn:
beste, besta, besten, bessa, besse
mommo, mimmi, moffa

Høres ut som om dere kom fint ut av det, Elewyn :)
Går nok mye på hva man er vant til ja. Selv har jeg kun hatt ett sett, og er bare vant til bestemor og bestefar. Sikkert derfor det er viktig for meg.

Bare for å ha sagt det, så kommer vi ikke til å mene at bestemor og bestefar er noe bedre, mer verdt enn evt. farmor og farfar altså :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Håper dere finner noen gode alternativer. Jeg har dessverre ingen forslag :) Her blir det mormor, morfar, farmor og farfar... Det passer veldig bra siden jeg kun har søstre, mens min kjære kun har brødre... Så da blir det likt for alle søskenbarn.... :) Jeg er personlig ikke så glad i farmor og farfar, men det er fordi jeg ikke har noe forhold til de betegnelsene... Har alltid kalt min far sine foreldre for bestemor og bestefar... :)

Er det bare jeg som synest at -Min mamma skal være -Mormor?? er i hvertfall noe jeg er vokst opp med ..

min bror sine barn kaller mamma for bestmor/besta og min søster sine barn kaller mamma for mormor ..

vi får ikke det problemet her siden han er vokst opp med Farmor/farfar så det blir hans foreldre ..

så mamma og min stefar blir mormor og besse ..
og pappa blir bestefar/besten
og hans foreldre blir morfar/farfar

her er min mor mormor og min far er bessen. Svigerforeldrene mine er farmor og farfar. De resterende "besteforeldrene" , som er samboere med farmor,farfar og bessen blir kalt for navnene sine da det er noe de har ønsket selv.

eg selv har alltid sagt besta og besten til alle mine 4 besteforeldre, noe min samboer syns er forvirrende for han veT aldri hvem av dem eg snakker om :P
Så vi ble fort enige om at barna våres skal ha andre navn enn besta/besten på sine besteforeldre ;)

Nei, synes ikke det er så rart når det betyr mye for dine foreldre. Hadde vært rart om dere hadde 2 barn så skulle den ene kalle dem noe annet enn de andre men at babyen din har kusiner og fettere som kaller farmor og farfar noe annet ser jeg som helt uproblematisk. Her sier mine farmor og mine nieser og nevøer sier mimmi siden hun er mor til moren dems men mor til faren til våre barn.

Kallenavn på farmor og farfar:

Faffa og Famo!

Kommer ikke på noe bedre!

Kjære dere som mistolker denne tråden veldig :)
Det er hverken krangling, krig eller noe som helst. Har dere ikke lest hva jeg har skrevet?

Det er kun et ønske fra min side om at min mor som blir besteforelder én gang i livet skal få lov å ha den unike tittelen bestemor, nettopp fordi jeg VET det vil bety nye for henne. Hun har ikke krevd noe som helst, men jeg ønsker å gi henne det.

Svigermor skriker vel høyt om å være best til enhver tid, og har heller ikke spurt én eneste gang om hvordan det går med barnet i magen i løpet av den så langt snart åtte mnd lange graviditeten. Hun har NULL interesse.
Er da da så innmari galt å la min mor få den tittelen alene?

Tråden laget jeg for å få tips om koselige navn vi kan kalle farmor og farfar inntil han evt. finner på noe selv. Ellers må de gjerne kalle seg hva de enn vil utenom bestemor og bestefar.
Dette er KUN tanker i mitt hode, jeg har ikke sagt noe til noen av de :)

Vær så snill da, kan vi ikke bare holde det her hyggelig i stedet for å rakke ned på meg fordi jeg ønsker å gjøre en koselig ting for min mor?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jeg skjønner veldig godt hva du mener.
Kan du ikke bare gå for besta og besten f eks?
Er enig at det er teit dette tar helt av, var jo bare en tanke og ett normalt synspunkt for din del.
Men du kan jo også vente og se hva lille lager for ett navn.

Back
Topp