Alt om ⏰ NÅR ❓HCG, Ultralyd, Jordmor ⁉️

VilBliGravidiApril2019

Flørter med forumet
Når tar dere hcg prøver
Når har dere svangerskapskontroll
Når og hvordan tar dere kontakt med jordmor?
Når bestiller dere sykehus?
Når skal dere på første UL?
 
Når tar dere hcg prøver
Når har dere svangerskapskontroll
Når og hvordan tar dere kontakt med jordmor?
Når bestiller dere sykehus?
Når skal dere på første UL?
Hvis legen sier at det er nødvendig.
Når jeg føler for det.
Sender tekstmelding.
Trenger ikke bestille, bare velge. Det gjør jeg før oul.
Uke 7.
 
Blodprøve 4+4 og 4+6.
Ringer helsestasjonen for kontroll når jeg har hørt hjertelyd på tidlig ul som jeg skal ha i uke 7. Får det pga ivf. Sykehus ønsker jeg på første kontroll.
 
Når tar dere hcg prøver
Når har dere svangerskapskontroll
Når og hvordan tar dere kontakt med jordmor?
Når bestiller dere sykehus?
Når skal dere på første UL?
Gjør ikke det
Vet ikke
Ringte jordmor igår for haste-time pga erklæring til skolen.
Sykehus(fødested) blir gjort gjennom legen eller jordmor på 1.kontroll
Jeg skal på første ul uke 7, men det er ikke vanlig men ul før ordinær ultralyd i svangerskapsoppfølgingen.

Hvordan vet jeg til hvilket jordmor eller hvor holder de til hen?
Snakk med fastlegen din, de vet.
 
Når tar dere hcg prøver
Når har dere svangerskapskontroll
Når og hvordan tar dere kontakt med jordmor?
Når bestiller dere sykehus?
Når skal dere på første UL?
Skal be om å få tatt blodprøver når jeg er hos legen til uka, pga mistet tidligere 3 ganger på rad.
Når jeg er hos legen skal jeg spørre om når han vil ha meg inn på første kontroll
Jordmoren jeg kommer til å gå til kan jeg bestille time gjennom legekontoret.
Jordmor eller lege kommer til å sende henvisning til ultralyd og søknad om fødeplass.

Kommer til å spørre legen min om henvisning til tidlig ultralyd, da vi ikke har mulighet til å gå privat her.
 
Når tar dere hcg prøver
Når har dere svangerskapskontroll
Når og hvordan tar dere kontakt med jordmor?
Når bestiller dere sykehus?
Når skal dere på første UL?
HCG 4+3 og 4+6
Har hatt en ultralyd, første kontroll hos fastlegen blir nok rundt uke 12 (dersom det ikke blir behov tidligere).
Kontakt med jordmor tar jeg etterhvert/ved behov. Litt usikker på hvem jeg vil bruke.
Sykehus registrerer jeg nok ila neste uke.
Første ultralyd blir enten ca uke 7 eller uke 12.
 
Når tar dere hcg prøver
Når har dere svangerskapskontroll
Når og hvordan tar dere kontakt med jordmor?
Når bestiller dere sykehus?
Når skal dere på første UL?

Aldri tatt hcg prøver. Men tar en del tester i starten av hvert svangerskap.
Kommer til å bestille time til fastlegen etterhvert. Pga blodprøvene som skal tas første kontrollen.
Henvisning til ordinær ultralyd ordner lege/jordmor. Husker ikke helt. Sist så blødde jeg litt i uke 7, så kom inn på ultralyd henvist fra fastlegen.
Gynekologen som tok den ultralyden sendte også henvisning for ordinær ultralyd i samme slengen.
Så fremt man ikke blør eller er usikker på hvor langt man er på vei, eventuelt har ett risikosvangerskap, eller har vært uheldig å mistet noen ganger skal det jo egentlig ikke være mer enn ordinær ultralyd. Så tidlig ultralyd er det ikke noen automatikk at alle får.
 
Når tar dere hcg prøver
Når har dere svangerskapskontroll
Når og hvordan tar dere kontakt med jordmor?
Når bestiller dere sykehus?
Når skal dere på første UL?

Føler ikke behovet for HCG prøver, å slik jeg har forstått det så er det heller ikke noe vanlig. Selv om det fremstår slik på forum.
Første svangerskapskontroll er vel normalt i uke 12?
Tenkte å ta kontakt med jordmor rundt uke 5-6.
Bestiller ikke sykehus.
Det er ikke vanlig med flere UL enn ordinær i uke 18, selv om det også er noe som fremstilles som vanlig på forum. Men siden jeg har en sykdom så har jeg allerede vært i kontakt med jordmor/lege før vi startet prøvingen. Der fikk jeg beskjed om at jeg må på mange UL for å passe på at den lille har det bra. Tidlig UL får jeg fordi jeg har opplevd MA med komplikasjoner, og er veldig redd for at det skal skje igjen. Skal på tidlig UL i uke 7 eller 8 tror jeg.
 
Når tar dere hcg prøver
Når har dere svangerskapskontroll
Når og hvordan tar dere kontakt med jordmor?
Når bestiller dere sykehus?
Når skal dere på første UL?

Aldri, med mindre legen vil det.
Rundt uke 10
Tar vanligvis kontakt rundt uke 8-9 - ringer bare legekontoret.
Aldri - har bare et sykehus i nærheten, men jeg har planer om hjemmefødsel.
Første UL er 12 uker, men jeg har tidligere tatt en privat UL i uke 8. Usikker på om jeg gjør det denne gamgen. :)
 
HCG 4+3 og 4+6
Har hatt en ultralyd, første kontroll hos fastlegen blir nok rundt uke 12 (dersom det ikke blir behov tidligere).
Kontakt med jordmor tar jeg etterhvert/ved behov. Litt usikker på hvem jeg vil bruke.
Sykehus registrerer jeg nok ila neste uke.
Første ultralyd blir enten ca uke 7 eller uke 12.
Har du allerede hatt en ultralyd??? Hvordan gikk det? Hva ser man i uke 4-5?
 
Har du allerede hatt en ultralyd??? Hvordan gikk det? Hva ser man i uke 4-5?
Det var kun fordi jeg hadde time til gynekolog og fant ut at jeg var gravid dagen før og det var da for seint å avbestille.
Man ser ikke stort. Så hvor egget hadde sluppet fra, at livmoren var lukket, og at det var masse slim. For kort tid til å se noe til en evt graviditet.
 
Det var kun fordi jeg hadde time til gynekolog og fant ut at jeg var gravid dagen før og det var da for seint å avbestille.
Man ser ikke stort. Så hvor egget hadde sluppet fra, at livmoren var lukket, og at det var masse slim. For kort tid til å se noe til en evt graviditet.
Jeg og har fått en time neste uke som jeg har ventet på i 3 måneder men ble gravid. Vurderte å flytte den. Men anbefaler du å beholde? Utelukker jeg feks kjemisk graviditet?!
 
Jeg og har fått en time neste uke som jeg har ventet på i 3 måneder men ble gravid. Vurderte å flytte den. Men anbefaler du å beholde? Utelukker jeg feks kjemisk graviditet?!
Vil ikke tro den utelukker kjemisk graviditet. Men den bør utelukke at du evt er gravid utenfor livmoren. Jeg ville mulig heller utsatt den et par uker. Da kan du få sett hjertet og slik, og det er en mye mer beroligende runde.
 
Back
Topp