Alt snakk om hijab

x1xMaritParit

Glad i forumet
er det ikke rimelig merkelig at man ser på den vestlige,dristige kvinne som så frigjort når det kommer til klær? Det å kle av seg for å vinne mannens oppmerksomhet, det å gå med topper hvor man får vedkommendes pupper i fleisen. En del jenter kler seg jo i stor grad for å tilfredsstille mannens øyne. -er det riktig? Bør ikke kvinnen være kvinne god nok basert på hva hun ER?

Hadde jeg sagt det samme, hadde jeg blitt pisket [:D]

Spøk til revolver... I prefer not to say anything. Alle hopper bare opp med boksehanskene og sier at de kler seg sånn for sin egen del, at det ikke er sammenlignbart og yadda yadda yadda...

Men jeg vet i alle fall hva alt dette hijabsnakket gjør med meg!

Minner meg på om at jeg må rydde i skuffen min i morgen!

Jeg vet ikke jeg.. Kler jeg meg dristig er det ikke for å bli sett, men fordi det er noe jeg selv liker å gå i.. Si på fest, hvem blir ikke svett av å sitte i en tett ullgenser? Såklart kler man mindre på seg![8D]
Såklart er det moro når man får oppmerksomhet av gutter! Men hvilke gutter liker ikke samme oppmerksomhet fra jenter?!

Jeg ser på oss vestlige som frigjorte kvinner fordi vi lever det livet vi selv vil, uavhengie av andre.

ORIGINAL: Bitzyh

Jeg vet ikke jeg.. Kler jeg meg dristig er det ikke for å bli sett, men fordi det er noe jeg selv liker å gå i.. Si på fest, hvem blir ikke svett av å sitte i en tett ullgenser? Såklart kler man mindre på seg![8D]
Såklart er det moro når man får oppmerksomhet av gutter! Men hvilke gutter liker ikke samme oppmerksomhet fra jenter?!

Jeg ser på oss vestlige som frigjorte kvinner fordi vi lever det livet vi selv vil, uavhengie av andre.

Jo, men hvem skal definere likestilling, frigjorthet og sånt da? Skal kun den "hvite, vestlige kvinnes" versjon være riktig?

Jeg kler også mindre på meg på fest. Eller på skolen i moskeen fordi det blir så varmt der, men jeg er alltid dekket fordet.

ORIGINAL: Oline

ORIGINAL: *Meya*

Men jeg vet i alle fall hva alt dette hijabsnakket gjør med meg!

Minner meg på om at jeg må rydde i skuffen min i morgen!

Hm, jeg kjenner ingenting jeg.
Send over litt rydde-tiltak til meg da...

Jeg sa ikke at jeg hadde tiltaket, gjorde jeg? [:D]

hehe, ja her blir du sikkert fort angrepet. Selv om jeg gjerne skulle hørt dine synspunkter! Mye av klærne mange jenter går i er jo ikke engang komfortable. Trange bukser, kaldt med små topper,høye hæler. Jenter i burka kan i det minste slippe ut maaagan vil jeg tro :) selv om jeg vet at det og hijab ikke er det samme.

jeg tror ikke sexifisering og 'tingliggjøring' av kvinner er særlig sunt og frigjørende. Svært mange jenter har poserende 'kom å ta meg'-blikk på profilbilde på typ f.book og nettby. For hvem har de det for?

ORIGINAL: Bitzyh

Jo, men hvem skal definere likestilling, frigjorthet og sånt da? Skal kun den "hvite, vestlige kvinnes" versjon være riktig?

Jeg kler også mindre på meg på fest. Eller på skolen i moskeen fordi det blir så varmt der, men jeg er alltid dekket fordet.

Men hva gjør at du må ha på deg noe for å dekke deg til? Det er jo "noen" som forteller deg hva du skal.

Altså folk får ha på seg hva de vil for min del, og får ha den religion de vil.. men jeg vil nå si at hvis det er fy fy å gjøre ting så blir det mindre frihet, hvilket da må si at der det er fy fy er det mindre frigjorte mennesker?

ORIGINAL: MaritParit

jeg tror ikke sexifisering og 'tingliggjøring' av kvinner er særlig sunt og frigjørende. Svært mange jenter har poserende 'kom å ta meg'-blikk på profilbilde på typ f.book og nettby. For hvem har de det for?

Jeg tror ikke det er for seg selv.

Jeg var ikke så opptatt av klær og sånt da jeg ikke var muslim. Jeg kledde meg komfortabelt, helst jeans og genser, men kunne også pynte meg dersom situasjonen tilsa det, men aldri veldig lettkledd og sånt, det var ikke min stil.

Vennene mine sa jo det da jeg ble muslim... Hva er forskjellen, du har jo alltid kledd deg som en gammel tante... [:D]

kjolene mine når just nefor rompa å sånn føler jeg meg meget komfertabel[:D]
vel og merke med tihts under.

Jeg er enig med deg at en kan stille spørsmål ved om vestlige kvinner kler seg som de vil/gjør som de vil av full fri vilje, eller av press/forventninger fra samfunnet (slankepress, silikon, glattbarbering her og der, tekkes mannen, tidsklemma osv ). Hos jenter og kvinner som ikke har et sterkt nok selvbilde og støtteapparat rundt seg, kan det skape mye negative følelser, og kan få en til å ta valg en ikke nødvendigvis ville ønsket å ta.

Men likevel påstår jeg at vi har en større valgfrihet enn en del av våre medsøstre som vokser opp i en kultur (hvor religionen står sterkt i sentrum) og hijab eller burka er en kleskodeks som forventes at en skal underkaste seg og bruke, uavhengig av ens egen personlige overbevisning.

Jeg synes det er forferdelig trist at i visse religioner er ikke kvinner gode nok som mennesker dersom de ikke dekker til sin fristende og syndige kropp...de er ikke dydige nok for sin Gud, viser ikke ydmyjhet og ærbødighet nok ved å kunne gå med håret synlig eller ettersittende klær som avslører det de er; nemlig kvinner. Hvorfor pålegges kvinner dette påbudet med å dekke til kroppen sin, senke blikket ydmykt, snakke stille, skjule håret sitt? Hvis det er for at mennene ikke skal bli fristet, forteller det ikke litt om Koranens syn på det mannlige kjønn - og burde det ikke heller lages strengere restrisjoner for mennene for å få de til å klare å kontrollere seg bedre??
En skulle tro at det en følte i hjertet sitt i forhold til sin Gud, at en følger de viktigste budene som er gitt, er det aller viktigste - ikke utseendet ens.

Hvorfor skulle ikke en kvinne som går med normale klær som ikke innebærer lårkort og dyp utrigning ) da jeg skjønner at det virker distraherende og forstyrrende), bli tatt like seriøst og ærbødig som en kvinne som er tildekket i henhold til f.eks Koranen?
Hvorfor er det så ekstremt viktig at kvinnen for enhver pris ikke må vise at hun har former? Av respekt til Guden som skapte henne slik hun ser ut? (Jada jeg vet om dette med at det det er kun mellom ektemann og hustru at en skal vise seg for hverandre osv. Kun retoriske spørsmål her på en sen lørdags kveld.[;)]

ORIGINAL: maryjoleen

kjolene mine når just nefor rompa å sånn føler jeg meg meget komfertabel[:D]
vel og merke med tihts under.

Jeg er også ganske komfortabel med kjoler til under rompa, og tights under.

Hjemme, vel og merke, eller ute med en abaya over.

Alt fra denne modellen:

Til feks denne typen:

Eller disse, bare uten niqab, hender det jeg dukker opp i også:

ORIGINAL: MammaOkt

Jeg er enig med deg at en kan stille spørsmål ved om vestlige kvinner kler seg som de vil/gjør som de vil av full fri vilje, eller av press/forventninger fra samfunnet (slankepress, silikon, glattbarbering her og der, tekkes mannen, tidsklemma osv ). Hos jenter og kvinner som ikke har et sterkt nok selvbilde og støtteapparat rundt seg, kan det skape mye negative følelser, og kan få en til å ta valg en ikke nødvendigvis ville ønsket å ta.

Men likevel påstår jeg at vi har en større valgfrihet enn en del av våre medsøstre som vokser opp i en kultur (hvor religionen står sterkt i sentrum) og hijab eller burka er en kleskodeks som forventes at en skal underkaste seg og bruke, uavhengig av ens egen personlige overbevisning.

Jeg synes det er forferdelig trist at i visse religioner er ikke kvinner gode nok som mennesker dersom de ikke dekker til sin fristende og syndige kropp...de er ikke dydige nok for sin Gud, viser ikke ydmyjhet og ærbødighet nok ved å kunne gå med håret synlig eller ettersittende klær som avslører det de er; nemlig kvinner. Hvorfor pålegges kvinner dette påbudet med å dekke til kroppen sin, senke blikket ydmykt, snakke stille, skjule håret sitt? Hvis det er for at mennene ikke skal bli fristet, forteller det ikke litt om Koranens syn på det mannlige kjønn - og burde det ikke heller lages strengere restrisjoner for mennene for å få de til å klare å kontrollere seg bedre??
En skulle tro at det en følte i hjertet sitt i forhold til sin Gud, at en følger de viktigste budene som er gitt, er det aller viktigste - ikke utseendet ens.

Hvorfor skulle ikke en kvinne som går med normale klær som ikke innebærer lårkort og dyp utrigning ) da jeg skjønner at det virker distraherende og forstyrrende), bli tatt like seriøst og ærbødig som en kvinne som er tildekket i henhold til f.eks Koranen?
Hvorfor er det så ekstremt viktig at kvinnen for enhver pris ikke må vise at hun har former? Av respekt til Guden som skapte henne slik hun ser ut? (Jada jeg vet om dette med at det det er kun mellom ektemann og hustru at en skal vise seg for hverandre osv. Kun retoriske spørsmål her på en sen lørdags kveld.[;)]

Mennene har strenge restriksjoner, faktisk. De kan heller ikke gjøre hva de vil. Hvem sier Gud til FØRST i Quran at de skal se ned, og ikke fristes av det motsatte kjønn, være ydmyke? Ikke til kvinnene, i alle fal, det kommer i verset etterpå!

MEn om man føler det i hjertet, hvorfor ikke vise det også? "Hijaben i mitt hjerte" er faktisk ett argument jeg ikke liker så godt. Jeg har en artikkel om det på siden min, skrevet av en svensk muslim, hvor han råder kvinner til å komme over dette med "hijaben i mitt hjerte". Fordi om man har den i hjertet, hvorfor ikke være stolt av å vise det da?

ååh fikk ikke til å se[8D]

jo no kom bildene opp.

ikke akkurat samme stil jeg går for da[;)]

Hjemme går jeg med korte skjørt, tights og pene topper. Ikke så mye utringninger, og ikke spesielt vågalt da, men...

Eller rett og slett joggebukser og t-skjorter. Kommer ann på humøret, hva jeg gjør, og hva jeg har for planer.

Jeg fikk skikkelig gåsehud da jeg så denne drakten![:o]
Sett for mange skrekkfilmer med nonner og andre svartkledde tror jeg[:D][:D][:D]

jo no kom bildene opp.

Hjemme går jeg med korte skjørt, tights og pene topper. Ikke så mye utringninger, og ikke spesielt vågalt da, men...

Eller rett og slett joggebukser og t-skjorter. Kommer ann på humøret, hva jeg gjør, og hva jeg har for planer.

åh:) men hvorfor er det ok med korte skjørt hjemme?
fordi ingen ser deg?

ORIGINAL: MammaOkt

Jeg fikk skikkelig gåsehud da jeg så denne drakten![:o]
Sett for mange skrekkfilmer med nonner og andre svartkledde tror jeg[:D][:D][:D]

Jeg har en nesten lik, bare ikke med noe glitter forran, bare bittelitt på armene, og så er armene videre.

Jeg går ikke med hetta over da.

Har stått noen ganger på jobb og fikset, og hatt hetta på en måte over hodet, og da hørte jeg bare fra hjørnet, "Luke, I am your father"... [:D]

jo no kom bildene opp.

åh:) men hvorfor er det ok med korte skjørt hjemme?
fordi ingen ser deg?

Fordi jeg kan kle meg som jeg vil med min mann...

Back
Topp