Alt over 37 grader, feber?

LineMerethe

Gift med forumet
Tok tempen på Ida Emilie nå, og den viste 37,2. Vil det tyde på at hun har feber? Hun virker akkuratt som normalt, og smiler og ler. Jeg husker ikke hva tempen hennes er når hun ikke har feber nemlig..

Vi som liksom skal på babysvømming i dag...[8|]

38[:)]
Så er det jo forskjell på hvor varme de er til vanlig.

ORIGINAL: DaintyDelusiveDoll

38[:)]
Så er det jo forskjell på hvor varme de er til vanlig.

Det er det jeg også har fått beskjed om, så dere kan nok kose dere på babysvømming med god samvittighet![;)]

Åhh, jeg som tenkte feil. Tusen takk[:D] Da blir det plasking og dykking[;)]

Såvidt jeg husker så er det 37,5 som er vanlig kroppstemperatur, ikke 37 grader. Sambo driver og sier at han har visst feber når han har 37,8 og sånn, men jeg har knust illusjonene hans og fortalt at han må over 38 for å ha feber. hahahahaha!

Fra wikipedia:

Alle målinger av temperatur tar sikte på å gi et estimat av kroppens kjernetemperatur. Denne temperaturen ligger vanligvis i gjennomsnitt på 36,8°C og varier gjennom dagen slik at laveste temperatur måles om morgenen og høyeste temperatur måles om kvelden. Øvre grense hvis vi inkluderer 99% av alle som har normal temperatur, også kalt 99% percentilen, vil ha en døgnvariasjon fra 37,2°C om morgenen og 37,8°C om kvelden. Hver enkelt har sitt normalområde.

og...

Feber er en del av kroppens forsvarsrespons mot infeksjoner, og er en økning av kroppstemperaturen utenom det normale. I praksis sier man at man har feber når man måler en temperatur på 38°C i endetarmen, det vil si en økning på 1°C fra normalen. Når man måler i munnen vil temperaturen vanligvis ligge 0,4°C under endetarmstemperaturen, og målt i armhulen vanligvis 0,6°C under.

Så jeg husket nok ikke helt riktig, men riktig nok til at Sambo fremdeles ikke har feber på 37,8 grader. [8D]

Back
Topp