Alt snakk om hijab

mammaokt: takk for godt svar! Jeg har ikke ord eller behov for å komme med svar som svekker dine tanker :) Jeg synes bare man bør tenke over sin egen kleskode - og ikke være så skråsikker på at den fremmer den trygge, independente kvinne.

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: maryjoleen

ORIGINAL: maryjoleen

ååh fikk ikke til å se[8D]

jo no kom bildene opp.

ikke akkurat samme stil jeg går for da[;)]

Hjemme går jeg med korte skjørt, tights og pene topper. Ikke så mye utringninger, og ikke spesielt vågalt da, men...

Eller rett og slett joggebukser og t-skjorter. Kommer ann på humøret, hva jeg gjør, og hva jeg har for planer.

åh:) men hvorfor er det ok med korte skjørt hjemme?
fordi ingen ser deg?

Fordi jeg kan kle meg som jeg vil med min mann...

ahaa;)

ORIGINAL: MammaOkt

Jeg fikk skikkelig gåsehud da jeg så denne drakten![:o]
Sett for mange skrekkfilmer med nonner og andre svartkledde tror jeg[:D][:D][:D]

Jeg har en nesten lik, bare ikke med noe glitter forran, bare bittelitt på armene, og så er armene videre.

Jeg går ikke med hetta over da.

Har stått noen ganger på jobb og fikset, og hatt hetta på en måte over hodet, og da hørte jeg bare fra hjørnet, "Luke, I am your father"... [:D]

pusta du tungt inn og ut i "maska" di da? Hadde seriøst daua hadde jeg vært der og sett det!
(Stor Star Wars fan jeg!)

Det var en på jobb som sa det, ikke jeg, men jeg knakk sammen...

ORIGINAL: MaritParit

mammaokt: takk for godt svar! Jeg har ikke ord eller behov for å komme med svar som svekker dine tanker :) Jeg synes bare man bør tenke over sin egen kleskode - og ikke være så skråsikker på at den fremmer den trygge, independente kvinne.

Heeelt enig med deg - viktig å reflektere over hvorfor en gjør som en gjør og ikke være så naiv å tro at en alltid følger ens egen "frie" vilje upåvirket av omgivelsene. Selv om en aldri så mye liker å tro det - girl power greiene ala Charlies engler f.eks. Joda kjempe girl power å kun spille på sekusulatitet og kropp for å komme noen vei/påvirke andre[;)]
Et annet eksempel er når enkelte jenter virker å spille dumme fordi de tror det gjør dem mer tiltrekkende overfor gutter (forstå det den som kan, kanskje noe med å nære oppunder det mannlige ego hehe?)

Jeg er enig med deg at en kan stille spørsmål ved om vestlige kvinner kler seg som de vil/gjør som de vil av full fri vilje, eller av press/forventninger fra samfunnet (slankepress, silikon, glattbarbering her og der, tekkes mannen, tidsklemma osv ). Hos jenter og kvinner som ikke har et sterkt nok selvbilde og støtteapparat rundt seg, kan det skape mye negative følelser, og kan få en til å ta valg en ikke nødvendigvis ville ønsket å ta.

Men likevel påstår jeg at vi har en større valgfrihet enn en del av våre medsøstre som vokser opp i en kultur (hvor religionen står sterkt i sentrum) og hijab eller burka er en kleskodeks som forventes at en skal underkaste seg og bruke, uavhengig av ens egen personlige overbevisning.

Jeg synes det er forferdelig trist at i visse religioner er ikke kvinner gode nok som mennesker dersom de ikke dekker til sin fristende og syndige kropp...de er ikke dydige nok for sin Gud, viser ikke ydmyjhet og ærbødighet nok ved å kunne gå med håret synlig eller ettersittende klær som avslører det de er; nemlig kvinner. Hvorfor pålegges kvinner dette påbudet med å dekke til kroppen sin, senke blikket ydmykt, snakke stille, skjule håret sitt? Hvis det er for at mennene ikke skal bli fristet, forteller det ikke litt om Koranens syn på det mannlige kjønn - og burde det ikke heller lages strengere restrisjoner for mennene for å få de til å klare å kontrollere seg bedre??
En skulle tro at det en følte i hjertet sitt i forhold til sin Gud, at en følger de viktigste budene som er gitt, er det aller viktigste - ikke utseendet ens.

Hvorfor skulle ikke en kvinne som går med normale klær som ikke innebærer lårkort og dyp utrigning ) da jeg skjønner at det virker distraherende og forstyrrende), bli tatt like seriøst og ærbødig som en kvinne som er tildekket i henhold til f.eks Koranen?
Hvorfor er det så ekstremt viktig at kvinnen for enhver pris ikke må vise at hun har former? Av respekt til Guden som skapte henne slik hun ser ut? (Jada jeg vet om dette med at det det er kun mellom ektemann og hustru at en skal vise seg for hverandre osv. Kun retoriske spørsmål her på en sen lørdags kveld.[;)]

Mennene har strenge restriksjoner, faktisk. De kan heller ikke gjøre hva de vil. Hvem sier Gud til FØRST i Quran at de skal se ned, og ikke fristes av det motsatte kjønn, være ydmyke? Ikke til kvinnene, i alle fal, det kommer i verset etterpå!

MEn om man føler det i hjertet, hvorfor ikke vise det også? "Hijaben i mitt hjerte" er faktisk ett argument jeg ikke liker så godt. Jeg har en artikkel om det på siden min, skrevet av en svensk muslim, hvor han råder kvinner til å komme over dette med "hijaben i mitt hjerte". Fordi om man har den i hjertet, hvorfor ikke være stolt av å vise det da?

Jeg har forstått at det er ekstremt viktig for deg personlig at en skal dekke seg godt til som muslim, etter mitt syn temmelig ekstremt opptatt av dette, basert på ting du tidligere har skrevet om emnet.
Men hvorfor opprører deg deg så veldig hva andre kvinner og menn mener om viktigheten av hijaben og hvordan de velger å forholde seg til dette? Hvis de føler de hedrer sin Gud ved å "bære hijaben i sitt hjerte" hvorfor ikke bare respektere det? I følge deres tro blir enhver muslim uansett dømt for sin atferd og det de har i sitt herte av Gud på når de dør. Hvis din tokning er riktig og hijaben betyr SÅ mye for å være en god musim, så er du iallfall på det punktet safe[;)]

ORIGINAL: MaritParit

jeg tror ikke sexifisering og 'tingliggjøring' av kvinner er særlig sunt og frigjørende. Svært mange jenter har poserende 'kom å ta meg'-blikk på profilbilde på typ f.book og nettby. For hvem har de det for?

Jeg tror ikke det er for seg selv.

Jeg var ikke så opptatt av klær og sånt da jeg ikke var muslim. Jeg kledde meg komfortabelt, helst jeans og genser, men kunne også pynte meg dersom situasjonen tilsa det, men aldri veldig lettkledd og sånt, det var ikke min stil.

Vennene mine sa jo det da jeg ble muslim... Hva er forskjellen, du har jo alltid kledd deg som en gammel tante... [:D]

Jeg var omvendt... kledde meg utfordrene tiltider og noen ganger var det rett å slett smak løst men andre ganger så var det flott.... jeg var en dame...
Nå kler jeg meg komfortabelt og rimelig dekket.... men jeg er ikke helt tildekket....

Jeg fikk skikkelig gåsehud da jeg så denne drakten![:o]
Sett for mange skrekkfilmer med nonner og andre svartkledde tror jeg[:D][:D][:D]

Hmmm, jeg er rimelig sikker på at jeg har en slik på loftet et sted.. Sammen med litt creepy sminke så blir det et heidundrande halloween-kostyme.. [:D][:)]

Back
Topp