"alt med måte"...

Jeg spiste spekemat under svangerskapet, men det var vel heller fordi jeg ikke visste at man ikke skulle gjøre det. Spurte til og med jordmor, og hun sa det var trygt.

Men når det gjelder "alt med måte" så er jeg helt enig. Det hjelper lite å si "alt med måte" hvis det lille man gjør tar livet av ungen.
 
ORIGINAL: Solaa

Hehe, så lenge en anbefaling mot noe er der, så vil nok alle vurdere selv hvorvidt de ønsker å følge den eller ikke... Så når folk slenger på denne "alt med måte" så virker det for meg som om de selv har valgt å ikke følge den anbefalingen, men føler vel for å beskytte seg på et vis...

Jeg velger å følge de anbefalingene jeg vil (en anbefaling er ingen tvang! Det er nettopp en ANBEFALING) Så det er ingen, ikke her inne på BV engang! som kan fortelle andre hva de skal gjøre eller ikke.


Helt enig.
 
ORIGINAL: JafseSlafsaSlappfis

ORIGINAL: Maelle

ORIGINAL: JafseSlafsaSlappfis

jeg også spise det meste i svangerskapet,litt rakfisk t.o.m...røyka noen røyk gjorde jeg også,selv om det kanskej bare var en 10 pakning fordelt på 9 mnd! og jeg tar all kritikk,følte meg jævlig etterpå,men har gitt meg nå da[:D]

anyway,jeg visste egentlig ikke bedre ang det med maten! jeg spurte jordmor,og hun sa at man kan spise det meste,untatt upastrert(?) ost,som f.eks cheddar...det var det eneste hun sa,så jeg valgte å stole på det[:)]


NEi det er helt klart at man ikke kan være oppdatert på alt, og man gjør selvfølgelig det beste man kan.. Men da skryter man ikke av det i ettertid og OPPFORDRER andre til å gjøre det samme [:)]
nei,selvøflelig..har jeg ikke gjort heller[:D][:)] da vet jeg bedre til neste gang


Det siste der var ikke myntet på deg [;)]
 
ORIGINAL: Maelle

ORIGINAL: camilla82

Barnet kan også dø fordi moren er overvektig som øker sjansen for svangerskapsforgiftning, så skal ikke overvektige få bli mødre da???


Hva har det med saken å gjøre??
Alle overvektige ANBEFALES å gå ned i vekt om de ønsker å bli gravide, men i noen tilfeller er ikke overvekt noe de kan gjøre noe med- men en KAN la være å spise mat som kan være farlig for fosteret!

Og man kan legge om kosten sin[:D]

Men fra knut til kano, jeg spurte legen og JM om dette med spekemat og laksen, da fikk jeg beskjed om at jeg kunne spise litt.
 
ORIGINAL: camilla82

ORIGINAL: Solaa

Hehe, så lenge en anbefaling mot noe er der, så vil nok alle vurdere selv hvorvidt de ønsker å følge den eller ikke... Så når folk slenger på denne "alt med måte" så virker det for meg som om de selv har valgt å ikke følge den anbefalingen, men føler vel for å beskytte seg på et vis...

Jeg velger å følge de anbefalingene jeg vil (en anbefaling er ingen tvang! Det er nettopp en ANBEFALING) Så det er ingen, ikke her inne på BV engang! som kan fortelle andre hva de skal gjøre eller ikke.


Helt enig.


Poenget er at de som IKKE følger anbefalinger da kansje heller bør holde kjeft og ikke OPPFORDRE andre til å være like uansvarlige! [8|]
 
Eg mener at folk må få gjøre som dei vil, men det er så mange her som anbefaler andre å gjøre det fordi det gikk bra med dei[&:]
 
like teit som at 50%av de som røyket under sv.skapet her inne, får beskjed om "at det er bedre for ungen at de fortsetter å røyke under sv.skapet, enn at de slutter, for det vil føre til stress for barnet" in my ass!!! 

dårlig unnskyldning for å ikke GIDDE å slutte å røyke!
 
ORIGINAL: camilla82

ORIGINAL: Maelle

ORIGINAL: camilla82

Barnet kan også dø fordi moren er overvektig som øker sjansen for svangerskapsforgiftning, så skal ikke overvektige få bli mødre da???


Hva har det med saken å gjøre??
Alle overvektige ANBEFALES å gå ned i vekt om de ønsker å bli gravide, men i noen tilfeller er ikke overvekt noe de kan gjøre noe med- men en KAN la være å spise mat som kan være farlig for fosteret!

Og man kan legge om kosten sin[:D]

Men fra knut til kano, jeg spurte legen og JM om dette med spekemat og laksen, da fikk jeg beskjed om at jeg kunne spise litt.


Ja men nå har vi BEVIST at dette ikke stemmer, og det har blitt lagt ut artikler og linker som viser hvor farlig det KAN være..
 
ORIGINAL: *mamman t lillemann*

like teit som at 50%av de som røyket under sv.skapet her inne, får beskjed om "at det er bedre for ungen at de fortsetter å røyke under sv.skapet, enn at de slutter, for det vil føre til stress for barnet" in my ass!!! 

dårlig unnskyldning for å ikke GIDDE å slutte å røyke!

jeg fikk beskjed om at jeg var flink som trappa ned iallefall.. så jeg er unnskyldt [8D][:-]
 
ORIGINAL: Solaa

Hehe, så lenge en anbefaling mot noe er der, så vil nok alle vurdere selv hvorvidt de ønsker å følge den eller ikke... Så når folk slenger på denne "alt med måte" så virker det for meg som om de selv har valgt å ikke følge den anbefalingen, men føler vel for å beskytte seg på et vis...

Jeg velger å følge de anbefalingene jeg vil (en anbefaling er ingen tvang! Det er nettopp en ANBEFALING) Så det er ingen, ikke her inne på BV engang! som kan fortelle andre hva de skal gjøre eller ikke.

Signerer!

Hver enkelt person tar valg utifra sin kunnskap og sine behov. Så lenge man kan stå for det valget man har gjort, og er klar over fordelen og ulempene med det, så skal egentlig andre hoppe og drite i hvilke valg hver enkelt har gjort.

Om noen velger å spise spekemat/røyke/drikke alkohol/ha ungene fremovervendt osv, og de er klar over følgene det kan få, så har de tatt et bevisst valg, og må da også ta konsekvensene som kan komme av det valget de har tatt.

Bare for å presisere, så sier jeg ikke at det er greit at noen drikker seg snydens mens de er gravid f.eks.
 
jeg spiser sjokolade med måte....prøver i allefall[8D]

Forøvrig så har aldri jeg brukt begrepet "alt med måte" når det gjelder alkohol/røyk og graviditet. Er det virkelig noen som gjør det?

Og når det gjelder salami så sa legen min at så lenge slamien var fersk/nyåpnet så var det ingen fare. Det er vel ikke usant. Det samme står skrevet på matportalens sider om graviditet og kjøtt(jeg vet at det ikke er ansett å være en like "viktig" nettside som de Norke Myndigheter, men jeg tror sistnevnte bare vil dra det litt lenger for å være på den sikre siden og for at det er enklere). Såh, det er ikke alle som har blitt anbefalt å holde seg unna salami.
 
ORIGINAL: Maelle

ORIGINAL: camilla82

ORIGINAL: Solaa

Hehe, så lenge en anbefaling mot noe er der, så vil nok alle vurdere selv hvorvidt de ønsker å følge den eller ikke... Så når folk slenger på denne "alt med måte" så virker det for meg som om de selv har valgt å ikke følge den anbefalingen, men føler vel for å beskytte seg på et vis...

Jeg velger å følge de anbefalingene jeg vil (en anbefaling er ingen tvang! Det er nettopp en ANBEFALING) Så det er ingen, ikke her inne på BV engang! som kan fortelle andre hva de skal gjøre eller ikke.


Helt enig.


Poenget er at de som IKKE følger anbefalinger da kansje heller bør holde kjeft og ikke OPPFORDRE andre til å være like uansvarlige! [8|]


Hvis folk tar alt som skrives her inne så hellig er det skremmende, man må jo selv velge hva man vil gjøre.
 
ORIGINAL: valsbu

Bruk innsiden da folkens! Alt med måte, da tenker jeg: Litt cola, ikke 2 liter, litt sjokolade, ikke 2 kg, litt kaffe, ikke 5 liter. Om folk er såååå dumme at de drikker alkohol under et svangerskap så, javel! Der gjelder faktisk ikke alt med måte!
At dere gidder å lage enda en slik krangletråd... Pass på dere selv og deres eget barn[:)]


Sign!
 
ORIGINAL: camilla82

ORIGINAL: Maelle

ORIGINAL: camilla82

ORIGINAL: Solaa

Hehe, så lenge en anbefaling mot noe er der, så vil nok alle vurdere selv hvorvidt de ønsker å følge den eller ikke... Så når folk slenger på denne "alt med måte" så virker det for meg som om de selv har valgt å ikke følge den anbefalingen, men føler vel for å beskytte seg på et vis...

Jeg velger å følge de anbefalingene jeg vil (en anbefaling er ingen tvang! Det er nettopp en ANBEFALING) Så det er ingen, ikke her inne på BV engang! som kan fortelle andre hva de skal gjøre eller ikke.


Helt enig.


Poenget er at de som IKKE følger anbefalinger da kansje heller bør holde kjeft og ikke OPPFORDRE andre til å være like uansvarlige! [8|]


Hvis folk tar alt som skrives her inne så hellig er det skremmende, man må jo selv velge hva man vil gjøre.


Skrives her inne? Det er jo ikke noe vi sitter og finner på!! [8|]
Det er jo en grunn til at det anbefales- og da kan det jo være greit å opplyse om det, det er helt sikkert mange som er uvitende om forskjellige konsekvenser og tydeligvis får utdaterte råd fra sine helsesøstre og jordmødre..
Og når det opplyses så bør kansje de som IKKE følge anbefalingene holde kjeft? og spesielt ikke oppfordre andre til å være like uansvarlige..
 
Herregud, så du mener at å fortelle at man har gjort noe er å råde andre til å gjøre det samme??? Ja ja..
 
ORIGINAL: camilla82

Herregud, så du mener at å fortelle at man har gjort noe er å råde andre til å gjøre det samme??? Ja ja..
Er mange som gjør det her inne, ser ofte utsagn som "kos deg" og "alt med måte" i slike tråder her inne
 
Jeg mener at det ikke er noe å SKRYTE av, som mange ser ut til å gjøre.. Ja det gikk sikkert bra, men det var jo FLAKS og ikke forstand..
 
ORIGINAL: Cathrine76

ORIGINAL: camilla82

Herregud, så du mener at å fortelle at man har gjort noe er å råde andre til å gjøre det samme??? Ja ja..
Er mange som gjør det her inne, ser ofte utsagn som "kos deg" og "alt med måte" i slike tråder her inne


Jeg "ser" den,men det jeg skrev var ikke det samme som å oppfordre, jeg skrev hva jeg hadde gjort også må andre velge hva de vil gjøre, det gjelder jo det meste her i livet.
 
ORIGINAL: valsbu

Bruk innsiden da folkens! Alt med måte, da tenker jeg: Litt cola, ikke 2 liter, litt sjokolade, ikke 2 kg, litt kaffe, ikke 5 liter. Om folk er såååå dumme at de drikker alkohol under et svangerskap så, javel! Der gjelder faktisk ikke alt med måte!
At dere gidder å lage enda en slik krangletråd... Pass på dere selv og deres eget barn[:)]


Godt sagt!!! Signerer[:)]
 
Alkohol "med måte" under et svangerskap betyr IKKE noen glass, men en slurk for å smake.
Har noen ganger sittet og luktet på og dyppet tungen nedi ølen til sambo, det er da ikke cyanid heller.
Røyk "med måte" betyr at man kan befinne seg i nærheten av noen som røyker uten å bli helt hysterisk, men heller holde seg litt unna, men fortsatt kunne delta i samtalen om man er mange sammen, og noen røyker.

For min del hvertfall.
 
Back
Topp