allergisk mot melk

hollis

Forelsket i forumet
som dere kanskje har fått med dere, har min gutt atopisk eksem og har begynt for tre uker siden på astma medisin. tok en blodprøve for tre uker siden for å sjekke allergier. i dag fikk jeg telefon av legen at han ikke tåler melk[:(]

så nå skal vi prøve i 14 å ikke gi han noe mat eller drikke med noen som helst form for melk i. om to uker skulle vi prøve å introdusere forsiktig ting med melkeprotein (f.eks ost) for ¨å se hvordan det går.

noen fler som har barn som ikke tåler melk? hva gir dere til barna deres?
han kan jo plutselig ikke ha barnegrøten lengre, kan ikke komme på noe pålegg annet et makrell i tomat han kan ha.

off kjenner jeg ble litt fortvila. men er jo samtidig veldig godt å finne ut av det så det kan forhåpentligvis hjelpe på eksemen og nattesøvnen (mye luft i magen og bæsjeblier kun hver 3. til 4. dag).

tror jeg ville prøvd lenger enn 2 uker uten melk..
fikk beskjed når snuppa var innlagt att det tar 2 uker før melk forsvinner ut av kroppen [8|]
dette kom fra en overlege på haukeland..

snuppa spiser lever postei, eple å pære syltetøy u,sukker(eeeelsker det)
sinlac grøten,men tror ikke den metter så veldig.
så jeg har pleid å koke havre grøt på vann,og blandet med [;)]
middagen lager jeg til henne,koker potet,gulrot og brokkoli,smør u.melk oppi,hun sluker det [;)]

så kan du sjekke ut www.utenmelk.no

håper gullet blir bedre!!!
masse god bedring! [:)]

Hadde tenkt å lage en tråd på dette jeg også, Vi skal prøve å kutte ut melk og melkeprodukter for å se om det er det som er årsak til at hun har hatt løs mage en mnd nå...men det jeg da lurer på er: finnes det laktosefri/redusert yoghurt? Jenta er jo så glad i yoghurt, så sku ønske det var noe jeg kunne gi henne.

ORIGINAL: myle

Hadde tenkt å lage en tråd på dette jeg også, Vi skal prøve å kutte ut melk og melkeprodukter for å se om det er det som er årsak til at hun har hatt løs mage en mnd nå...men det jeg da lurer på er: finnes det laktosefri/redusert yoghurt? Jenta er jo så glad i yoghurt, så sku ønske det var noe jeg kunne gi henne.

finnes iallfall soyayoghurt - men vet ikke hva som er i den da... [8|]

jeg fikk beskjed om at de skulle ta en blodprøve av han for å se om han var allergisk i det hele tatt. så ringte legen og gav meg tall på akkurat hvor mye melkeallergi han hadde!

så merkelig at de sa at de ikke kunne sjekke om de har melkeallergi i det hele tatt! så dårlig! spør om en sånn blodprøve så kanskje du kan få no svar!

tusen takk for tips til mat! det skal jeg prøve! han fikk makrell i tomat og sunda i dag! det slukte han [:)]

BEST AV ALT: han sovna kl syv og sov gjennom hele natta uten en lyd til halv seks. tok han inn til meg og sov videre til 8!!! han som har styrt såå masse på nettene! helt fantastisk!![:D]

Her tåler ikke lillegutt melk!!

Slitsomt.. men etter at vi kutta ut melk gikk vi fra 8 flytende bleier om dagen til 2 med fast avføring! [:D]

Men har får da Laktosefri melk.ser ut som han tåler den!

Er mye de ikke kan spise... blir litt ekstra arbeid, men er verdt det!

grøt kan du jo lage havregrøt på vann! det finnes også (dyre) spesielgrøter!

Middager tilpasser jeg om det går.. lager feks kjøttkakene med vann istede for melk. ferdige sauser kan inneholde spor av melk.. derfor lager jeg alle fra bunn. ellers er det jo mye mat uten melk i.. som kjøtt, poteter, ris, pasta. i Lapskausen kan vi ikke bruke grillpølser lengre, så da blir det god og mager grillpølser!
Når vi skal ha mat med melk i.. hvit saus, potetmos, fiskegrateng så lager jeg egne porsjoner til han med hans melk i. Kunne laget til hele familien med den Laktose Frie melken, men den er så dyr.. at jeg velger å gjøre det slik! [;)]

Pålegg NJ spiser er : Leverpostei, kyllingpostei, servelat (god og mager produktene fra Gilde inneholder ikke direkte melk, men kan inneholde spor av melk), han spiser skinke, kyllingpålegg og soft flora smør uten melk i. (det blåe). Min mor foreslo peanut butter.. men, dropper den med det første!han trenger ikke de kcal [8D] kaviar!? NJ liker ikke kaviar da..

ORIGINAL: myle

Har ikke funnet laktosefri yoghurt! [:-] synd! så her blir det soya goghurt! den erganske flytende..men han liker den! ellers lager jeg tjukk smoothie som han får med på beger i bhg! (istede for yoghurt som de andre har) [:)]

ORIGINAL: hollis

som dere kanskje har fått med dere, har min gutt atopisk eksem og har begynt for tre uker siden på astma medisin. tok en blodprøve for tre uker siden for å sjekke allergier. i dag fikk jeg telefon av legen at han ikke tåler melk[:(]

så nå skal vi prøve i 14 å ikke gi han noe mat eller drikke med noen som helst form for melk i. om to uker skulle vi prøve å introdusere forsiktig ting med melkeprotein (f.eks ost) for ¨å se hvordan det går.

noen fler som har barn som ikke tåler melk? hva gir dere til barna deres?
han kan jo plutselig ikke ha barnegrøten lengre, kan ikke komme på noe pålegg annet et makrell i tomat han kan ha.

off kjenner jeg ble litt fortvila. men er jo samtidig veldig godt å finne ut av det så det kan forhåpentligvis hjelpe på eksemen og nattesøvnen (mye luft i magen og bæsjeblier kun hver 3. til 4. dag).

Gutten min har også atopisk eksem og kumelkeproteinallergi.
Ble oppdaget når vi begynte med grøt, da fikk ha reaksjon i huden rundt munnen (elveblest)

Etter det har vi brukt Sinlac 1 gang om dagen om morgen til forkost og har laget grøt selv på kvelden. Står en oppskrift i boka vi fikk fra HS, mat for spedbarn fra helsedirektorat. Den lager vi hver kveld, det er super billig og han liker det!

Grøt oppskrift:
Grovgrøt av sammalt mel

2dl kaldtvann
4 matskjer sammalt hvetemel (grov)

bland mel og kaldt vann sammen og la det stå minst 1 time før du koker det, da sørger du for at tilgjengelighet for jern er så god som mulig.
kok opp til riktig konsistens.
ha litt frukt i for Vitamin C. (bruker fruktglass)

ellers lager vi middag med soyamelk, rismelk eller havremelk, fiskegrateng med soyamelk for eksempel.

Når det gjelder pålegg så bruker vi mye leverpostei pga jern, men en del kjøttpålegg, litt lett syltetøy, fruktpurre...
Smør bruker vi også soft spesial uten melk (blå pakket) og matmargarin melange sin uten melk og salt (blå skrift på pakken)

vi har også laget boller med rismelk og de blir kjempe gode! da kan han også spise boller som de andre.
Han har fått litt soyayohurter, de er med frukt er faktisk gode!

vi har laget kake uten kumelk og pannekaker uten kumelk og det gikk kjempe bra

les på utenmelk.no der finner du litt tips og varer uten melk!

Gutten her ble mye bedre i eksem etter at han og jeg sluttet med melkeprodukter.
Men du bør få en melk ertatning (respet fra barnelegen på sjukehus) så han vil få kalsium i seg hvis du ikke ammer, vi har nutramigen og bruker ikke den mye nå siden jeg ammer fortsatt. blir nok ca 2 dl om dagen etter det sa HS.

LYKKE TIL!

tusen hjertelig takk for kjempe mange gode tips og svar! hjelper masse! man blir litt paff etter å få beskjed om at han ikke skal ha noe som helst melk, men man venner seg vel til det etterhvert [:)]

og det er jo tross alt en bagatell i forhold til hva andre sliter med!

håper det blir en bedre hverdag for lillegutt nå[:)]

Back
Topp