Jeg er enig med deg at en kan stille spørsmål ved om vestlige kvinner kler seg som de vil/gjør som de vil av full fri vilje, eller av press/forventninger fra samfunnet (slankepress, silikon, glattbarbering her og der, tekkes mannen, tidsklemma osv ). Hos jenter og kvinner som ikke har et sterkt nok selvbilde og støtteapparat rundt seg, kan det skape mye negative følelser, og kan få en til å ta valg en ikke nødvendigvis ville ønsket å ta.
Men likevel påstår jeg at vi har en større valgfrihet enn en del av våre medsøstre som vokser opp i en kultur (hvor religionen står sterkt i sentrum) og hijab eller burka er en kleskodeks som forventes at en skal underkaste seg og bruke, uavhengig av ens egen personlige overbevisning.
Jeg synes det er forferdelig trist at i visse religioner er ikke kvinner gode nok som mennesker dersom de ikke dekker til sin fristende og syndige kropp...de er ikke dydige nok for sin Gud, viser ikke ydmyjhet og ærbødighet nok ved å kunne gå med håret synlig eller ettersittende klær som avslører det de er; nemlig kvinner. Hvorfor pålegges kvinner dette påbudet med å dekke til kroppen sin, senke blikket ydmykt, snakke stille, skjule håret sitt? Hvis det er for at mennene ikke skal bli fristet, forteller det ikke litt om Koranens syn på det mannlige kjønn - og burde det ikke heller lages strengere restrisjoner for mennene for å få de til å klare å kontrollere seg bedre??
En skulle tro at det en følte i hjertet sitt i forhold til sin Gud, at en følger de viktigste budene som er gitt, er det aller viktigste - ikke utseendet ens.
Hvorfor skulle ikke en kvinne som går med normale klær som ikke innebærer lårkort og dyp utrigning ) da jeg skjønner at det virker distraherende og forstyrrende), bli tatt like seriøst og ærbødig som en kvinne som er tildekket i henhold til f.eks Koranen?
Hvorfor er det så ekstremt viktig at kvinnen for enhver pris ikke må vise at hun har former? Av respekt til Guden som skapte henne slik hun ser ut? (Jada jeg vet om dette med at det det er kun mellom ektemann og hustru at en skal vise seg for hverandre osv. Kun retoriske spørsmål her på en sen lørdags kveld.[;)]