Alt innen svangerskaps kontroller er gratis?

Snart6barnsmor<3

Elsker forumet
jentene i juni13
Marsmagi 2025
Fikk regning av lege for første kontroll.. måtte ta en celleprøve. Har aldri måttet betale for det før.. men tydelig vis nå.. har du måttet betale for det ?

Celleprøve er vel ikke svangerskapsrelatert.

Fikk regning av lege for første kontroll.. måtte ta en celleprøve. Har aldri måttet betale for det før.. men tydelig vis nå.. har du måttet betale for det ?

Celleprøve har jeg alltid måtte betale for, men ikke ordinære svangerskapskontroller og tester knyttet direkte til svangerskapet.

Når legen sier gan må ta det pga av at prøven ikke skalv være eldre enn 1 år når man er gravid så blir det jo det.

Mulig det praktiseres ulikt fra lege til lege (?) Jeg har ikke fått beskjed om at det må være maks ett år siden man tok prøven når man går gravid.

Tror heller ikke at celleprøver er svangerskapsrelatert.
Jeg har foretatt konisering etter celleforandringer mellom to svangerskap. Legen på sykehuset ble rimelig irritert den ene gangen jeg var på kontroll når jeg var gravid, da han mener det er tull å ta celleprøver når en er gravid da kroppen går gjennom så store forandringer at celleprøven ofte kan bli misvisende..
så jeg tar alltid celleprøve 6 mnd etter endt graviditet...

Når legen sier gan må ta det pga av at prøven ikke skalv være eldre enn 1 år når man er gravid så blir det jo det.
Aldri hørt om. Trodde ikke de tok celleprøver i hele tatt når man er gravid faktisk. Det er jo ikke noe alle gravide får beskjed om å gjøre, og gjøres ikke som en del av svangerskapsomsorgen, så at det ikke blir dekket overrasker ikke meg hvertfall :)

Aldri hørt om. Trodde ikke de tok celleprøver i hele tatt når man er gravid faktisk. Det er jo ikke noe alle gravide får beskjed om å gjøre, og gjøres ikke som en del av svangerskapsomsorgen, så at det ikke blir dekket overrasker ikke meg hvertfall :)
Her nevnte fastlegen det på første svangerskapkontroll. Det er en del av de første testene som blodprøver og urinprøver.

Legen min tok celleprøve av meg før mitt forrige svangerskap, siden jeg nevnte at vi prøvde å bli gravide. Men det har ikke vært nevnt denne gangen, trodde ikke det var en vanlig del av svangerskapskontrollen. Men hvis legen din mener at det er det, så er jeg enig med deg at du ikke skal betale for det.

Ingen som har nevnt celleprøve til meg.. men tror det snart er på tide igjen! :) kanskje jeg skal nevne det neste gang jeg er på kontroll?

Har tatt celleprøve hvert år i tre år nå, og måtte betalt for det.
Tok en celleprøve for 5 uker siden, og merkelig nok betalte jeg ikke for den. Var der av svangerskaps greier, og siden jeg tar den prøven årlig pga celleforandringer så valgte de å ta den da. Så det er vel forskjellige praksiser på det der tydeligvis

Høres ut som om det praktiseres forskjellig, men legen min sa til meg at hvis det var gått mer enn 2 år siden sist, så kunne hun ta celleprøve senest i uke 12, ellers ventet hun til 6 ukers kontrollen etter fødsel. Hun sa ar hun spurte alle på første kontroll, for hun kunne ikke ta det senere i graviditeten uten å risikere en falsk prøve. For min del så tok jeg i 2015, så jeg trenger ikke ta igjen før etter fødsel. Trodde uansett ikke at det var en del av svangerskapskontrollen, og kan derfor faktureres.

Back
Topp