Allergitabletter

Barius

November 2015
Novemberlykke 2015
❤ Juliskattene 2018 ❤
Jeg blir så usikker når jeg leser, for i felleskatalogen står det at du ikke skal ta cetirizin når du er gravid eller ammer.

Men Relis og flere nyhetsartikler(bl.a NRK) skriver at man kan trygt bruke det. De kan ikke teste på gravide, derfor kan det ikke stå i pakningsvedlegg at gravide kan bruke det.

Bruker dere allergitabletter? Meninger om det?

Jeg tror jeg er allergisk nå for jeg har så vondt i hodet i flere dager nå, og tett i bihulene. Pollen.

Cetirizin kan brukes under graviditet. Felleskatalogen er laget av produsentene selv, og der helgarderer de seg. I følge RELIS (som er et sted for produsentUAVHENGIG legemiddelinformasjo) er cetirizin helt trygt under graviditet. Under amming er det usikkert om det kan påvirke barnet til å bli mer trøtt, men kan allikevel brukes. Loratadin er et godt alternativ som fritt kan brukes under både graviditet og amming. Loratadin fås også reseptfritt på apotek. Les forøvrig denne artikkelen hos RELIS: http://www.relis.no/Aktuelt/Arkiv/2015/Trygge_legemidler_til_gravide_og_ammende_med_pollenallergi

Veldig mange allergimedisiner er ol for gravide, men min lege vil kun gi meg loratidin. Dra til legen før du begynner å ta noe på egenhånd. Jeg bruker loratidin piller, en nesespray og øyedråper.

Cetirizin er ok (se tryggmammamedisin.no). Jeg er vant til å bruke steroidnesespray de verste månedene på sommeren, så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal overleve uten i år :P Er allerede tett i nesa pga disse hovne slimhinnene. Noen som har nesespraytips? Synes ikke saltvannsnesespray virker i det hele tatt, har også prøvd en allerginesespray fra apoteket uten noe særlig effekt. Finnes kanskje ikke noen flere nesesprayer å ta av da! Hehehehe.... Allergi altså!

våknet med tungt hode på tredje dagen nå. Tok en cetirizin og jammen lettet det plutselig i hodet og ansiktet nå. Jeg skjønte det nok. Har opplevd å være sånn om våren før, selv om jeg ikke er utpreget pollenallergiker. Kanskje det kommer fordi jeg gravid? Hmmm...

Cetirizin er ok (se tryggmammamedisin.no). Jeg er vant til å bruke steroidnesespray de verste månedene på sommeren, så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal overleve uten i år :p Er allerede tett i nesa pga disse hovne slimhinnene. Noen som har nesespraytips? Synes ikke saltvannsnesespray virker i det hele tatt, har også prøvd en allerginesespray fra apoteket uten noe særlig effekt. Finnes kanskje ikke noen flere nesesprayer å ta av da! Hehehehe.... Allergi altså!
Men er ikke steroider Ok så lenge det kun er lokalbehandlig? Sønnen min har astma og jeg mener de har sagt at lokalbehandlig ikke er skadelig på den måten som tabletter f.eks.
Men er kanskje anderledes når man er gravid.:)

Back
Topp