"Alt med måte"...

paleface

Gift med forumet
Jeg kjenner at jeg nesten blir litt provosert av uttrykket "alt med måte" - hva er greia?? Får inntrykk av at folk gjør ting de vet at de eller barna ikke har godt av, og gjemmer seg bak at de gjør "alt med måte". Bare meg som reagerer på dette? [8|]

Fra nå av vil jeg heller at folk skal si "alt med refleksjon og grundig overveielse"... [8D][;)]

EDIT: Jeg mener ikke sånne ting som f.eks. sjokolade eller Nugatti, men f.eks. bruk av ikke anbefalt barneutstyr, spising av rått kjøtt i svangerskapet, dårlig bilsikring osv.
 
hehe
 
Alt med måte er like ille som "vi overlevde da vi "
 
Syns at "alt med måte" er et bra uttrykk. Hvis man gjør alt med måte så er det bra nok mener jeg. Og at man da gjør alt med refleksjon og grundig overveielse! Ingen har vondt med en liten smak av sjokolade for eks. (har ikke vondt uten heller) men propper man barna full med sjokolade så er det jo en grunn til å reagere. Derfor uttrykket alt med måte.
 
ORIGINAL: tutekoppen

Alt med måte er like ille som "vi overlevde da vi "


Enig!!
 
Alt med måte er et flott uttrykk! En liten påminnelse om at ikke alt i verden er så utrolig farlig som man skal ha det til hele tiden, og at vi må slutte å være så hysteriske og faktisk tenke litt.

Synes sjokoladen var et godt eksempel, jeg. En sjokoladebit gjør ingen skade. 3 sjokoladeplater gjør.
 
Jeg tenker mer sånn at de som sier det mener," Så lenge man begrenser det så er det ikke skadelig."
Å det er jeg i grunn enig i, på noen områder vel og merke!! Om de får LITT usunt i helgene så er det ikke skadelig, å da bruker mange utrykket alt med måte, å det er jeg enig i..

Men ser den med at mange gjemmer seg under den litt for mye av og til,
 
ORIGINAL: Ida82

Syns at "alt med måte" er et bra uttrykk. Hvis man gjør alt med måte så er det bra nok mener jeg. Og at man da gjør alt med refleksjon og grundig overveielse! Ingen har vondt med en liten smak av sjokolade for eks. (har ikke vondt uten heller) men propper man barna full med sjokolade så er det jo en grunn til å reagere. Derfor uttrykket alt med måte.


sign[;)]
 
ORIGINAL: Ida82

Syns at "alt med måte" er et bra uttrykk. Hvis man gjør alt med måte så er det bra nok mener jeg. Og at man da gjør alt med refleksjon og grundig overveielse! Ingen har vondt med en liten smak av sjokolade for eks. (har ikke vondt uten heller) men propper man barna full med sjokolade så er det jo en grunn til å reagere. Derfor uttrykket alt med måte.


Joa, men når folk bruker det i fht andre ting som f.eks. dårlig bilsikring, bruk av potensielt skadelig barneutstyr, spising av rått kjøtt i svangerskapet osv - det er da jeg synes det blir tullete!
 
Er det bedre å ikke tenke på det uttrykket da, å gi barna det de vil og la de spise godter hver dag istedet for bare lørdag f.eks? Eller la de være oppe til 21-22 tiden hver kveld istedet for engang iblant?

Nei, jeg sier ALT MED MÅTE [;)]
 
ORIGINAL: Ida82

Syns at "alt med måte" er et bra uttrykk. Hvis man gjør alt med måte så er det bra nok mener jeg. Og at man da gjør alt med refleksjon og grundig overveielse! Ingen har vondt med en liten smak av sjokolade for eks. (har ikke vondt uten heller) men propper man barna full med sjokolade så er det jo en grunn til å reagere. Derfor uttrykket alt med måte.


[:)]
 
Å gjemme seg bak "alt med måte" når det gjelder skadelige ting er akkurat like ille som å være overhysterisk synes jeg. Å gå for langt i den andre retningen er heller ikke bra. For meg er utrykket "Alt med måte", akkurat det samme som "den gyldne middelvei". Og den Gyldne middelvei er absolutt det beste. Jeg blir klinkokkosprø av venninner som er overhysteriske for alt, både før, i og etter graviditeten. 
 
ORIGINAL: Cathee

Er det bedre å ikke tenke på det uttrykket da, å gi barna det de vil og la de spise godter hver dag istedet for bare lørdag f.eks? Eller la de være oppe til 21-22 tiden hver kveld istedet for engang iblant?

Nei, jeg sier ALT MED MÅTE [;)]


Nå er det vel ikke sånn at de eneste to alternativene er alt eller litt, og det var ikke akkurat sjokolade jeg tenkte på da jeg skrev HI...
 
ORIGINAL: IdaK

ORIGINAL: Cathee

Er det bedre å ikke tenke på det uttrykket da, å gi barna det de vil og la de spise godter hver dag istedet for bare lørdag f.eks? Eller la de være oppe til 21-22 tiden hver kveld istedet for engang iblant?

Nei, jeg sier ALT MED MÅTE [;)]


Nå er det vel ikke sånn at de eneste to alternativene er alt eller litt, og det var ikke akkurat sjokolade jeg tenkte på da jeg skrev HI...


Nei, men du skreiv ikke akkurat hva du tenkte på. Da da regner jeg med du tenker på alt, når det kommer til det uttrykket.
 
ORIGINAL: bumpien

Å gjemme seg bak "alt med måte" når det gjelder skadelige ting er akkurat like ille som å være overhysterisk synes jeg. Å gå for langt i den andre retningen er heller ikke bra. For meg er utrykket "Alt med måte", akkurat det samme som "den gyldne middelvei". Og den Gyldne middelvei er absolutt det beste. Jeg blir klinkokkosprø av venninner som er overhysteriske for alt, både før, i og etter graviditeten. 


Men for å bruke salami i svangerskapet som eksempel; er det da bedre å spise litt av det (altså alt med måte) enn å droppe det helt i ni måneder fordi det er så hysterisk? [8|]
 
ORIGINAL: Cathee

ORIGINAL: IdaK

ORIGINAL: Cathee

Er det bedre å ikke tenke på det uttrykket da, å gi barna det de vil og la de spise godter hver dag istedet for bare lørdag f.eks? Eller la de være oppe til 21-22 tiden hver kveld istedet for engang iblant?

Nei, jeg sier ALT MED MÅTE [;)]


Nå er det vel ikke sånn at de eneste to alternativene er alt eller litt, og det var ikke akkurat sjokolade jeg tenkte på da jeg skrev HI...


Nei, men du skreiv ikke akkurat hva du tenkte på. Da da regner jeg med du tenker på alt, når det kommer til det uttrykket.


Skal presisere det i HI da... [;)]
 
Nei, ikke alt med måte. Men visse ting med måtehold! [:D]
 
ORIGINAL: Labambie

Nei, ikke alt med måte. Men visse ting med måtehold! [:D]


Ja, den klinger bedre i mitt hode! [:)]

Også vil jeg føye til; enkelte ting ikke i det hele tatt! [;)]
 
ORIGINAL: tutekoppen

Alt med måte er like ille som "vi overlevde da vi "


Mhm!
Og det argumentet er syltynt, for vi vet jo alle at mange IKKE overlevde, og de kan jo ikke akkorat argumentere tilbake og si "jammen det gjorde ikke jeg".
 
NOE med måte, men ting som er dokumentert farlige og ellers ikke er anbefalt av myndighetene eller andre pålitelige kilder bør man klare å holde seg unna! Syns det blir HELT feil å kalle folk som følger anbefalinger for overhysteriske, det grenser til idioti for min del, det er tross alt en grunn for at så mange flere overlever nå til dags...
 
Back
Topp