Alternativ for ull?

Jeg har skrevet om innlegget mitt litt :)

Hei alle sammen :)

Er det noen som har tips til vinterundertøy annet enn ull til barn? Datteren min tåler ikke ull rett mot huden. Heller ikke ull/bomull eller ull/silke.

Har dere gode erfaringer med bambus? Hva med bomull? Har brukt bomull innerst så langt på vinterstid og hun har aldri blitt verken kald eller bløt.

Last edited:
Hva med bambus? lilleba f.eks?

Mange som bruker det. :)

Ikke sett ren silke, og tror ikke det er noe mye av det heller pga. det hadde nok vært vanskelig å holdt pent.. silke er vel veldig skjør i stoffet..

Bambus er veldig bra. Gode og myke klær med varme egenskaper som ull.

www.tiljamid.no pleier jeg å kjøpe.

Bambus, tiljamid har :-)

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Vesla her tåler heller ikke ull! Elsker bambusklær! Har kjøpt mest fra Tiljamid, klærne varer lenge! Vesla fikk sine første klær for snart et år siden i str 6-12mnd og de passer forsatt (hun bruker 86 i andre klær nå!). I dag fant jeg ut at man kan få kjøpt strømpebukser i bambus også! Bestilte i dag, spente på de! Mp eller noe var merket...

Sent from my iPhone using BV Forum

Så kjekt å lese at mange er fornøyd med bambus :D Har vurdert å teste det selv!

Har brukt bambus fra lilleba og vært fornøyd med det. Hust&claire selger også noe bambus, men de har vi ikke prøvd enda.

Devold ullundertøy! De har en slags bomull på innsiden (thermocool) som gjør at det ikke klør.
Har brukt det myyyye på min gutt som hadde atopisk eksem da han va mindre.

Jeg har skrevet om innlegget mitt litt :)

Hei alle sammen :)

Er det noen som har tips til vinterundertøy annet enn ull til barn? Datteren min tåler ikke ull rett mot huden. Heller ikke ull/bomull eller ull/silke.

Har dere gode erfaringer med bambus? Hva med bomull? Har brukt bomull innerst så langt på vinterstid og hun har aldri blitt verken kald eller bløt.
Bambus er veldig deilig!

Anbefaler da Tiljamid, da det inneholder hele 97% bambus. Mykt og deilig, og har samme egenskapene som ull :)
Se på tiljamid.no ;)

Vi liker ikke Lilleba. Det er unødvendig dyrt og det er 40% bomull og 60% bambus, noe som gjør at plagget blir kaldt og vått når barnet svetter. Vår svetter mye, og blir derfor veldig kald i Lilleba klær.

Du kan jo bruke f.eks singlet i bambus under bomullsgensere? Da får hun varmeegenskapene til bambus, som også holder varmt selv om hun har vært svett/fuktig og du får brukt alle klærne dere allerede har ;)

Vi bruker bambus bodyer og trøyer fra Lilleba da frøkna ikke tåler ull så godt.
Strømpeukser kjåper vi på barnas hus/babyshop og lignende baby-butikker.
Der er et merke som både fører ull, bomull og bambus. Flere farger og mønstre

Har ikke prøvd det på vinteren enda, men brukte mye bambus i sommer, kjempefornøyd! :) Jeg kjøpte fra Lilleba. Nurket bli svett bare han ser en skinnfell på sommeren, og svetter som bare det når det er varmt generelt... I bambusdresser hadde han det mye svalere, sånn som de fleste andre får det av ull ;)

Mitt barn med atopisk eksem tåler det devold settet som er "dobbelt" med småprikkete mønster.

Det samme gjelder en gutt i bhg jeg jobber som er skikkelig hardt rammet. Klør ikke!

Et alternativ er jo å bruke bomull eller bambus stilongs, også ullsokker. Evt klippe foten av strømpebuksene. Syns små føtter i bomullsokker blir så fort kalde :-)

Har en gutt på 2,5 år med atopisk eksem (som har vært til stede siden han var tre mnd gammel), dermed unngår vi ull innerst. Vi har brukt både vanlige bomullsklær og bambusklær om vinteren, og han har holdt seg god og varm. Foretrekker bambus når det er veldig kaldt, men har ikke økonomien til å handle kjempemange av hvert plagg, så de brukes litt begrenset også. Heldigvis er bambusklærne VELDIG gode i størrelsene, så de varer kjempelenge (i alle fall de fra Tiljamid). Kommer ikke til å handle ull til lillebror som kommer i November nå, men heller satse på bambus og bomull enda en gang. Han har god sjangs for å bli eksembarn han også, så tenker det er like greit å forebygge fra starten av :)

Har en gutt på 2,5 år med atopisk eksem (som har vært til stede siden han var tre mnd gammel), dermed unngår vi ull innerst. Vi har brukt både vanlige bomullsklær og bambusklær om vinteren, og han har holdt seg god og varm. Foretrekker bambus når det er veldig kaldt, men har ikke økonomien til å handle kjempemange av hvert plagg, så de brukes litt begrenset også. Heldigvis er bambusklærne VELDIG gode i størrelsene, så de varer kjempelenge (i alle fall de fra Tiljamid). Kommer ikke til å handle ull til lillebror som kommer i November nå, men heller satse på bambus og bomull enda en gang. Han har god sjangs for å bli eksembarn han også, så tenker det er like greit å forebygge fra starten av :)
Jeg anbefaler singlet i bambus. Man trenger bare 1-2 stykker og kan ha de under alt av klær. Så får man egenskapene til bambus rett mot huden uten at det blir så dyrt ;)

Back
Topp