Alternative fødestillinger....????

Memme

Glad i forumet
Er det noen som har noen erfaringer å dele med meg??? Første gang gikk det så fort og jeg var så lite forbredt så det ble liksom ikke greie på noen ting, men nå vil jeg gjerne være føre var.....

Har ingen erfraringer. Men jeg tror jeg vil ligge på siden. Jeg ligger på siden om natta når jeg skal sove og jeg ligger på siden i sofan og ser tv. Så jeg tror jeg vil synes det er best og ligge på siden.

Jeg har lyst til å prøve å stå! Få best nytte av tyngdekraften.

jeg og har tenkt å stå og føde, evt sitte på huk, gjerne i basseng.

Jeg gleder meg til fødselen jeg! [:D]

Jeg kan anbefale vann og sitte, det var behagelig det. Gjorde det denne gangen. Men det var så vidt jeg rakk det. Jordmor måtte tappe i vannet med det samme jeg kom.

Jeg synes dette er lit vanskelig å planlegge så mye på forhånd. Det er jo greit å vite hvilke muligheter som finnes der manskal føde og tenke på det. Men min erfaring er at jeg kan umulig vite på forhånd hva som oppleves som best når jeg skal føde. Første gang hadde jeg tenkt på både badekar og sakkosekk, men når det ble aktuelt, klarte jeg ikke annet enn å stå under riene ( i åpningsfasen) Slitsomt for jeg fikk ikke hvile mellom riene, det tok for lang tid å reise seg opp igjen når riene kom. Akkurat når jeg skulle føde lå jeg i gynleie i fødestol. Eneste alternativ jeg hadde var sengen. Måtte føde på annet sykehus enn opprinnelig planlagt, og der var ingenting ledig. Ved andre fødsel klarte jeg godt å ligge på siden i senga og det var så deilig å få skikkelig hvile mellom. Men selve fødselen ble i fødestol den gangen også. Har opplevd det slik at jordmor synes det er greiest, men det er jo ikke hun som skal bestemme.

Fikk høre av en bekjent at hun fikk store problemer med urinlekasje etter å ha stått under fødsel.... Vet ikke om det er en sammenheng men det kommer jo mye fortere ut og det åpner seg jo på en helt annen måte, så jeg vet ikke helt om jeg hadde turt det...
Tror det viktigste er at man puster riktig å hjelper til med hele kroppen.

Har bare hørt av mamma sine erfaringer...
hun har født 1. gang i seng
2.gang i en slags stol
3. gang i sakkosekk

Jeg klarer ikke å se for meg hvordan det fungerer å føde liggende på siden.. Kan noen prøve å forklare? Ser for meg at man holde igjen liksom.. hehe.. *blondi*

Er det ikke slik at hvis du ligger på siden litt halvsittende med ett bein oppi en sånn holder?

ORIGINAL: Memme

Fikk høre av en bekjent at hun fikk store problemer med urinlekasje etter å ha stått under fødsel.... Vet ikke om det er en sammenheng men det kommer jo mye fortere ut og det åpner seg jo på en helt annen måte, så jeg vet ikke helt om jeg hadde turt det...
Tror det viktigste er at man puster riktig å hjelper til med hele kroppen.

Desverre er det mange som får store problemer med urinlekasje etter fødselen, og det har nok svært lite med stillingen å gjøre.

Jeg vil ligge på siden, for da er risikoen for å sprikke mindre, enn i ryggleie. Du ligger da vanlig på siden, med sengen litt opp i ryggen, og har den øverste foten enten i en bøyle, eller så holder en pleier den for deg.

Back
Topp