"alt med måte"...

*Labambie

Forumet er livet
Jeg lurer på, hva legger du i det? Og hvorfor brukes det i det hele tatt?
 
Jeg forstår ikke vitsen med å gjøre ting som blir frarådet og ikke anbefalt.. Også slenge på den "alt med måte" på slutten.
-Jeg tok bare 2 glass vin, alt med måte
-Jeg røyker bare 5 røyk om dagen, alt med måte
-Jeg spiste spekemat, alt med måte
 
Hvorfor iallverden trenger man disse tingene under svangerskapet? For å så rettferdiggjøre det hele med "alt med måte", eller "må ikke bli hysterisk" eller "det ble folk før i tida også"..
 
Noen må veldig gjerne forklare meg logikken her, for beklager, men jeg ser den ikke.
 
ORIGINAL: valsbu

Nå gjelder vel ikke det ting som alkohol og røyk???!!!!!

 
Jo... Kjenner mange jeg som tar seg noen glass vin under svangerskapet.. Og i mine øyne er ikke det noe verre enn de andre tingene!
 
F.eks jeg kjenner ei som ikke spiste ferske reker en gang fordi hun var livredd for barnet i magen.. Så etter maten gikk hun på terrassen å tok seg en røyk
 
Skjønner det ikkje eg heller, kan spise 15 pakker med spekemat uten at det gjør noke- men så kan en annen spise noen biter og dei kan være smittet. Hjelper ikkje masse med alt med måte då[&:]
 
ORIGINAL: valsbu

Nå gjelder vel ikke det ting som alkohol og røyk???!!!!!

jupp..
 
Jeg kjører med barnet usikret til og fra barnehagen for det er så kort vei og han liker ikke å sitte i bilstolen- Alt med måte! [:'(]
 
ORIGINAL: camilla82

Hva andre gjør driter jeg i[:D] Jeg spiste røkelaks og spekeskinke under mine svangerskap.

 
Kult ass..
 
ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: valsbu

Nå gjelder vel ikke det ting som alkohol og røyk???!!!!!


Jo... Kjenner mange jeg som tar seg noen glass vin under svangerskapet.. Og i mine øyne er ikke det noe verre enn de andre tingene!

F.eks jeg kjenner ei som ikke spiste ferske reker en gang fordi hun var livredd for barnet i magen.. Så etter maten gikk hun på terrassen å tok seg en røyk
En eg kjenner satt å sa til oss at hun ville ikkje ta antibiotika mot den infeksjonen hun hadde for hun viste ikkje kva det gjorde med barnet, noen min etterpå gikk hun ut å tok en røyk.[&:]
 
ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: camilla82

Hva andre gjør driter jeg i[:D] Jeg spiste røkelaks og spekeskinke under mine svangerskap.


Kult ass..

Ja azzzzzzzzzz[:D]

Min mening er nå at folk får gjøre hva de føler for[;)]
 
ORIGINAL: camilla82

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: camilla82

Hva andre gjør driter jeg i[:D] Jeg spiste røkelaks og spekeskinke under mine svangerskap.


Kult ass..

Ja azzzzzzzzzz[:D]

Min mening er nå at folk får gjøre hva de føler for[;)]


Ja det er ikke så nøye at barnet KAN DØ, så lenge folk får gjøre som de vil [8|]
 
Tja,nå bruker jeg det utrykket om ting som ikke er "livstruende" i førsteomgang.

Eks jeg kan godt kose meg med sjokolade i ukedagene, men "alt medmåte".

Så synes absolutt ikke utrykket er ubrukelig, eller uten betydning, selv om noen missbruker det....
 
Barnet kan også dø fordi moren er overvektig som øker sjansen for svangerskapsforgiftning, så skal ikke overvektige få bli mødre da???
 
ORIGINAL: JafseSlafsaSlappfis

jeg også spise det meste i svangerskapet,litt rakfisk t.o.m...røyka noen røyk gjorde jeg også,selv om det kanskej bare var en 10 pakning fordelt på 9 mnd! og jeg tar all kritikk,følte meg jævlig etterpå,men har gitt meg nå da[:D]

anyway,jeg visste egentlig ikke bedre ang det med maten! jeg spurte jordmor,og hun sa at man kan spise det meste,untatt upastrert(?) ost,som f.eks cheddar...det var det eneste hun sa,så jeg valgte å stole på det[:)]

 
Da kan ikke vi ha hatt samme jordmor.. Jeg hadde hu tyske med det korte håret der nede.. Hun var nazi! Fulgte matportalens anbefalinger til punkt og prikke..
 
Og forresten, jeg tror cheddar er en av de ostene som går for trygge.. [8D]
 
ORIGINAL: JafseSlafsaSlappfis

jeg også spise det meste i svangerskapet,litt rakfisk t.o.m...røyka noen røyk gjorde jeg også,selv om det kanskej bare var en 10 pakning fordelt på 9 mnd! og jeg tar all kritikk,følte meg jævlig etterpå,men har gitt meg nå da[:D]

anyway,jeg visste egentlig ikke bedre ang det med maten! jeg spurte jordmor,og hun sa at man kan spise det meste,untatt upastrert(?) ost,som f.eks cheddar...det var det eneste hun sa,så jeg valgte å stole på det[:)]


NEi det er helt klart at man ikke kan være oppdatert på alt, og man gjør selvfølgelig det beste man kan.. Men da skryter man ikke av det i ettertid og OPPFORDRER andre til å gjøre det samme [:)]
 
ORIGINAL: camilla82

Barnet kan også dø fordi moren er overvektig som øker sjansen for svangerskapsforgiftning, så skal ikke overvektige få bli mødre da???

 
Var det virkelig dette som var poenget??
 
ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: camilla82

Barnet kan også dø fordi moren er overvektig som øker sjansen for svangerskapsforgiftning, så skal ikke overvektige få bli mødre da???


Var det virkelig dette som var poenget??


Ja, kan ikke barnet DØ av det også da?
 
Bruk innsiden da folkens! Alt med måte, da tenker jeg: Litt cola, ikke 2 liter, litt sjokolade, ikke 2 kg, litt kaffe, ikke 5 liter. Om folk er såååå dumme at de drikker alkohol under et svangerskap så, javel! Der gjelder faktisk ikke alt med måte!
At dere gidder å lage enda en slik krangletråd... Pass på dere selv og deres eget barn[:)]
 
ORIGINAL: camilla82

Barnet kan også dø fordi moren er overvektig som øker sjansen for svangerskapsforgiftning, så skal ikke overvektige få bli mødre da???


Hva har det med saken å gjøre??
Alle overvektige ANBEFALES å gå ned i vekt om de ønsker å bli gravide, men i noen tilfeller er ikke overvekt noe de kan gjøre noe med- men en KAN la være å spise mat som kan være farlig for fosteret!
 
Back
Topp