Alternativer til farmor og farfar.

Elba

Forelsket i forumet
Juli13-jentene
Min kjæres foreldre har fem barnebarn som alle kaller de for bestemor og bestefar. Jeg er enebarn, og kommer mest sannsynlig kun til å få ett barn. Jeg synes derfor at det både er rett og rimelig at min mor og stefar (som er gift) skal få lov til å være bestemor og bestefar for mini i magen.

Helt ærlig er det likegyldig for meg hva svigers mener om det, men jeg synes kanskje at de skal få noen ålreite klengenavn som ikke høres fullt så gammelt ut som "farmor og farfar". "Far og mor" synes jeg ikke noe om, da dette for meg er på lik linje med mamma og pappa.

Men hva står vi igjen med da? Farfar er i og for seg greit, men sliter litt med farmor. Noen fine forslag og alternativer? :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Venter en liten gutt 25. juli <3

Hva med å vente og se hva lille lager av navn selv, og så holde på det? Eller besta og farfar?

Av erfaring kommer ungene selv til å "døpe" besteforeldrene... å syns ikke du skal stresse med det..

☆♥Termin 14. Juli 2013♥☆

Hehe... Ikke meningen å gjøre narr av deg men det forundrer meg hva man skal bekymre seg over å tenke på av og til... ;)
La nå barnet selv få velge navn på dem, det mener jeg bare er rett og rimelig.

Vesla mi kaller ''alle'' (altså mammaen min + svigermor) bestemor og det har aldri slått meg at det skal gjøre noe...
Hehe. Problemet er ikke HVA de skal kalles. Vær heller takknemlig for at ungen din har besteforeldre. ;)
Det er det slettes ikke alle som har i livet sitt. :)

Lykke til. ;)

Her ville farmor være bestemor :) Hun har blitt 'best', får se om det blir besta eller beste etterhvert.
Selv har jeg vokst opp med to sett besteforeldre, og syns det funka helt supert. om vi trengte skille eller spesifisere så la vi til stedsnavnet for hvor de bodde.

Er du seriøs? Du høres skikkelig bitchy ut, unnskyld meg, men stakkars svigerforeldrene dine...

Her får alle besteforeldrene bestemme selv hva de vil kalles. Ser virkelig ikke hvorfor jeg skal få bestemme det. Skulle det ende opp med bestemor og bestefar på begge sider så er vel ikke det noe problem?

Jentene mine har 5 besteforeldre, mamma, pappa, stemora mi og svigerforeldrene mine. Svigerforeldrene mine ser ut til å mer og mer gå over til farmor og farfar, men det er egentlig ønsket fra oss at alle er bestemor og bestefar. Jeg har selv vokst opp med 2 sett besteforeldre der alle har blitt kalt bestemor og bestefar, og hvis det har trengtes skille, har vi brukt hvor de kommer fra og gjør det enda. Ser ikke problemet med å kalle flere for bestemor og bestefar. Vi gjør det jo med oldeforeldre også. Så hvorfor kan ikke alle være bestemor og bestefar? Og jeg for min del synes det er så mye enklere hvis alle barnebarn sier bestemor og bestefar istedet for at det er farmor og farfar for noen og mormor og morfar for andre, synes det skaper mer forvirring jeg, så derfor har vi hele tiden stått på for bestemor og bestefar, i tillegg til at jeg synes det høres koseligere ut enn farmor/mormor og farfar/morfar.:)

Her er det de som bestemmer. Og eg må nesten få si at bestemor og bestefar hørres gammelt ut i forhold til farmor og farfar. Så her heter de farmor,farfar og mormor. Min far kalte seg selv for bessen, så da har litlå også sagt det.
Men oftest finner barna selv kallanavn på besteforeldre ;)

Er du seriøs? Du høres skikkelig bitchy ut, unnskyld meg, men stakkars svigerforeldrene dine...

Her får alle besteforeldrene bestemme selv hva de vil kalles. Ser virkelig ikke hvorfor jeg skal få bestemme det. Skulle det ende opp med bestemor og bestefar på begge sider så er vel ikke det noe problem?

Oi, såpass!
Bitchy, langt ifra. Jeg bare vet at min mor aldri ville prøvd å trumfe igjennom med noe sånt, og heller lent deg stille tilbake, mens på andre siden skal det bestemmes og styres til enhver tid. Jeg synes ikke det er riktig at de som til enhver tid skriker høyest alltid skal få viljen sin, men er opptatt av at det skal være rettferdig. Men det er vel bare meg om det da ;) Jeg vet også at fordi vedkommende skriker høyest, så kan hun finne på å kalle seg for dette i skjul til barnet, kun for å være best, og det synes ikke jeg er rettferdig ovenfor den som sitter stille igjen.
Hadde selvfølgelig ment det samme dersom det var andre veien.

Nå var jo ikke dette diskusjonen gikk ut på heller, jeg lurte faktisk bare på om noen hadde noen gode forslag.
Selvfølgelig er barnet veldig, veldig heldig som har ett sett på hver side, det har jeg aldri sagt noe på :)

Men hvis ikke det går an å lage en enkel tråd hvor man gjerne vil ha forslag uten å få slengt det der i trynet, så kan vi godt stenge den :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Synes selv at farmor, farfar, mormor og morfar høres yngre ut enn bestefar og bestemor.
Vi har aldri brukt bestemor og bestefar her.
Som mange andre sier, så er finner som regel ungene navn å kalle dem uansett.
Om du ikke vil gå bort fra bestemor og bestefar, så hvorfor kan ikke begge sider kalles det da bare med deres navn bak?
F.eks bestemor "Turid" og bestemor "Gerd".
Og bestefar "Lars" og bestefar "Trond"
Slik har vi det her på tanter og onkler. Ungene sier tante..... etterfulgt av navnet til den tanten de snakker om/til ;)

Synes selv at farmor, farfar, mormor og morfar høres yngre ut enn bestefar og bestemor.
Om du ikke vil gå bort fra bestemor og bestefar, så hvorfor kan ikke begge sider kalles det da bare med deres navn bak?
Slik har vi det her på tanter og onkler. Ungene sier tante..... etterfulgt av navnet til den tanten de snakker om/til ;)
Her ville også alle være bestemor og bestefar siden våre barn er de første barnebarna på hver side.
Men vi sier bestemor "turid" og bestefar "morten", og det går så fint. Alle er fornøyde med det.

Storebror april 09 ♥
Lillesøster juni 12 ♥

Grunnen til at jeg ikke vil at begge sider skal bli kalt det, er fordi her i familien er det litt ekstra stas å bli kalt bestemor og bestefar. Min mor får som sagt kun ett barnebarn og gleder seg stort til det, mens på andre siden har de allerede fem fra før som kaller dem bestemor og bestefar, og synes ikke det er noen spesielt spennende med det sjette barnebarnet i det hele tatt :)
Jeg vil at min mor skal få lov til å føle seg litt "spesiell" med å ha det kallenavnet da jeg vet det ville betydd mye for henne :)

Mommo og moffa er veldig søtt, men det blir jo klengenavn til mormor og morfar, så det går ikke siden det er farmor og farfar :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dere finner nok ut av det ;)
Det er jo enda lenge til babyen kommer til å ha behov for å vite hvem som er bestemor og bestefar og hvem som er noe annet ;)
Ikke la deg stresse av dette nå, det går seg som regel til helt av seg selv :)

Jeg er helt enig med deg at den som skriker høyest skal ikke alltid få viljen sin og jeg vet jo ingenting om dine svigerforeldre men si til dem at de kan kalle seg hva de vil men ikke bestemor og bestefar. (Blir du ikke litt lei deg over at svigermor kanskje kaller seg bestemor bak ryggen din senere? Høres ikke så hyggelig ut).

Ja, barn gir "kosenavn" ofte men det er da naturlig å ha ett navn på de fra begynnelsen. Moren min sier alltid: "kom til mommo" når hun skal trøste barna osv. De har aldri kalt henne bestemor siden hun har jo allerede sagt "tittelen" sin lenge før de kan prate. Eldste klarte ikke si f så han ga moffa navnet mossa og det bruker vi enda for pappa likte det så godt.

Hos oss heter alle sammen bestemor og bestefar.

Dette var første barnebarnet til mine foreldre og de har alltid villet være bestemor og bestefar. Svigermoren min har allerede vært bestemor i 15 år så jeg syns det ble for rart om min gutt skulle kalle henne noe annet enn alle søskenbarna hans.. Alle de kaller henne bestemor også blir han å kalle henne "farmor" eller hva du kommer opp med... Det syns ikke jeg er så koselig heller. Selvom jeg opprinnelig ikke hadde håpet å "måtte" ha to som heter det samme.

-- tasting fra mobil --

Jeg er helt enig med deg at den som skriker høyest skal ikke alltid få viljen sin og jeg vet jo ingenting om dine svigerforeldre men si til dem at de kan kalle seg hva de vil men ikke bestemor og bestefar. (Blir du ikke litt lei deg over at svigermor kanskje kaller seg bestemor bak ryggen din senere? Høres ikke så hyggelig ut).

Ja, barn gir "kosenavn" ofte men det er da naturlig å ha ett navn på de fra begynnelsen. Moren min sier alltid: "kom til mommo" når hun skal trøste barna osv. De har aldri kalt henne bestemor siden hun har jo allerede sagt "tittelen" sin lenge før de kan prate. Eldste klarte ikke si f så han ga moffa navnet mossa og det bruker vi enda for pappa likte det så godt.

Ja, for all del! :) De må gjerne få kalle seg hva de vil så lege det ikke er bestemor og bestefar. Tenkte bare jeg skulle være hyggelig å hjelpe de litt på hei så de fikk et litt mer kosenavn f.eks farmor og farfar.
Så dette var altså kun velment :)

At det blir forskjell fra hva de andre kaller de ser jeg ikke på som noe problem, det tror jeg de fleste familier er vant til! :) dessuten så er de andre barna så store også.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Er det bare jeg som synest at -Min mamma skal være -Mormor?? er i hvertfall noe jeg er vokst opp med ..

min bror sine barn kaller mamma for bestmor/besta og min søster sine barn kaller mamma for mormor ..

vi får ikke det problemet her siden han er vokst opp med Farmor/farfar så det blir hans foreldre ..

så mamma og min stefar blir mormor og besse ..
og pappa blir bestefar/besten
og hans foreldre blir morfar/farfar

Back
Topp