Allergivennlig mat

Selmaen

Glad i forumet
Noen som har forslag til hva jeg kan servere i en voksenbursdag for 4 åringen hvor det er tatt hensyn til både melke- og glutenfritt..? ;):eek:

Dessert eller mat?

Til mat er jo taco en vinner :) både for barn og voksne ;) da kan du jo lage lefser selv, både gluten og melkefritt ;)

Til dessert kan du lage fruktsalat med sorbe til :)

Eller sjokopuffer :) (puffet ris med sjokolade)

Anbefaler deg å først tenke på hva du hadde hatt lyst til å servere uten å ha tatt hensyn til allergier. Så kan du prøve å finne ut hva i retten som inneholder melk/gluten, og finne et alternativ.

Eks: Si at du vil servere sjokoladekake. Da kan du f eks lage Toro langpanne, eller Regal brownie, de er begge uten gluten og laktose. (Hvis vedkommende kan ha laktosefritt da, hvis det er helt uten melk ville jeg laget noe annet).

Si du vil ha taco. Skjell er glutenfritt. Velg en ost uten melkeprotein. Hvis det kun gjelder laktose, kan personen spise vanlig gulost.

Husk at en med bare guten og melke intoleranse kan spise ALT så lenge det er rene produkter, ris, fisk, poteter, kjøtt, alt av rene krydder, grønnsaker og frukt, problemet kommer når det er snakk om sauser og halvfabrikata. Lag feks en gryte med kylling, løk, hermetisk tomater, paprika, osv og server med ris og salat. Eventuelt be de ta med dressing selv. Du kan også de dem om hjelp, jeg ønsker av folk spør meg enn at de antar ting. Feks så bruker jeg ikke ost til taco så for min del ville ikke mangelen på ost være noe tap, kanskje de kjenner til noen supre produkter/produsenter som du ikke har tenkt på.

Eller hjemmelaget tomatsuppe/tomatgryte med spanske kjøttboller, namnam:D

Du kan og ofte bytte ut vanlig melk med ris eller soyamelk (og havremelk, men mtp gluten fungerer kanskje ikke det)
Er det laktosen som er problemet, har det idag blitt veldig enkelt med mange laktosefrie alternativ. Melkeprotein er hardere. Er de veldig alergisk, husk å les bakpå eventuelle halvfabrikata :)

Lag sauser jevnet med maizenna istedenfor mel, eller ta en titt i "fri for" hylla på butikken :)

Back
Topp